Gå til innhold

Gjør jeg det rette tv valget?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er dagen kommet, og jeg har endelig klart å spare opp ca. 7500 kroner, og alle skal svis av på tv og hdmikabel. Jeg har sittet å sett litt på denne tv-en, og har lest endel gode anmeldelser av den.

 

Men er denne tven fortsatt kongen på haugen? Vil den funke bra som fulltids pc-skjerm? Og vil den funke bra til spilling?Eller burde jeg finne en helt annen tv?

 

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ingen andre bedre og billigere tver jeg i hvertfall. Tror det skal gå bra å bruke den som dataskjerm, bortsett ifra at du blir sliten i øynene etter hver :p (blir hvertfall jeg)

 

Lykke til med tv kjøp! Her har du helt klart suveren tv til god pris!

Mvh. Karl Fredrik :)

Lenke til kommentar

Ved dårlige signaler? Hva mener du da?

 

Jeg har en kabel fra veggen som går til tv-en via vanlig antennekabel, er dette ett dårlig signal?

 

Så det har ingenting å si at tv-en kanskje er litt gammel? Den har jo vært på det norske markedet i snart 6 mnd..

 

Edit:

 

Design og design, er jo selve bildet JEG ser på ;)

Endret av Legolin
Lenke til kommentar

Generelt sett er plasmaskjermer mye bedre på "dårlige" signaler. Som permanent PC-skjerm duger de dog ikke særlig godt. For å si det slik, det meste slår Samsung sine full-hd skjermer fra nevnte generasjon når det kommer til dårlige signaler. De har rett og slett utstyrt skjermen med elendig bildebehandling. Du må kanskje litt opp i pris for å få en skjerm som er god på alt.

Lenke til kommentar

Når man ikke bruker noen form for dekoder så er det ikke mange tv-er som viser videre gode bilder. Plasmaskjermer er de beste på slike signaler, men det er ikke til å rope hurra for.

 

Med dekoder vil fremdeles plasma vise de beste bildene. En bra LCD skjerm ligger ikke så langt etter, men det handler om bruksområder.

 

Skal du ha en multiskjerm så er LCD det greieste.

 

Samsungs 6 serie var blant de aller beste LCD skjermene som kom i fjor så det er ikke noe dårlig valg.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster en dekoder?

 

Og vil den lage ett dårligere bilde enn det som jeg har på CRT skjermen jeg har koblet til kabelen nå?

 

EDIT: Har ikke TVNorge fullHD sendinger? Og vil ikke disse være i FullHD kvalitet?

Endret av Legolin
Lenke til kommentar
jeg tror ikke jeg har noe abonemang med noen... Er hybelboer...

Spør husverten. Dersom du har analoge TV-signaler som din gamle TV tar inn med kabel rett fra TV til vegg uten noen dekoder i mellom, har sannsynligvis husverten abonnement med et kabelselskap, og som hybelboer kan det være gunstig og praktisk å ordne det via husverten og hans abonnement dersom du finner ut at du du vil ha en digitaldekoder.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

jeg har en antennekabel rett i veggen, og får de "vanlige" tvkanalene fra den... Hvor mye må jeg regne med å betale?

 

Og siden jeg snart kanskje skal bytte hybel, kan jeg "overføre" dekoderen? Eller må jeg sette opp ett nytt abonnement? Og er det noe bindingstid på dette?

Lenke til kommentar
Ved dårlige signaler? Hva mener du da?

 

Jeg har en kabel fra veggen som går til tv-en via vanlig antennekabel, er dette ett dårlig signal?

 

Så det har ingenting å si at tv-en kanskje er litt gammel? Den har jo vært på det norske markedet i snart 6 mnd..

 

Edit:

 

Design og design, er jo selve bildet JEG ser på ;)

 

Har selv kjørt den tvn direkte på kabel ut til antenne på vegg for å ta inn rikstv og det fungerer knall, bildet var meget bra og da jeg koblet opp et panasonic plasmatv etterpå, lurte sønnen på om det var feil med tvn (panasonicen) :cool:

Lenke til kommentar
jeg har en antennekabel rett i veggen, og får de "vanlige" tvkanalene fra den... Hvor mye må jeg regne med å betale?
Ingenting ekstra, dersom du fortsetter å bruke de "vanlige" (analoge) TV-kanalene på den nye TV-en, og er fornøyd med dem. Selv om nye store LCD-TV-er viser godt enhver feil i et analogt bilde, betyr det ikke at de ikke kan brukes med gammeldagse TV-signaler. Det er en smakssak. Hvis du mener du må ha digital dekoder, så kommer prisen an på hvilket kabelselskap som leverer signalene der du bor og hvilke(n) kanalpakke® du velger.

 

Og siden jeg snart kanskje skal bytte hybel, kan jeg "overføre" dekoderen? Eller må jeg sette opp ett nytt abonnement? Og er det noe bindingstid på dette?
Selvsagt kan du overføre abonnementet til ny bolig når du flytter, eller si opp abonnementet og velge ny leverandør dersom de ikke kan levere der du flytter, men dersom du er hybelboer, kanskje ikke veldig pengesterk, og flytter ofte, er det enklest å la være å tegne eget abonnement så lenge husverten tilbyr deg TV-signaler som virker uten at du trenger å bruke ekstra penger, tid og bryderi på det.

 

Om du flytter ofte mellom steder med god dekning og vil ha deg egen dekoder og abonnement du kan ta med i kofferten, er kanskje RiksTV (digitalt bakkenett) og en bordantenne et enkelt og greit alternativ?

Lenke til kommentar

Blir det bedre signaler på det da?

 

Og hvor mye koster RiksTv?

 

EDIT: Ser at rikstv er ganske dyrt... Litt for dyrt for min lommebok.. Får bare teste å se hvordan de signalene jeg har nå funker.. Er det noe jeg kan gjøre for å få bedre signaler fra veggen?

Endret av Legolin
Lenke til kommentar

Digitale TV-signaler er som regel bedre enn analoge. Men i likhet med FM kontra DAB og MP3 eller CD kontra LP, det er ikke en absolutt sannhet. Du kan ha så gode analoge signaler at du knapt ser forskjell nesten uansett hvilken TV du velger, og digitale signaler kan være så komprimert i alle fall på noen kanaler at de ikke ser særlig bra ut de heller.

 

Å teste de signalene du har er nok det lureste. Se på din gamle TV - ser du noe støy, eller er det helt klart og fint uten prikker og striper? Gå til naboer i samme hus eller nabolag med samme signaler og flatskjerm (det kan riktignok være forskjell fra en kontakt til en annen) og få en pekepinn på om det ser OK ut.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Slik som jeg ser på tv nå kan det avogtil oppstå noen "snøflak", men det meste av tiden er det helt klart...

 

Jeg tror kanskje noen av de "snøflakene" kommer av at jeg har koblet sammen 2 antennekabler som ikke er helt like. Men jeg vet ikke om dette har noe å si...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...