Gå til innhold

Problemer med dekoder fra canaldigital.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I begynnelsen av mars bestilte jeg meg en dekoder fra canaldigital, men da jeg fikk dekoderen var den en såkalt DOA vare, så ringte canaldigital sa hvordan feilmelding jeg fikk, så sa kundebehandler at ny dekoder var på vei hjem til meg.

 

10 dager senere mottok jeg den nye dekoderen, glad og fornøyd fungerte dekoderen med engang, men etter ca en uke, sluttet denne dekoderen også å fungere. Ringte canaldigital igjen, sa feilmelding, å at en ny dekoder er på vei.

 

 

Den nye dekoderen mottok jeg idag, fikk satt opp dekoderen, så litt på tv. Men så skulle jeg ut en snartur, så da skrudde jeg av dekoderen og tv og alt det der, men da jeg kom tilbake å skulle se på tv, så fungerte faen ikke denne dekoderen heller lenger.

 

No begynner jeg å bli lei disse dekoderne, og nå har jeg vurdert tanken å gå til innkjøp av en dekoder fra noen andre.

 

Er det ikke slikt at jeg har krav på å heve kjøpet nå? Har jeg krav på noe rente?

 

Noen som vet om jeg har mulighet å beholde kortet, men få pengene igjen før dekoderen?

 

Edit:

 

No fungerte plutselig dekoderen igjen, får se hvor lenge dette vare. Men hadde vært fint med svar på spørsmålene som jeg har lenger oppe i denne tråden, uansett.

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å støtte CanalDigital litt så må jeg gratulere dem for god kundeservice! De har sendt deg ny dekoder 2 ganger, og det er det du har retten på. Den tredje gangen samme feil har oppstått har du rett på nytt produkt eller penger tilbake.

 

For å få sakt det når vi er inne på CanalDigital, hadde vi det samme problemet, vi fikk først en dekoder som fungerte helt greit, men skulle gå til innbytte på HD dekoderen dems. Og da startet problemene! Først funka ikke kontrollen, så etter å bytte batterier, noe som jeg skjønner de spør om, men når de begynner å kverulere på at vi har satt inn batteriene feil, og må gå til innkjøp av sparebære på gulvlampa som står 2 meter unna ! (?) begynte det å holde. Så vi begynte å krangle litt, og det endte med at en service mann kom innom og trakk ny kabel gjennom stua. Han ga oss også en ny fjærnkontroll vi fikk en 300 kroners regning på litt senere. Og en ny dekoder etter fikk vi nok og krevde å bryte abonomentet, men de klarte å overtale oss til å få en ny dekoder med opptaker som kosta litt mer :) Den fungerer overraskende nok enda! :D

 

Måtte bare spre CanalDigital sitt gode budskap :D

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er at det er no galt med spenninga på nettet i huset deres. Kunne det vært en ide å få målt dette før også andre apparater går føyken?

 

Jeg syntes CD har vært utrolig kundevennelige mot deg i denne saken. De har oppført seg som et prakteksempel på en god selger, og fortjener ikke å miste deg som kunde.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg fått målt spenning i strømnett o.l. hjemme for å være sikker på at det ikke er noe slikt som gjør at to dekodere har gått føyken hos deg. Viser det seg at det er det, er det nemmelig du som må betale for de som har gått føyken.

 

Vidre ville jeg kontaktet CD igjen spørt om nok en ny boks, og om refusjon for den perioden du evt. har betalt for, men ikke har kunnet benyttet abb. fordi boksen har vært defekt.

 

Jeg ville si at å fremme krav om heving her blir litt vel drøyt. Du har ikke sjekket grundig nok at feilen ikke er din.

Lenke til kommentar
Det første jeg tenker er at det er no galt med spenninga på nettet i huset deres. Kunne det vært en ide å få målt dette før også andre apparater går føyken?

