Gå til innhold

Hvordan starte opp i dos?


Anbefalte innlegg

sitter her med en pc som jeg gjerne vil ha starta opp i dos for å få formatert c disken, er windows xp og jeg har ingen cd(vet ikke hvor den er) på d disken er det et recovery program som jeg skal kjøre, men da er det greit at c disken er tom så jeg slipper å dra med meg all dritten videre.

 

problemet er det at jeg vet ikke hvordan jeg får starta opp maskin i dos uten diskett eller cd, er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Recoveryprogrammet vil sørge for alt.

 

Uansett DOS vil ha problemer med å formatere en NTFS-disk (ikke støttet i DOS). Og XP er aldri levert med DOS. Uten en bootbar DOS-medium kan du ikke boote i DOS. [På internett kan du finne programmer som kan danne uten bootbar dos-diskett - men tviler på at de inneholder den softwaren som skal til for å kunne formatere i FAT].

Lenke til kommentar
Recoveryprogrammet vil sørge for alt.

 

Uansett DOS vil ha problemer med å formatere en NTFS-disk (ikke støttet i DOS). Og XP er aldri levert med DOS. Uten en bootbar DOS-medium kan du ikke boote i DOS. [På internett kan du finne programmer som kan danne uten bootbar dos-diskett - men tviler på at de inneholder den softwaren som skal til for å kunne formatere i FAT].

 

 

har nettopp kjørt den recovery programmet, og den formaterer ikke disken, så det som lå innpå her før, ligger her enda.

så om jeg tar ut disken og kobler den til i en annen pc så kan jeg muligens formatere den i ntfs da?

Lenke til kommentar

Overraskende - men det kan bety at det du mener er et recoveryprogram ikke er det. Mistenker at det du har kjørt er System restore (som bringer installasjonen til et angitt "reverse system settings".

 

Du kan montere harddisken i en annen Windows-PC for å formatere harddisken i NTFS. Etter dette vil harddisken være blank/tom. og vil ikke la seg boote når du monterer den tilbake. [Du sier det er harddisk C: - det vil si normal systemdisk]. For å kunne starte maskinen igjen må du legge inn et operativsystem igjen.

Lenke til kommentar
Overraskende - men det kan bety at det du mener er et recoveryprogram ikke er det. Mistenker at det du har kjørt er System restore (som bringer installasjonen til et angitt "reverse system settings".

 

Du kan montere harddisken i en annen Windows-PC for å formatere harddisken i NTFS. Etter dette vil harddisken være blank/tom. og vil ikke la seg boote når du monterer den tilbake. [Du sier det er harddisk C: - det vil si normal systemdisk]. For å kunne starte maskinen igjen må du legge inn et operativsystem igjen.

 

 

ja når jeg starter opp maskin så kommer det opp helt i starten "f1 for setup" og "f10 for recovery"

og når jeg går inn på min datamaskin så er det oppgitt to partisjoner: c: og d: , hvor d: disken heter HP_RECOVERY og den kommer jeg ikke inn på.

 

etter å ha kjørt recovery programmet så går den tilbake på innstilingene som var da maskin var ny(instalerer windows og driverer på nytt) men sletter ikke noe skjønner jeg,

 

så da må jeg nok ta ut hardisken og finne meg en annen maskin å formatere den på da

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...