Gå til innhold

Fått spørsmål om å kjøpe rettigheter for bilde. Scam?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk mail fra ei tysk dame som presenterte seg som grafisk designer for et japansk dyremat firma. I følge henne ville firmaet kjøpe rettighetene til et bildene mine for en 3års-periode. Hun oppga hele navnet sitt så jeg har søkt på nettet og fant hjemmesiden hennes hvor CV-en hennes viser at hun har jobbet med endel grafiske prosjekter i tyskland, samt at hun oppgir japansk blant språkene hun snakker.

 

Jeg synes hele tilbudet er litt søkt (selv om japanerene kan være litt gale fra tid til annen :) ). Dessuten har jeg aldri blitt tilbudt penger for et bilde, så jeg vet ikke om jeg skal ta penger for det eller eventuelt hvor mye (hun spurte hvor mye jeg ville ha). Jeg har en relativt fri CC-lisens på det nå.

 

We would like to have the right on it for 3 years, only for Japan.

Betyr det at bildet bare kan brukes i Japan de neste 3 årene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk mail fra ei tysk dame som presenterte seg som grafisk designer for et japansk dyremat firma. I følge henne ville firmaet kjøpe rettighetene til et bildene mine for en 3års-periode. Hun oppga hele navnet sitt så jeg har søkt på nettet og fant hjemmesiden hennes hvor CV-en hennes viser at hun har jobbet med endel grafiske prosjekter i tyskland, samt at hun oppgir japansk blant språkene hun snakker.

 

Jeg synes hele tilbudet er litt søkt (selv om japanerene kan være litt gale fra tid til annen :) ). Dessuten har jeg aldri blitt tilbudt penger for et bilde, så jeg vet ikke om jeg skal ta penger for det eller eventuelt hvor mye (hun spurte hvor mye jeg ville ha). Jeg har en relativt fri CC-lisens på det nå.

 

We would like to have the right on it for 3 years, only for Japan.

Betyr det at bildet bare kan brukes i Japan de neste 3 årene?

Om det er suspekt eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. Men det virker noenlunde troverdig.

 

Det hun ønsker å kjøpe er retten til å kunne bruke bildet (og kopiere) i 3 år, men kun for bruk i Japan. Hun ber ikke om exlusive rights, så du kan mister ingen av dine egne rettigheter.

 

Tom

Lenke til kommentar
tror de mener at de ønaker rettigheter i Japan og ikke andre steder.

hvor mye var det du er blitt tilbudt?

Har ikke blitt tilbudt noe. Jeg fikk spørsmål om hvor mye jeg ville ha.

 

Utdrag fra mailen:

I'm a graphic designer working for a Japanese company in Japan.

We are now working on some corporate material for a pet food company and they would like eventually use your The Curious Cat photo, www.flickr.com/photos/timove/2258573345/

How much will you ask for it ?

We would like to have the right on it for 3 years, only for Japan.

 

Personlig synes jeg ikke bildet er av proff kvalitet, men det får så være :)

Lenke til kommentar

Synes det kan virke troverdig nok, men ville selvsagt kontaktet henne og fått vite mer om produktet og hvilken bruk de forestiller seg å bruke bilde ditt i.

Jeg ville også sørget for at alt du mener er viktig for å beskytte dine rettigheter er skrevet i en kontrakt, slik at skulle annet bruk enn avtalt skje står du sterkt i en evt. sak.

Lenke til kommentar
Synes det kan virke troverdig nok, men ville selvsagt kontaktet henne og fått vite mer om produktet og hvilken bruk de forestiller seg å bruke bilde ditt i.

Jeg ville også sørget for at alt du mener er viktig for å beskytte dine rettigheter er skrevet i en kontrakt, slik at skulle annet bruk enn avtalt skje står du sterkt i en evt. sak.

 

Ja, jeg får gjøre det. Bare ville forsikre meg om at Japan ikke var det nye Nigeria mtp. mail og økonomiske spørsmål. Hehe :)

Lenke til kommentar
Synes det var kult bilde jeg, selv om katten ser litt grim ut for en typisk reklamekatt :p

Tror de fleste hadde blitt det om de hadde fått et vidvinkelobjektiv trykt opp i ansiktet ;)

Dessuten var det helt tilfeldig at jeg kom forbi den, så jeg hadde ikke akkurat tid til å sette opp studio og få den til å posere på bedre måte. :)

 

Har sendt et svar på mailen nå og så jeg får se hva som skjer. Jeg venter fortsatt på en bok jeg skulle få fra en organisasjon som ville bruke et av de andre bildene, men ifølge en nettbokhandel er utgivelsesdatoen 29.desember 2009 så den kommer nok til å drøye litt til.

Lenke til kommentar

Det som antageligvis er viktig for dyrematfirmaet er at ingen ser reklamebildet deres i noen andre sammenhenger i Japan de neste årene.

 

Jeg har også solgt bilder etter at folk har funnet bildet på Flickr, og det har vært helt problemfritt. Prissetting kan være utfordrende, da det er hard og internasjonal konkurranse på bildedelingstjenester som Flickr.

 

Det er trygt å oppgi kontonummer eller paypal, og dere må ha en slags avtaletekst som sier hva dere er enige om. Banken din har antageligvis en IBAN-generator for å finne IBAN-kontonummeret for kontoen din. Det er ikke noen god idé å oppgi kredittkortnummer, og alle avtaler som går ut på at du får mer penger enn du skal ha og så må betale delbeløp tilbake er ren svindel. Sjekk (på nøyaktig beløp) kan være greit (og er fremdeles populært i USA), selv om de bankansatte vanligvis ser ut som de vil ta deg med ned i hvelvet for fullt avhør med kroppsvisitering når du skal heve den.

Lenke til kommentar

Er det noen minstesats eller standard for kjøp av rettigheter til bilder?

 

Har fått en del forespørsler om kjøp av bildefil, mao de kjøper rettigheten, ikke eksklusiv. Og jeg er usikker på hva jeg kan ta for å selge ett bildet på den måten...

Lenke til kommentar

Det hjalp å sende svaret via Gmail istedet :) De skulle velge hvilket foto de ville bruke i slutten av denne måneden, men de ville forhøre seg på forhånd om muligheten for å kjøpe rettigheten hvis de skulle velge bildet mitt.

 

Jeg vet ikke hvor mange andre bilder de har plukket ut, og jeg er langt fra sikker på om de velger mitt, men det var gøy å bli tatt med i betraktningen uansett :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

En siste oppdatering. Er gått over 2 uker siden firmaet skulle velge bilde, og jeg har ikke hørt et ord fra de så da ser det ut som at bildet mitt ikke ble trukket ut. Forrige helg sendte jeg en mail til hun som kontaktet meg, med spørsmål om de hadde valgt bilde, men har fortsatt ikke fått noe svar. Litt småkjipt, men det var artig å bli vurdert som kandidat :)

 

Nå er det bare å vente til desember for da blir det gitt ut en bok hvor jeg har et bidrag i. Håper ihvertfall det kom med. Er ikke hver dag man får festbilder av seg selv med i en bok :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...