Gå til innhold

Stasjon for å tanke/ghoste harddisker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ikke vanlig ut. Med tanke på at det tar tid å skru ut harddisken, og du er ofte avhengig av å kjøre noe post-install-greier på maskinen uansett så vil jeg påstå det du skisserer er veldig upraktisk.

 

Jeg ville heller sett på GhostCast (Multicast Ghost) dersom du er ute etter å tanke mange pc'er samtidig, evnt Clonezilla dersom du ønsker noe gratis.

Lenke til kommentar
Finnes det en slags tanke/ghoste stasjon, hvor man bare kan koble til harddisker og flytte over ett image?

Gjerne 30 - 60 stykker samtidig. Jeg og sjefen har vært på denne tanken, og ville lettet presset våres betydelig.

Finnes det noe slikt?

 

~ Mortis360

 

 

Javisst finnes dette. Der jeg jobbet tidligere (ITstudiested, hvor alle studentene hadde hver sin HD i HDskuffe, og alle PCene var uten HD, men med skuff) brukte vi en slik. Kostet endel i innkjøp, men tok alt av (IDE)disker. Husker dessverre ikke produsent/navn. Vil overraske meg om noe slikt ikke finnes lengre (dette var i 2002, så...). Vi kalte den en disk-kloner, og vi kjøpte den trolig hos TCI-MIPS her i Bergen. Hør med de.

 

Vi var iallfall særs fornøyd. Kopiering tok veldig kort tid, og den feilet "aldri". Du kunne få den til å automatisk utvide partisjonen(e), og brydde seg katten om hvilket format det var, den tok alle tilgjengelige for både Linux og MS.

Den vi hadde mener jeg tok 12 disker (13, med masterdisken), og kostet vel rundt 50.000,-, og fantes i langt større varianter også, men pga hastigheten holdt det med den vi hadde. Høres kanskje dyrt ut, men det blir fort lønnsomt om du har stort behov for kopiering, og null interesse av å fikle med innstillinger, annet enn første gang :-)

 

Vi brukte et program fra MS til å klargjøre OS-et for førstegangsbruk for studentene. Slik at de måtte skrive inn sitt navn og litt annet, lage passord, og deretter en restart, før den var klar til bruk. Enkelt, og særs praktisk.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

har brukt selv men fant det svært upraktisk i forhold til wds siden disken måtte fjernes fra maskinen, de er nok litt dyre men hva de heter kommer ikke jeg på i farten.

 

som nevnt over koster de en liten formue i forhold til hva bygge en stasjon for formålet selv ville koste.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...