Gå til innhold

Lightroom - eksportering av bilder til JPG


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er helt ny i Lightroom, men har lyst til å begynne å bruke dette programmet fast mtp. organisering og redigering av bilder. Jeg har tidligere brukt Photoshop (kan MEGET lite), og iPhoto (osx) til organisering. Jeg tror Lightroom kan gjøre begge disse tingene, eller?

Jeg bruker OSX versjonen av Lightroom 2.3.

 

 

I denne sammenheng har jeg et par spørsmål ang. lagring av bilder (.jpg). Hvordan er det man vanligvis gjør dette? Jeg har til nå eksportert alle bildene samlet når jeg er ferdig med dem, men føler at det finns en lettere måte. Feks hadde jeg likt veldig godt om man kunne bruke en av fanene, "print" eller "web" til å gjøre dette. I "Print" får man lagt på signaturer, men om jeg velger å lagre bildene til fil i denne fanen, blir de jo lagret i papirformat, dvs. at om jeg har bilder som ikke matcher et A4 ark, blir det masse hvitt over eller ved sidenav. Hvorfor kan man ikke lagre bildene i den størrelsen de kommer i? Litt synd at det (som det står på fanen) kun er for printing. I mitt tilfelle bruker jeg mye oftere å kun lagre filene til disk, og da burde det jo vært en egen fane for dette, som passet med workflow-en. Eller finns det? Altså: hvordan masselagrer jeg filene jeg arbeider med til disk, og samtidig helst har muligheten til å legge på signaturer ol.? (slik man får gjort i fanen "print"?

 

Om noen vet om noen gode beginners guides, er det bare å linke til dem. Det skal dog sies at jeg har søkt litt rundt, og lest noen allerede, uten at det har gjort meg særlig klokere.

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange anbefaler Scott Kelbys bok om Lightroom.

Den tar for seg det meste du spør om. Per i dag er den akkurat under 200-kronersgrensen :)

Har ikke lest den selv men har lest andre bøker av Kelby og han er flink til å forklare ting enkelt.

 

EDIT: Hvis du nevnte 200 kronersgrensen pga bestilling i utlandet så har ikke det noe å si på bøker som allerede er tollfritt og momsfritt :)

 

Men Scott Kelby sine bøker er bra de altså.

 

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar
Om noen vet om noen gode beginners guides, er det bare å linke til dem. Det skal dog sies at jeg har søkt litt rundt, og lest noen allerede, uten at det har gjort meg særlig klokere.
Her er nokre sider med gratis videotutorialar:

http://www.thedigitalphotographyconnection.com/LFDP.php

http://lightroomkillertips.com/

http://www.whibalhost.com/_Tutorials/Photoshop_LR/01/

 

(Den siste er rett nok for LR 1.x, men eg trur du vil kunne ha nytte av ein del av dei likevel.)

 

Når det gjeld spørsmålet ditt, so er eksportering (File --> Export) måten å lagre mange bilete til disk på. For å eksportere fleire bilete på ein gong, merk dei bileta du vil eksportere før du vel File --> Export. Innebygd i LR er den einaste måten å leggje til vannmerke e.l. her å hake av for «Add copyright watermark» under Metadata i eksport-dialogen. Den er dessverre ganske begrensa, i det at du ikkje kan bestemme sjølv storleik, posisjon osb. den plasserer berre namnet ditt nede i høgre hjørne (so vidt eg hugser, har aldri brukt den eigentleg).

 

Vil du gjere meir enn det kan du sjekke ut pluginen LR2/Mogrify av Timothy Armes:

http://www.photographers-toolbox.com/products/lrmogrify.php

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Ikke meningen å spore av tråden her, men siden vi først er inne på eksport... Jeg kunne ha tenkt med å eksportere alle raw-bildene mine. Benytter en screensaver som viser bilder på tv-en min som ikke leser raw. Noen tips til hvordan jeg kan filtere ut alle raw-bildene?
I Library-modulen, klikk på Metadata på filter-linja øvst. (Det er den grå linja der det står Text, Attribute, Metadata og None. Er den ikkje synleg trykk «\» på tastaturet eller velg View --> Show filter bar.)

 

Her har du fleire kolonner med ulik info. Om du klikker på namnet til ei av kolonnene får du opp ei lang liste, og nest øvst står «File type». Velg denne, og det vil i søyla stå dei ulike filtypane som finst i den aktive mappa, og du kan velge å vise berre bestemte filtypar ved å klikke på dei.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller grine...

 

- Du lagrer ikke i Lightroom, dette skjer automatisk når du forandrer på bildene dine. Bildene dine er slik de var ved import, alt av forandringer er lagret i Lightroom katalogen.

 

- Lightroom har import og eksport av filer. Du importerer RAW filer, framkaller de du vil ha framkalt. Printer ut via Lightroom og/eller eksporterer de som jpg til bruk for web, e-post eller sende inn til f.eks. Japanphoto for print. Husk å lagre jpg i fargeprofilen s-RGB, Lightroom jobber med Pro-photo.

Jeg har eksport "pre-sets" til Facebook/e-post(640*640pix.), Flickr/Akam(1280*1280pix.) og original størrelse til utskrift fra fotobutikk. Jpg filene blir slettet etter bruk, tar aldri vare på jpg.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg skal le eller grine...

 

Spar deg. For det første skrev jeg ikke at man lagrer filene inni LR, men man bruker jo LR til å lagre feks .jpg fra raw, eller?

 

Fant ut at man kan bruke slideshow-modulen og så "eksportere til jpg". Det fungerer ganske bra.

 

Hvorfor lagrer du ikke i jpg? Jeg syns det er greit å redigere bildene ferdig, og lagre dem i mindre format etterpå.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på bildet, velg Eksport....>

 

 

Lag noen ferdige pre-sets.

 

 

 

Hvorfor lagrer du ikke i jpg? Jeg syns det er greit å redigere bildene ferdig, og lagre dem i mindre format etterpå.

 

Har bildene alltid tilgjengelig i LR. Vet aldri hvordan størrelse jeg må ha jpg'ene i, derfor lagrer jeg ikke i jpg.

Jeg bruker DNG og TIFF/PSD som lagringsformat, JPG er bruksformatet. Bruk og kast :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...