Gå til innhold

Bråker deres Radeon 9100? [lydklipp]


vegge

Anbefalte innlegg

Har aldri blitt helt fornøyd med mitt Sapphire Radeon 9100 128MB.. det bråker for mye - spesielt under oppstart. Håpet først Komplett ville være snille å bytte det, men dengang ei. Noen enkel modifikasjon har jeg heller ikke kommet på..

 

1. Bråker deres Radeon 9100 kort like mye som mitt? Har jeg muligheter til å få byttet dette hos Komplett?

2. Last ned lydfil av haveggs viftestøy.. :woot:

(PS. Det jeg sier på lydklippet er: "Fy fanken, an stoppe jo ikje. Sga mi sjå.. Der ja!" :: Trodde faktisk vifta bare skulle fortsette i samme stil, men plutselig så begynte den å gå normalt. Det har i midlertidig hendt at jeg må borti med fingeren får at dette skal skje.. ugh.)

 

Setter pris på alle innspill - jeg orker ikke dette bråket mer. Både når vifta kjører opp, eller under vanlig bruk. Noe må gjøres!

 

Edit: påpeker at det bare støyer så fælt de første 2 minuttene etter at maskinen er skrudd på. Etter det er det bare litt for høy viftesus..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De hympete jallaviftene er ikke akkurat produsert av Nasa. La en 80mm vifte som går på 5-7 volt blåse på kjøleribben. Gpu blir mye kaldere eog du kan ikke høre viften. Hadde et Asus GF4 TI4200 med samme problem. Det stripset jeg viften fast på ribben. Fungerer helt konge. Ribben blir ikke lunken engang, før ble den god og varm. Utrolig at de ikke velger bedre kjøleløsninger.

Lenke til kommentar

Hmm.. hyggelige tilbakemeldinger. :)

 

1. Jeg overtaler Komplett med dette lydklippet og kan velge et tilsvarende kort. Gainward GeForce FX 5200 128MB ser tøft ut, men ut i fra tester har det elendig ytelse. Hvilke andre kort uten vifte kan anbefales?

 

2. Jeg river av hele den originale kjøleanordningen og smasher (termisk lim) på en fin liten kjøleribbe og håper at det er tilstrekkelig kjøling.

 

3. Jeg bare stripser på en av mine 80mm vifter..

Lenke til kommentar

Hmm.. nå har jeg fikset litt. Koblet fra bråkevifta og resten ser dere på bildet.. Vurderer også å snakke med Komplett, men så har jeg egentlig ikke lyst på noen andre kort. De billigste FX-kortene suger. Radeon 9000 er kanskje det beste alternativet, men da kan jeg nesten like godt kjøre som jeg gjør nå..;

 

viftemod.jpg

 

Men jeg vet ikke.. har ikke så mange PCI-plasser igjen akkurat.. :smile:

Lenke til kommentar

Denne lyden har jeg hørt før! Hadde maken lyd på mitt Radeon 8500LE skjermkort. Lyden oppsto pga smøringa i kulelageret var kaldt!

 

Jeg vil ikke si at det er 100% sikkert at det er det som har hendt hos deg, men sjansen er der.....

 

S-Blazer

-Damer er noe herk...bare mas med dem!-

Lenke til kommentar
Vel, jeg kjørte den en liten stund med vifta koblet ut. Merket i alle fall at det ble en del varmere.. (dog var det bare lunkent)

 

I så tilfelle tror jeg kjøleribba under og litt termisk lim (evt. superlim+AS3) blir løsningen..;

 

den løsningen tar en pci-slot, du kan jo først prøve å kjøre en time med 3D-spill og sjekke tempen med vifta koblet ut

Lenke til kommentar

Ja, ok. Skal koble ut vifta i nær framtid og så får vi se. Men ellers er det jo et poeng at en gullfarget kjøleribbe både er bra for utseendet og overklokkingen.. Dessuten vil den løsningen uansett ta færre PCI-plasser enn slik jeg har det nå! :D

 

Men greit - jeg skal teste alle muligheter! Kan derimot ikke garantere når. I morgen har vi heldagsprøve i norsk og så er det jo "natt til 1. mai".. 8)

 

Men bare forsett å komme med tips og erfaringer. Takk! :)

Lenke til kommentar
Denne lyden har jeg hørt før! Hadde maken lyd på mitt Radeon 8500LE skjermkort. Lyden oppsto pga smøringa i kulelageret var kaldt!

 

Jeg vil ikke si at det er 100% sikkert at det er det som har hendt hos deg, men sjansen er der.....

Hadde omtrent samme lyd med northbridge-viften på et Abit hovedkort en gang. Var noe lignende som S-Blazer skrev som var problemet. Lyden forsvant etter en stund, eller når jeg dyttet litt borti viften. Fikk i alle fall to nye kjøleribber + vifter fra Komplett tilsendt gratis. De sa det hendte ofte med de små viftene.
Lenke til kommentar

Jeg har et radeon 9100 128 mb kort og det høres helt likt ut som wav filen din. Jeg kjøpte hos mamoz, og de ville bytte det med engang. Men som du selv sier, det er ingen alternativer i den prisklassen.

Jeg har tatt av orginal kjøler og satt på en chipset kjøler fra CoolMaster. (kostet 50 kr på komplett). Voila, kortet er lydløst og klokket til 290/250 (fra 250/200)

Lenke til kommentar

En sånn lyd er standard "startprosedyre" på min maskin. Jeg har Geforce Ti4400 kort. Jeg har ikke giddet å gjøre noe med saken for lyden forsvinner etter 25-30 sek og jeg har blitt så vant til det..

 

Forresten.. Jeg har byttet ut orginalvifta med denne.

Det gjorde jeg i fjor en gang.. Ulyden har jeg hatt rimelig lenge men som sagt så har jeg blitt så vant til det. (PCen står også inne i klesskapet i andre enden av rommet så jeg får ikke lyden rett i øra)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...