Gå til innhold

Sykkeltur, tips any one?


Marenvilde

Anbefalte innlegg

Hei:)

VI er to jenter som har tenkt oss på en sykkel tur fra Bodø og nedover kystriksveien. Tenker vi kommer til å sykkle rundt 15 km/t og bruke ca en uke.

Problemet er at vi ikke har peiling på hvor langt vi kan klare og sykle på en dag? Vi er forholdsvis godt trente begge to:)

Noen som har noen forslag, evt egne erfaringer? Tips tas i mot med åpne armer :D

 

Klem to ivrige 18 åringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15 km/t betyr 15 kilometer i timen. Hvis dere er relativt greit trent så bør dere klare å holde det tempoet i minst 4 timer. Det betyr 60 kilometer hver dag. 60 * 7 = 420 km.

 

www.gulesider.no for kart.

 

Anbefaler dere å holde dere unna E6 og de store veiene. Tunneler er heller ikke særlig behagelig, men det er fullt lovlig hvis det ikke står noe annet før tunnelen.

Lenke til kommentar

Helt ærlig har vi ikke tenkt særlig mye på hvordan sykkel vi skal bruke, men begge to sykkler en del til vanlig, så tror de er ganske bra, men er ikke helt sikker. Må vi tenke på hvordan dekk vi skal ha ovs?

 

 

Vi tenkte å sykle 60 km på en dag, det tar ca 4 timer, vi har jo en hel dag på oss... Hva skal vi bruke de resterene timene på da?

Forresten noen med erfaringer som å bli stiv og støl? :p

Lenke til kommentar
Helt ærlig har vi ikke tenkt særlig mye på hvordan sykkel vi skal bruke, men begge to sykkler en del til vanlig, så tror de er ganske bra, men er ikke helt sikker. Må vi tenke på hvordan dekk vi skal ha ovs?

 

 

Vi tenkte å sykle 60 km på en dag, det tar ca 4 timer, vi har jo en hel dag på oss... Hva skal vi bruke de resterene timene på da?

Forresten noen med erfaringer som å bli stiv og støl? :p

Var i Danmark for noen år siden med en kompis, og vi syklet lett 11 mil hver dag. Med noen bakker burde dere fint klare 7 mil, uten større problemer. Når det gjelder stiv og støl, så vil jo det variere med formen deres, men kan si det slik at det var litt vondt å gå i trapper da vi tok båten hjem :tease:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Turen dere skal ta er en flott og variert tur, og Hurtigruta gir dere muligheten til å jukse underveis :D For to år siden tok jeg den alene, fra Steinkjer og opp, med fiskestang, lesestoff og fullt campingutstyr på tralle. Jeg var sånn passe trent - til og fra jobben hver dag - og oppdaget at korte turer hver dag ikke var det samme som lange dagsetapper hver dag. Kroppen belastes på en annen måte, og i tillegg hadde jeg over tyve kilo bagasje å dra på. Det hadde kanskje vært annerledes hvis jeg hadde trent aktivt, men likevel ... Hvilepauser på en dag eller to ble viktig, sånn at musklene fikk bygget seg litt opp. Personlig synes jeg syv dager høres i snaueste laget hvis dere skal ta hele turen, men her (klikk på "her") har dere en oppskrift på hvordan det kan gjøres. Veien er en turistattraksjon, gå på www.rv17.no og bestill infomateriale først!

 

Uansett så vil jeg si at det er veldig vanskelig å regne ut dagsetapper på sykkel på forhånd, særlig hvis man ikke har vært på langtur før. Flat mark og medvind ga meg glatt 12-15 mil på en dag, mens fjellkryssinger og kupert terreng reduserte distansen betydelig, kanskje ned mot 4 mil hvis jeg i tillegg hadde syklet flere dager i strekk og begynte å bli sliten. RV17 har begge deler og alt i mellom. Helt generelt kan jeg si at deler av denne turen har opp mot en dagsetappe mellom butikkene - dere bør ha med nødproviant i bagasjen hvis ett eller annet skulle skjære seg. Dere har den fordelen at dere er to, og da kan dere minimere vekta ved å dele bagasjen mellom dere. Vær klar over at ei sykkeltralle er veldig fint hvis dere skal ha med dere mye, men at den også er mye tyngre å dra etter seg enn vesker som henger rett på sykkelen. Vær også klar over at dere merker hvert ekstra kilo i tråkkene uansett hva dere velger! Sett opp ei liste over hva dere skal ha med, stryk med hard hånd, les over mens dere tenker vekt, og stryk en gang til, selv om det bare er småting. 100 gram her og der blir fort ett kilo mindre :!:

 

Ellers vil jeg råde dere til å kjøpe det dere absolutt trenger og ellers bruke det dere allerede har av utstyr, klær osv. Jeg fikk massevis av dårlige råd som ville kostet meg det hvite ut av øya i sportsforretningene ("-Skal du nordover sier du? Da trenger du et ekstremtelt!"). Av klær anbefaler jeg ull, en fleece/ullgenser og ei tynn vind/løpejakke. Tekniske sykkeltrøyer puster bra, men lukter som bare satan etter et par dager uten vask, ull puster vel så bra og holder svettevåte kropper gode og varme. Jeg vet ikke hvor i landet dere er fra, men ... dere kan få en dag med sludd og vind hvis dere har skikkelig uflaks! Regntøy tjener også som beskyttelse mot vind. Husk på at hvis dere bruker sykkelsko, så egner de seg til lite annet enn å sykle, hvilket betyr ett ekstra par sko i bagasjen (=ekstra vekt). Personlig klarte jeg meg med ett par tette turstøvler og plastposer+strikk hvis det regna. Ei dunsovepose sparer dere for mye vekt, men er ubrukelig hvis den blir våt. Hva sykkel angår kjørte jeg på en gammal GT med et gammeldags klossebremsesystem og nest billigste gir på bakhjulet. Men husk å få eiker, vaiere, bremseklosser, gir og alt annet sjekket og strammet opp før dere reiser. Et speil er en god ting. Personlig liker jeg ikke dempere foran, og uansett ville jeg ikke lagt ut på langtur med en fulldempa sykkel eller en rådyr landeveisssak med karbondeler.

 

Husk lys på sykkelen til tunnelene, og kamera! God tur!

 

Redigert: Hva angår dekkene på sykkelen, fraråder jeg å bruke offroad-dekk med store knaster. De gir overraskende mye mer motstand enn en skulle tro. Bytt til et par vanlige "bydekk", evt de kombinasjonsdekkene som er glatte på midten og har knaster på sidene.

Endret av PoisonID
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tuuusen takk for alle tipsene, de taes i mot med åpne armer:)

Vi har tenkt en del på det med vekt og trening, derfor skal vi ut på sykkeltur i helgen, med overnatting.

Blir ikke helt det samme og sykle en helg som det vi har planlagt, men vi håper et par sånne turer, i tilegg til de vanlige treningsturene våre, vil hjelpe på:)

 

igjen, tusen takk for alle tips! bare noen få uker til vi skal dra nå

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...