Gå til innhold

Ørland Hovedflystasjon - rekrutt august 2009 - Hvem skal dit?


Galexon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det folk har med seg bortsett fra det som står på pakkelisten da? Har et videokamera liggende, så hadde jo vært artig med litt film. Skulle hatt med meg en pc også, men har kun stasjonær, og det er vel lite populært å ha med seg? :p

 

Hvordan er det med perm forresten? Bor i Ålesund, så er ikke så alt for mange timer unna Ørland. Vil dette gjøre at jeg kanskje vil få noe mer perm enn de som f.eks bor i Oslo?

Lenke til kommentar

Hva er det folk har med seg bortsett fra det som står på pakkelisten da? Har et videokamera liggende, så hadde jo vært artig med litt film. Skulle hatt med meg en pc også, men har kun stasjonær, og det er vel lite populært å ha med seg? :p

 

Hvordan er det med perm forresten? Bor i Ålesund, så er ikke så alt for mange timer unna Ørland. Vil dette gjøre at jeg kanskje vil få noe mer perm enn de som f.eks bor i Oslo?

 

De 7 gratis hjemreisene er felles, og er vel forhåndsbestemt. Ellers får du perm oppspart gjennom tjenesteperioden, så du kan bruke fritt, så fremt det ikke går ut over øvelser osv.

Men tror ikke du får mer perm enn f.eks meg som kommer fra Stavanger :p

 

EDIT: Jeg tar med meg foto/film-kamera og laptop, utenom mer åpenbare ting som armbåndsur

Endret av Galexon
Lenke til kommentar
Gode sko er lurt. Leatherman og hodelykt får du utlevert.

 

Det er fortsatt usikkert hvilket våpen dere vil bruke, men bare slapp av: AG funker fint den også ;)

 

Bryr meg egentlig lite om hvilket våpen vi får utdelt. Egentlig håper jeg vel litt på AG-3. Men får vi slikt som Glock utenom?

Lenke til kommentar

Nei, er du gæren. Har ikke noe å gjøre med at dere er luftvernsartillerister, men å bli god å skyte med pistol er VANSKELIG. Det krever veldig, veldig mange timer på skytebanen å klare å skyte OK på 10 meters hold med pistol. Hadde dere vært fallskjermjegere, og hatt tilgang til ressursene (i form av instruktører som kan jobbe så mye overtid de vil), motivasjonen etc., så hadde pistol kunnet være hensiktsmessig, men pistol burde ikke være prioritert for vanlige soldater i fgtj, da disse timene og pengene kunne vært brukt mer hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Nei, er du gæren. Har ikke noe å gjøre med at dere er luftvernsartillerister, men å bli god å skyte med pistol er VANSKELIG. Det krever veldig, veldig mange timer på skytebanen å klare å skyte OK på 10 meters hold med pistol. Hadde dere vært fallskjermjegere, og hatt tilgang til ressursene (i form av instruktører som kan jobbe så mye overtid de vil), motivasjonen etc., så hadde pistol kunnet være hensiktsmessig, men pistol burde ikke være prioritert for vanlige soldater i fgtj, da disse timene og pengene kunne vært brukt mer hensiktsmessig.

 

Ah, ok ;) Måtte bare spørre. Har sett at noen har sagt at luftvern har generelt dårlig rykte på Ørland, at de er nest forhatt etter MP. At de ikke har fått delta på truck-kurs, selv om det var ledige plasser, i frykt for at de skulle skape dårlig stemning :p Håper ikke det er alt for gale

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe et nytt billigkamera til å ha med meg :)

 

I går var jeg å handla inn en del ting som jeg trenger til militæret, hodelykt, sko, klokke og leatherman. Brukte flere tusen kroner på det :(

 

Så nå mangler jeg bare laptop og kamera så er jeg all set tror jeg. Noen som har noen andre ideer til hva jeg kan ta med?

