Gå til innhold

Vista 64x/Asus P5Q PRO klarer ikke 4gb ram


Royal_Flush

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har Windows Vista Ultimate 64x bit, og har 4 gb ram liggende. Men når jeg prøver og starte PC'en med 4gb Ram funker ikke dette, selv om jeg setter rammene i spor 1 og 3 (har også prøvd 2 og 4). Skjermen blir værende svart når jeg starter datan opp og jeg får ikke gjort noe. Rammen er 2x 2048 mb 800MHz (Corsair) og datan funker helt fint med 2 gb ram! Problemet er dermed at jeg ikke får kjørt denne dataen med 4GB Ram.

 

Hovedkortet er Asus P5Q PRO hvis det skulle være til noe hjelp!

 

Setter stor pris på hjelp! Takk på forhånd!

 

Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være feil på rambrikkene? Du kan også prøve å sette RAM-hastigheten manuelt i BIOSen. Mitt gamle Asus P5B var kresen på dette. Hvis jeg skulle ha mer enn 1GB RAM så måtte jeg manuelt sette inn hastigheten på minnebrikkene for å kunne starte opp PCen.

Lenke til kommentar

Mitt forslag er å sette opp volten på rammen til 2.1 volt mens du har èn eller 2 brikker i. Deretter kan du sette i resten av brikkene.

 

Har litt av samme problem da jeg har Asus p5q-e og noen litt eldre type rambrikker som krever en god del mere volt enn de nye rambrikkene som er ute nå.

 

Nye ddr2 rambrikker er typisk 1.8 volt. Litt eldre er typisk 2.0 volt.

 

Eldre hovedkort som x38 og p35 taklet "gamle" ddr2 brikker på default bios. Men nye hovedkort gir lavere volt default til rambrikkene.

 

Oppdatere bios er alltid kjekt å gjøre :)

 

Lykke til og god påske :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...