Gå til innhold

Nikkor 35mm f/1.8 eller vidvinkel?


Anbefalte innlegg

Har lenge sagt at jeg skal kjøpe Nikon sin 35mm f/1.8 til allslags bruk, men har i det siste fått veldig sansen for landskaps fotografering. Så det jeg lurte på da, er om jeg burde spare mer penger og vente til jeg får råd til en vidvinkel, eller kjøpe 35mm'eren? Dilemmaet er jo at 35mm'eren er lyssterk, noe jeg hvet jeg trenger i flere tilfeller, mens vidvinkel ser jeg at jeg hadde brukt mer og mer, da jeg tar veldig mye landskaps fotografier på 18mm(som er den største vinkelen jeg har) og ser at jeg hadde kunnet hatt noen mm lavere. Og så er det jo igjen at vidvinkel er dyrere, og mindre lyssterke enn 35mm'eren.

 

Hjelp!

 

Øyjor'n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du ikke ha vidvinkel for landskap. En 35mm kan på mange måter være lettere å handskes med enn en supervidvinkel.

 

Tom

 

 

Neida, men da jeg kun har D60 blir 18mm med en gang litt mindre, enn hvis jeg hadde hatt fullformat. Og jeg liker effekten vidvinkelen gir på bildene, så jeg trenger noe mer å overbevise med!

Lenke til kommentar
Neida, men da jeg kun har D60 blir 18mm med en gang litt mindre, enn hvis jeg hadde hatt fullformat. Og jeg liker effekten vidvinkelen gir på bildene, så jeg trenger noe mer å overbevise med!

For en inspirerende tråd med mange gode landskapsbilder tatt med 35mm på tilsvarende sensor som din, sjekk Torbjørn T's aprilfest

 

Jeg bruker både 24mm, 50mm og 85mm til alt (på D40), også landskap. Det er ikke motivet, men utsnittet jeg ønsker som bestemmer valg av brennvidde. Jeg ønsker meg både videre og trangere objektiver, og med tida kommer det nok. Allikevel tror jeg kanskje 35mm blir mitt neste, kanskje blir mellomringer kjøpt inn først.

Lenke til kommentar
Til den prisen er det et objektiv du "må ha".

Så sant som det er sagt. Jeg ville valgt en lyssterk normal fremfor alt annet uten å tenke meg om engang. Du kommer til å få enormt mye glede av den.

 

Hva gjelder natur og landskap, så er en normal ofte nyttig, siden det ikke alltid er ønskelig å forvrenge perspektivet, slik en vidvinkel (eller tele) gjør.

Lenke til kommentar

Problemet med landskap er at det alltid er mer av det i alle retninger!

Så med en zoom er det mange som ikke slutter å zoome ut før endestoppet, "for å få med mest mulig" ;)

Kunsten er vel å "se" et flott utsnitt, og gå for det! Samme om du trenger 10 eller 200mm for å fange det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...