Gå til innhold

lade blygel batteri med solpanel


zulo

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte et lite prosjekt med solpanel og 12v anlegg med led pærer da jeg er fryktelig lei av såkalte sparepærer og spotpærer som skal holde kjempelenge men som ryker etter 2 uker og i tillegg varmer de opp leiligheten temmelig mye. Det blir i første omgang bare for morroskyld og for å teste, med 1 pære inne. Har funnet et nettsted som selger delene jeg trenger og det blir cirka 500kr for laderele og vedlikeholdsfritt blygelbatteri.

 

Ladereleet støttet også tilkobling til pc for avlesing av status på strømproduksjonen.

 

Det jeg lurer på om noen vet hva ladereleet brukes til? Det er oppnevnt med f.eks "max 10A", betyr dette at du kan koble på mange 12v solpanel for å lade opp batteriet fortere så lenge det totalt ikke går over 10A? Jeg skjønner ikke helt teorien bak oppladningen. Blir et 12v batteri ladet opp bare man kobler på en 12v strømkilde? Hva er det som bestemmer hvor fort batteriet blir ladet opp, kan man koble på flere strømkilder?

 

Er det noen andre her som har prøvd solcellepaneler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er antall solcellepaneler som bestemmer hvor fort batteriet lades opp, ja.

Maks 10A betyr at du maks kan lade opp batteriet med 10A på en gang, ja. Om du har et 60ampertimers batteri vil det da minst ta 6 timer å lade opp.

Du kan koble flere paneler i parallell, for å øke strømmen, bare pass på at panelene til sammen ikke overstiger 10A.

 

Og ja, så fort du kobler til en spenning som er større en spenningen til batteriet, så vil batteriet lades opp. Altså > 12V.

Det er derfor det må sitte et laderelé der. Hvis solcellepanelet ikke gir nok spenning til å lade batteriet, vil det trekke strøm i stede for å levere strøm. Dette releét kutter kretsen ut til panelet om spenningen fra panelet er lav.

 

Men, dette høres ut som et dyrt anlegg, hvis poenget kun er å få 12V i til led-lamper. En 12V strømforsyning, eventuelt 230/12 trafo + likeretterbro koster ikke mange hundrelappene.

Lenke til kommentar

Takk for svar, nå skjønte jeg hvordan det fungerer.

 

Det var disse delene jeg tenkte på:

 

Laderegulator 4 Amper, 148 dkk

Batteri/akkumulator 7ah, 188 dkk

18volt 9watt polykrystallinsk solpanel 598 dkk. Fins billigere solpanel også, de har et til 398kr, tenkte også eventuelt på å kjøpe et solpanel på dealextreme.com.

 

~1000kr for gratis lys i 10 år er vel ikke så galt, men det er jo også for prosjektets skyld/morro. :) Det hadde jo vært grusomt morro å hatt en slags kontrollenhet for å kunne slå av og på lys fra pcn også :p

 

Det er antall solcellepaneler som bestemmer hvor fort batteriet lades opp, ja.

Maks 10A betyr at du maks kan lade opp batteriet med 10A på en gang, ja. Om du har et 60ampertimers batteri vil det da minst ta 6 timer å lade opp.

Du kan koble flere paneler i parallell, for å øke strømmen, bare pass på at panelene til sammen ikke overstiger 10A.

 

Og ja, så fort du kobler til en spenning som er større en spenningen til batteriet, så vil batteriet lades opp. Altså > 12V.

Det er derfor det må sitte et laderelé der. Hvis solcellepanelet ikke gir nok spenning til å lade batteriet, vil det trekke strøm i stede for å levere strøm. Dette releét kutter kretsen ut til panelet om spenningen fra panelet er lav.

 

Men, dette høres ut som et dyrt anlegg, hvis poenget kun er å få 12V i til led-lamper. En 12V strømforsyning, eventuelt 230/12 trafo + likeretterbro koster ikke mange hundrelappene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...