Gå til innhold

Parental Control på PS3


Linuxguru

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid irritert meg over hvor elendig Parental Control (PC) er implementert på PS3. Faktisk synes jeg dette er så dårlig at jeg konsekvent har latt være å benytte det. Men så her en dag har 5-åringen i huset rota seg inn på PSN gjennom menyene i et PSN-spill, og uheldigvis overført masse penger til wallet'en min. Han trykker stort sett på de symbolene som vises på skjermen, og finner som regel frem med det - men denne gangen gikk det dessverre galt.

 

Jeg prøvde forgjeves å klage min nød til Nordisk Film PS-support, men fikk svar tilbake at siden jeg var så dum å la min sønn være alene med PS3en, så fortjente jeg såpass. Kundeservice har aldri vært Nordisk Film/Playstation sin sterke side - ingenting nytt her med andre ord.

 

Joda, jeg vet at det er mitt ansvar og at den "o store lisensavtalen" jeg vistnok har godtatt for å benytte PSN fritar Sony for alt ansvar mellom himmel og jord. Men når PC er så dårlig implementert at det faktisk er på grensen til ubrukelig, så mener jeg Nordisk Film/Playstation kunne vært litt mer smidig. Hva er så problemet med PC på PS3:

 

1. Den største mangelen er at PC ikke er støttet per konto, men gjelder system-wide for alle kontoer.

 

2. Pkt 1 ville vært greit hvis det var mulig å passord-beskytte kontoer, men det er dessverre ikke mulig.

 

3. Det er videre ikke mulig å deaktivere internett 100%, fordi det alltid er tilgjengelig gjennom "Life with Playstation" uten restriksjoner, siden "Life with Playstation" ikke er under PC.

 

4. PC er delt inn i level 1-11. Hva de ulike levels betyr er det ingen som vet - ikke engang Sony sin brukerveiledning. Ingen har iallefall klart å forklare meg hva forskjell på level 6 og 7 er.

 

5. Hvis du setter en PC level som muligens passer en 5-åring (se pkt 4), så ender stort sett alle PS3-titler og videoer opp som et hengelås-symbol i XMB. Ingen bilde, ingen tekst - kun et hengelås-symbol, hvor man kan starte opp det som skjuler seg bak ved å trykke inn passordet sitt.

 

Nr 5 kunne jeg forsåvidt levd med, hvis jeg bare kunne fått vite hva som skjuler seg bak de forbannede hengelås-symbolene. Men neida! Sony har vært så innovativ at jeg må fysisk klikke på en hengelås, hvorpå systemet spør meg om passordet og etterpå startes tittelen automatisk!

 

Så her sitter jeg da og starter spill etter spill for å prøve og finne det jeg leter etter. Og som alltid ender jeg opp med å deaktivere PC etter en stund, fordi det er ubrukelig implementert. I min profil har jeg nå krysset av for at det skal kreves PSN-passordet for å gjennomføre et kjøp, men denne restriksjonen gjelder tydeligvis ikke ved overføring av penger til PSN wallet, kun ved kjøp av software - noe som i seg selv er oppsiktsvekkende! Så heller ikke dette viste seg å være en løsning for min del.

 

Som en siste desperat handlingen så har jeg nå fjernet VISA-kort detaljene fra kontoen min. Joda, dette omgår problemet - men jeg er halvveis sjokkert over hvor dårlig PC på PS3 faktisk er. Microsoft og Nintendo sine PC-løsninger er svært mye bedre, så her har Sony mye å lære.

 

Hvordan løser andre pappaer denne utfordringen på PS3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun vil hindre at han handler på PSN, så kan du vel fjerne haken forran "Husk passord" på PSN-kontoen din?

Da får man spillt så mye man vil, men skal spille på nett (som jeg tviler på en 5åring skal), besøke PSStore, eller Home, så må du taste inn PSN-passordet.

 

Ellers har jeg ingen erfaring med PC-systemet til PS3, men om det er så kronglete som du sier, så hvorfor ikke sende Sony en mail? Kanskje de ordner litt på dette igjennom systemoppdateringer?

Lenke til kommentar

Som Odals sier.. om du attpåtil setter guttungen sin ps3 konto som standard oppstartkonto så klikker han seg hvertfall ikke inn på din konto og bruker visakortet..

 

menne mja.. må vel uansett ha på PC for at han ikke skal kunne spille spill som er lagret på disken, for de har en jo adgang til fra alle kontoer :S

 

visste ikke at systemet var så dårlig som du sier..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...