Gå til innhold

Søker jobb, er 16 år.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenker på å flytte hjemmefra til Videregående(er 14 nå men..) og lurer på:

 

Hvilke jobber man kan få når man blir 16?

 

Hva er timelønn? (Kiwi, Rimi, ElKjøp o.l.)

 

Hvor lenge jobber man vanligvis? Altså hvor mange timer kveld og helg?

 

Hvordan kan jeg få stipend?

 

Håper på svar =)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Mye av det du spør om her kommer helt ann på arbeidsgiver, hv8ilke jobber man kan få kan være så mangt, men det er samtidig mye du ikke vil kunne få. Lønnen når man er under 18 år gammel er vel rundt 85 NOK i timen, om jeg husker rett. Hvor lenge man jobber kommer også ann på hvor og når man jobber.

Lenke til kommentar

Kiwi stenger jo 22 de fleste steder, legg til en halv time, time om du skal stenge butikken. Det er veldig liten sjanse på at du skal stenge butikken om du bare er 16 år.

 

Om jeg ikke tar feil så vil du heller ikke kunne sitte i kassa før du er 18 år, så du vil da få lagerjobb eller lignende.

Om jeg ikke tar feil så er en "normal" arbeidsdag for Kiwi rundt 7-8 timer. Etter skole er jeg ikke sikker, tror dette blir mer tilrettelagt avhengig av hvordan skoletiden o.l.

 

Husk at det å flytte ut når du er 16 er hardt, du vil få stipend, og med jobb ved siden av vil du kunne leie en liten leilighet, men du vil ikke leve et veldig luksuriøst liv.

Endret av Tufte
Lenke til kommentar
Hei!

 

Tenker på å flytte hjemmefra til Videregående(er 14 nå men..) og lurer på:

 

Hvilke jobber man kan få når man blir 16?

 

Hva er timelønn? (Kiwi, Rimi, ElKjøp o.l.)

 

Hvor lenge jobber man vanligvis? Altså hvor mange timer kveld og helg?

 

Hvordan kan jeg få stipend?

 

Håper på svar =)

 

Hei, virker som om du har gode planer, og det er bra du faktisk planlegger ett arbeidsliv så tidlig.

 

Når du er 16 år kan du arbeide med mye forskjellig som ikke krever utdanning utenom grunnskole, og jobber som ikke kan sette deg i fare.

 

Timelønn avhenger av arbeidsplass, men rundt 85,- per time utenom tilegg virker ikke usannsynelig for en 16 åring i kassa på rimi e.l

 

Nå skal det også nevnes at når jeg var 16 år og fikk min første jobb. Så valgte jeg å arbeide på ett sykehjem, der havnet jeg på 117 kr per time, uten tillegg. Så er det pluss 25 per time på kveldstid, og 45 per time i helgene. Slik at det blir penger for en 16 åring, var ganske moro, da alle andre jeg kjente arbeidet i butikker og slikt og hadde 90kr per time og ingen særlige tillegg.

 

Feks i den jobben jeg hadde på sykehjem, så er det jo kjent at de bestandig trenger folk. Slik at jeg fikk jobb når eg hadde lyst, jeg kunne ringe en dag å spørre om de hadde behov for folk på ettermiddagen, hadde de det kunne jeg bare si at jeg kom. Normalt så arbeidet jeg 4-5 ettermiddager etter skolen, og hadde en OK månedslønn (fikk ikke stipend pga at foreldrene mine tjener ganske så godt)

 

 

Stipend avhenger av hvor du bor, og hva dine foreldre tjener. Dette kan en skole hjelpe deg med å finne ut :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...