Det kan jo hende at det er noe eksternt som tar knekken på boksene, men jeg ville vært svært lite redd for spenningen. Da ville nok andre apparater hatt problemer også - kjøleskap, fryser, komfyr, varmtvannsbereder, PC, varmekabler og lyspærer for å nevne noe. Eventuelle naboer i nærheten ville også hatt de samme problemene..

 

Er det parabol eller kabel-TV? Kanskje boksene er så skrøpelige at det trengs et galvanisk skille - men da burde jo CD ha anbefalt deg det som første punkt, om de har et minimum av teknisk forståelse av hva de selger. Noe de sikkert har ;)

 

Jeg ville ha kontaktet CD og bedt om å få kreditert månedsavgiften tilsvarende den perioden du har vært uten dekoder - eller om de kan gi deg noe annet som plaster på såret :)

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

 

Tviler på at det er noe galt med spenningen i huset, bare på rommet mitt har jeg stasjonær, bærbar, lcd tv, dataskjerm, hjemmekinoanlegg osv, å har ikke opplevd problem med noen av de, kun de dekoderne. Så har vi jo også resten av huset, der står det vaskemaskin, tørketrommel, tv, tv x2, osv. Ingen av de tingene har hatt noen problem, så lenge vi har bodd her, å det er vel 3 år nå.

 

Dekoderen regner jeg med har innebygd galvanisk skille, siden lcd som er blitt laget i den senere tid har dette.

 

Blir vel kanskje vanskelig å få kreditert de periodene jeg har vært uten dekoder, siden vi har 2 TVer til som kun står med vanlig coaxkabel.

 

Prøvde å høre om jeg ikke kunne få utvidet tilbudet med canal+ og TV1000 kanalene, men det gikk ikke an, ifølge kundebehandler jeg pratet med andre gangen det skjedde.

 

Ellers har den begynt å små tulle denne dekoderen også, det hakker sinnssykt på TVNorge HD kanelen, hadde ikke problem med dette med dekoder nr 2 som jeg hadde.

 

Å avogtil er det også veldig vanskelig å skru på dekoderen, må skru den av og på 2,3 ganger før den kommer seg ordentlig på, kan se ut som det står "inet", så blinker det er rød lys i hjørnet av dekoderen.

 

Edit:

 

Er kabeltv forresten.

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar
Tviler på at det er noe galt med spenningen i huset, bare på rommet mitt har jeg stasjonær, bærbar, lcd tv, dataskjerm, hjemmekinoanlegg osv, å har ikke opplevd problem med noen av de, kun de dekoderne.

 

Er alt dette koblet på samme kurs? Jeg er ingen elektrikker, men tenker at dersom dekoderen blir levert med litt "dårlig" strømforsyning så kan det godt hende de tas knekken på når strømkursen er så overbrukt. Kanskje den er litt ustabil som følge av at du kjører så mye på samme.

Lenke til kommentar

Ja, det er samme kurs ja.

 

TVen.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348230

 

Hjemmekinoanlegget.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=389278

 

Dataskjerm.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317038

 

Samt maskinen som står på 550 watt strømforsyning, med 4 hdd, og et 8600 gt skjermkort. Er vel kun det som er mest strømkrevende i maskinen.

 

Har faktisk også ei vekkeklokke stående, og mobil lader.

 

Jeg er ikke elektriker, så noen som kan svare på om dette er over 16amp?

 

Btw, kan vel ikke tenke meg at det er det som er problemet, sikringen skulle vel røket for noen av komponentene tok kvelden?

 

Edit:

 

Ville bare påpeke at dekoderen har friskmeldt seg selv. Har ikke opplevd noen problemer med å skru på dekoderen den siste dagen, har også sett CSI på TVNorge HD kanelen uten hakking.

 

Kunne det vært lurt å ringe CD å nevne at jeg har hatt problem med dette, så de har det til en senere tid, i tilfelle dekoderen skulle begynne å tulle igjen med det?

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar
Tviler på at det er noe galt med spenningen i huset, bare på rommet mitt har jeg stasjonær, bærbar, lcd tv, dataskjerm, hjemmekinoanlegg osv, å har ikke opplevd problem med noen av de, kun de dekoderne.

