Gå til innhold

Kommentere PDF'er i Linux


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger å kommentere PDF'er med Linux (rette oblig'er), er det noen som vet om et program som gjør dette? Regner med å kjøre det på maskina mi på UiO, så fint om det er noe jeg kan overtale IT til å installere (dvs. ikke wine+...).

 

Om det finnes noe windows-programmvare hadde det også vært OK, men ikke ideellt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg trenger å kommentere PDF'er med Linux (rette oblig'er), er det noen som vet om et program som gjør dette? Regner med å kjøre det på maskina mi på UiO, så fint om det er noe jeg kan overtale IT til å installere (dvs. ikke wine+...).

 

Om det finnes noe windows-programmvare hadde det også vært OK, men ikke ideellt.

Har du prøvd Okular? Tror det skal funke der. Men du er vel gnome-gutt kjenner jeg deg rett?

Lenke til kommentar

$ yum search okular
Loaded plugins: refresh-packagekit
Excluding Packages in global exclude list
Finished
======================================================================= Matched: okular ========================================================================
kdegraphics.i386 : K Desktop Environment - Graphics Applications

 

(Fedora 10)

 

Den "alt eller ingenting"-greia til KDE er egentlig griseteit. Misliker store pakker med hauger av programmer i, svært upraktisk om man bare trenger ett.

Lenke til kommentar

Ikke bruk okular. Den lagrer kommentarene eksternt. Med andre ord er det ikke portabelt. Om du overfører pdf-en til en annen maskin, eller åpner den i en annen leser enn okular så mangler kommentarene. Ergo er okular helt ubrukelig til annoteringer av pdf. Desverre er det faktisk slik at det ikke finnes noe nativ alternativ som gir orntlige annoteringer i pdf på GNU/Linux.

 

Den eneste brukbare løsningen jeg har kommet over er å kjøre PDF-XChange Viewer i wine. Jfr. denne blog posten. Det er faktisk jævlig irriterende at det ikke fins noe ordentlig annoteringsverktøy for pdf på GNU/Linux (men det er slik på grunn av helt bevisst "markedsmisbruk" fra Adobes side).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...