Gå til innhold

Ødelagt laptop --> Nytt liv som skjerm og tastatur


Anbefalte innlegg

Min følgesvenn gjennom mange år, IBM T30, takket for seg sommeren ifjor. Grunnet abstinenser, ekstremtilbud og andre årsaker, ble denne kjapt erstattet av en T61p.

Den gamle traveren har siden den gang ligget å støvet ned. Har prøvd diverse gjennopplivingsforsøk, men skjermkortet har tydeligvis gitt opp.

Saken er den at jeg synes at både det fantastiske tastaturet og den flotte skjermen fortjener bedre enn at noen i EL-Returtråden skal legge sine klamme hender på dem.

Planen min er derfor å dele opp maskinen i to deler:

- Skjermen: Skal settes opp i dual/trippel-skjermoppsett med min nye laptop

- Tastaturet: Skal forhåpentligvis brukes som eee-tastatur, sans skjerm. Har ikke høye forhåpninger om at det vil fungere, så jeg skal si meg fornøyd dersom jeg får brukt det som eksternt tastatur og mus.

 

Saken er bare den at jeg er usikker hvordan dette kan gjøres. Laptopen er jo ikke akkurat modulbasert med enkel D-sub tilkobling.

Selve maskinen har både bluetooth og wifi, bør, i teorien, derfor være smal sak å få denne koblet til den andre maskinen. Problemet blir jo da skjermkortet. Noen tips til hvordan dette kan gjøres i blinde?

 

Er og usikker på hvordan skjermen best mulig bør settes opp. Går ut fra at den får både strøm og bilde fra flatkabelen som går langs hengslene. Finnes det noen enkel måte å splitte denne ut i separate strøm- og bildetilkoplinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selve maskinen har både bluetooth og wifi, bør, i teorien, derfor være smal sak å få denne koblet til den andre maskinen. Problemet blir jo da skjermkortet.

Hvordan skal du bruke tastatur og skjerm når maskinen er død? Hjelper ikke med wifi eller bluetooth.

 

Linken din peker til et tastur-pc hvor et hovedkort m.m. er bygget inn i tastaturet. Dette er ingen ny løsning og har eksistert siden 1980-tallet.

Lenke til kommentar

Ideen er jo god.

 

MEN, for å kunne bruke skjermen må du ha en eller annen form for kontroller, det er dessverre ikke så enkelt, eller billig.

 

Men det ser enklere ut å finne info om dette nå en før, så er jo bare å studere.

 

 

Du kan jo bruke den pcen med et remote program da, men er vel ikke helt det samme.

 

Jeg bruker Teamviewer mye, som er gratis.

Endret av Jaguaren
Lenke til kommentar

Der ble det litt verre, ja. Var ikke klar over at skjermene bare tok imot LVDS.

Har lest meg litt opp på temaet, og det virker som om det blir litt for vanskelig å få dette til i praksis. Mange gode forklaringer finnes her.

 

Da gjenstår det bare å undersøke hva som må til for å kunne bruke resten av laptopen som eksternt keyboard og mus. Ser at du peker til program som vil fungere. Problemet blir da å laste dette ned, installere og konfigurere dette uten bilde. Det blir et stort problem. Noen som vet om eksternt skrivebord i WinXP er satt opp som standard?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...