 

Forresten, vil vi bruke AG3 eller HK416?

 

Dere vil bruke HK416. Tjenestegjør selv i luftvernbataljonen på ørland i år, og vi startet året med ag3 på rekrutten, men tok ut splitter nye hk 416 til bataljonen en stund etter rekrutten. Det var også planer om at vi skulle ha dobbel bevæpning, altså glock i tillegg, men ting tar tid i forsvaret. Så sjansen for at neste års kull får hver sin personlige glock er stor!

 

DIMME LÆLL!

Lenke til kommentar
Ah, ok ;) Måtte bare spørre. Har sett at noen har sagt at luftvern har generelt dårlig rykte på Ørland, at de er nest forhatt etter MP. At de ikke har fått delta på truck-kurs, selv om det var ledige plasser, i frykt for at de skulle skape dårlig stemning :p Håper ikke det er alt for gale

 

Det er det dummeste jeg har hørt! Ingen er mer forhatt en mp riktignok, men det er fordi at det eneste mp gjør er å lage faenskap for medsoldater! Militær straffelov er latterlig, og jeg for min del regner den som frihetsberøvelse.. Menneskerettighetsdomstolen, hvor er du? hehe, neida, back to topic..

 

Jeg har aldri hørt om folk her i bataljonen som ikke har fått delta på vo-kurs fordi de er fra luftvern. Og hvis i såfall, er det nok antakeligvis fordi de har unnlatt å møte på kurs de har meldt seg på før. Det er LVABn dårlig på... apropos VO, så får dere håpe dere får ny rektor der til året, hvis ikke blir det ikke mange spennende kurs der.. selv har jeg tatt kun båtførerkurs...

Lenke til kommentar
Gode sko er lurt. Leatherman og hodelykt får du utlevert.

 

1. Riktig. Treningsskoene vi får her er ikke av veldig høy standard, men fungerer til sitt bruk.

 

2. Feil og feil. Soldater i LVABn får ikke utlevert verken Leatherman eller hodelykt, så dette må du stå for selv hvis du vil ha det. Gikk selv til innkjøp av både hodelykt og leatherman, og har ikke angret et sekund. Kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med perm forresten? Bor i Ålesund, så er ikke så alt for mange timer unna Ørland. Vil dette gjøre at jeg kanskje vil få noe mer perm enn de som f.eks bor i Oslo?

 

Nei. Du vil ikke få mer perm enn de som f. eks. bor i oslo. Hvorfor skulle du det? i Luftvernbataljonen er det ikke turnus, men vanlige arbeidsuker med perm i helgene som gjelder. Derfor er du heldig som ikke bor altfor langt unna. Det som er håpløst er kystekspressen hurtigbåten som går til og fra brekstad. Den går altfor sjeldent.

Lenke til kommentar

Får dere seriøst ikke utlevert leatherman og hodelykt? OK, leatherman kan jeg skjønne (selv om jeg har fått ut det de to stedene jeg har tjenestegjort etter rekrutten), men hodelykt må da være del av avdelingsutstyret? Det fikk vi jo til og med under rekrutten på Skjold.

 

 

PS: Hvorfor skriver du fire innlegg på rad i stedet for å skrive alt i ett innlegg? Bruk "svar"-funksjonen!

Lenke til kommentar
Får dere seriøst ikke utlevert leatherman og hodelykt? OK, leatherman kan jeg skjønne (selv om jeg har fått ut det de to stedene jeg har tjenestegjort etter rekrutten), men hodelykt må da være del av avdelingsutstyret? Det fikk vi jo til og med under rekrutten på Skjold.

 

 

PS: Hvorfor skriver du fire innlegg på rad i stedet for å skrive alt i ett innlegg? Bruk "svar"-funksjonen!

 

Helt seriøst.. Tror faktisk ikke det ligger i kassa med lagsutstyr en gang... hvertfall ikke i trenlagenes lagutstyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...