 

Er alt dette koblet på samme kurs? Jeg er ingen elektrikker, men tenker at dersom dekoderen blir levert med litt "dårlig" strømforsyning så kan det godt hende de tas knekken på når strømkursen er så overbrukt. Kanskje den er litt ustabil som følge av at du kjører så mye på samme.

 

Det har liten betydning for spenningen på kursen hvor stor belastning det er på den. Så lenge han holder seg innenfor grensen for kursens maksimale belastning kan han plugge på stort sett hva han vil og spenningen vil fortsatt være konstant.

 

Hadde det vært over 16A ville sikringen etterhvert ryke ;) ... men som du beskriver det er du nok ikke i nærheten av 16A ... En 16A kurs på et 230V anlegg kan belastes med ca. 3600W (Ohms lov P=UxI)

 

Tvilsomt om sikringen ryker dersom en komponent tar kvelden, det er så mye som kan gjøre at den kvelder men skal du få sikringen til å ryke så må den kvelde på en måte som kortslutter fasene, og tro meg ... da vet du at den kvelder, for da kan det smelle og ryke litt :)

 

Dersom dette har noe med strømforsyningen til rommet å gjøre ville nok mest sannsylig annet utstyr også merket dette ... men det skal også sies at utstyr oppfører seg forskjellig så en liten spenningsmåling i stikkontakten hadde nok ikke vært å forrakte. Denne skal ligge på rundt 230V ... 220V-240V er helt normalt, kommer du ned på under 210V eller over 250V bør det begynne å ringe en liten bjelle.

 

Dersom det er en jordet stikkontakt bør du også måle jordspenningen, det gjør du ved å måle mellom hver fase og jordpinnen i kontakten. Denne kan variere noe men bør ligge sånn tålelig i samme terreng, rundt 130V på begge fasene er ikke unormalt men den kan godt variere så den ene er i 140ish sonen og den andre helt ned i 120ish ... Er den ene 0 og den andre tilsvarende fasespenningen så har du en jordfeil og en potensiell feilkilde som kan forklare det (selv om jeg tviler). Jeg vil da anbefale deg å ringe en elektriker men dersom du vil prøve å løse det selv bør du koble instrumentet til kursen for så å slå ut en og en sikring i huset og se når spenningen normaliserer seg. Når du har funnet riktig sikringskurs slår du den inn igjen og napper ut stikkontakter på den kursen du fant til spenningen på ny normaliserer seg. Jordfeilen vil ligge i det utstyret som du koblet fra i det det ble normalt igjen.

 

Dersom du ikke klarer å normalisere den så kan jordfeilen komme utenfra men jeg vil ikke instruere deg i hvordan man søker på det da du må inn på hovedsikringen ... måte på hva man skal lære bort :p

 

Anyways, litt off topic men jeg håper du får det til ... nyttig erfaring å lese om for meg dette som vurderer å gå over til CD :)

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar
Er det slikt at man skal bruke et multimeter til å måle dette? Å bare stikke i stikkontakten ?

 

Edit:

 

Takker for et veldig utfyllende svar, forresten :)

 

 

Riktig, her bruker du et multimeter. Still det inn på Volt AC ... dette er gjerne merket med V~ eller noe lignende. Dersom det kun er merket med V kan det hende du må trykke på en knapp eller noe dersom det ikke skifter automatisk ... se da etter ~ i displayet.

 

Så stikker du bare pinnene inn i hvert sitt hull og da skal du få fase spenningen.

 

Men dersom det er sånn som Osse-Mon her sier så har du den logiske forklaringen på hvorfor den ikke vil virke ... elektronisk utstyr er meget følsomt og dersom den skal ha en driftsspenning på 12V og psu'en bare leverer 10V f.eks. så har du en meget stor forskjell selv om det kanskje ser lite ut ... prosentvis er den betydelig :)

 

Uansett, en gedigen tabbe av CD å sende ut dekodere som de VET det er noe feil med!

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...