Gå til innhold

Kommentarer på selvlagd treningsprogram?


WD40

Anbefalte innlegg

Dag 1:

 

Triceps

Pushdown, Triceps Extension

 

Skuldre

Sidehev, Hantelpress

 

Nakke

Shrugs

 

Bryst

Benkpress, Pec-Dec

 

Mage

Rope crunches, Crunches

 

Dag 2:

 

Bein

Knebøy, Beinpress

 

Legger

Stående tåhev, sittende tåhev

 

Rygg

Nedtrekk, Rygghev

 

Biceps

Hantelcurl, Scottcurl med kabel

 

Dag 3:

 

Jogge

 

Dag 4:

 

Triceps

Dips, Hantel kickback

 

Skuldre

Arnold press, fronthev

 

Nakke

Shrugs

 

Bryst

Flyes, skråbenk

 

Mage

Beinhev

 

Dag 5:

 

Bein

Beinspark, Liggende lårcurl

 

Legger

Stående tåhev, Sittende tåhev

 

Rygg

Foroverbøyd roing, Sittende kabelroing

 

Biceps

Konsentrasjonscurl, Bicepscurl EZ

 

Dag 6 og 7:

 

Fri

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programdesign krever at du kan litt teori om hvordan ting gjøres, så jeg vil først og fremst anbefale å ikke prøve å finne opp hjulet på nytt og heller følge et utprøvd treningsopplegg som RYP, Stronglifts eller Westside :) Disse fungerer meget bra og gir god fremgang, og hva man enn måtte finne på å lage selv vil mest sannsynlig fungere dårligere for en nybegynner, sånn er det med den saken :) Det du har gjort er egentlig bare å skrive hvilke øvelser du gjør, ikke sett, reps, hvileperioder og slikt, men de groveste feilene jeg ser er:

- Ingen markløft (sett at du ikke har noen god grunn for å ikke gjøre øvelsen)

- For lite hoftedominante øvelser

- For lite bang for the buck øvelser :) Hvorfor ikke kjøre knebøy begge dagene i stedet for benspark?

- Ulogisk øvelsesrekkefølge på dag 1 og dag 4. Det bør se slik ut:

 

Bryst

 

Skuldre

 

Triceps

 

Nakke

 

Mage

 

Hvorfor det? Jo, så fremt du ikke er veldig triceps- og skulderdominant er triceps og skuldrene svakere enn bryst. Sliter du ut triceps før du trener bryst får ikke brystet kjørt seg fordi triceps slites først ut i benkpress. Samme gjelder skulderpress. Du bruker triceps i skulderpress, og derfor tar du isolasjon til slutt. Tommelfingerregelen er baseøvelser først, isolasjon sist. Dog finnes det unntak hvis man vil prioritere noe annet eller gjøre pre-exhaust, men jeg antar du er nybegynner så det er ikke nødvendig å ta for seg :)

 

Men som nevnt anbefaler jeg å trene et av programmene i Veiledning for nybegynnere. De er satt opp av profesjonelle coacher, og garanterer fremgang dersom man følger dem rett. Jeg ser du vil ha 4 styrkeøkter i uka, og da kan du vurdere Westside 4 skinny bastards. Du har mange valgmuligheter når det kommer til øvelser, så du kan skreddersy oppsettet sånn det passer deg. PDF finner du i veiledning for nybegynnere :)

Lenke til kommentar

Enig med awkward! Flere haddeøvelser kunne virkelig gjort seg. Et eksempel som er tidsbesparende og trolig gir deg bedre fremgang er å slå sammen f.eks:

 

Triceps

Pushdown, Triceps Extension

 

Skuldre

Sidehev, Hantelpress

 

Til:

Smalbenk og hantelpress, du får da trent både triceps og skuldre på begge øvelsene. Ha med ei god trekkøvelse eller 2 i tilleg og du får bra stimuli på baksiden og, ikke bare forsiden og midta slik du legger det opp nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...