Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svenske 'Bredbandsbolaget'


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
virker som vi har et stort penge-sluk i den Norske økonomien

 

 

Pengesluket er det norske byråkratiet, som er overdimensjonert..Kan jo begynne medf å legge ned fylkeskommunen, det er jo idiotisk at et land med litt over 4 mill mennesker skal ha tre forvaltningsnivåer..

 

Ellers, jeg har NGT hjemme gjennom jobben 300.- mnd for 2mbit..

Fornøyd med det...

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se hva som skjer når ISP'er som NextGenTel, Bluecom, Tiscali, osv gjør når Firstmile og Lyse begynner å sprer sitt fibernett.

 

Selskapene kommer til å få leiekontrakt av kablene hos Lyse og Firstmile og i et resultat vil Telenor høyne prisene sine for å redde seg selv. Etterhvert vil Telenor innse at de har tapt slaget om ADSL og alle vil 'live happily ever after' med sin bilige 10mbit linje :)

 

Flott eventyr, bare synd det er fiksjon :/

Lenke til kommentar

Hvordan ligger strømledningene som ligger i bakken? ligger de i rør, eller bare gravd nedi jorda? hvis de ligger i rør så burde man kunne strekke en kabel til nedi røret.... Er jo noen som driver med kabler rundt høystentledninger, så noe om det på tv en gang, en sånn ting som tvinnet telefonkabel rundt høyspentledninger.

Lenke til kommentar
Hvordan ligger strømledningene som ligger i bakken? ligger de i rør, eller bare gravd nedi jorda? hvis de ligger i rør så burde man kunne strekke en kabel til nedi røret.... Er jo noen som driver med kabler rundt høystentledninger, så noe om det på tv en gang, en sånn ting som tvinnet telefonkabel rundt høyspentledninger.

 

Det varierer nok litt det alt ettersom hvor gammelt det er og hvor dyrt det er og grave i området.

Og legge fiber rundt høyspentkabler er en veldig vanlig og ekstremt billig måte og bygge ut fibernett på og det har blitt gjort i stor skala i hele norge.

Problemet er og blir "the last mile" uansett løsning med mindre man kjører trådløst.

Lenke til kommentar
Hmm, men hvis man fikk fiberet billig inn til den lokale trafoen (hvert boligfelt har jo en trafosak) og fikk smelt opp utstyret der så hadde det ikke blitt så mye graving, jeg vil ha fiber nå....

 

Dette blir da vel gjort en del steder men det koster fort endel og det som har vært bøygen er en god plan på hvordan tjene penger på slikt.

Og levere en kjempefeit linje for noen hundrelapper i måneden er ikke noen gullgruve i og med dette er og blir et produkt for de få.

Krabber prisen over 500 spenn så er markedet ytters lite så lenge det bare er internett som leveres over denne fiberen.

Lenke til kommentar

bredbånd via strømkablen er vel framtiden BKK prøvde å få det til her i bergen men det gikk ikke bra.. :( nå har de begynnt på å prøve på det borte i USA så kansje snart trenger vi ikke telenor i det heletatt! :woot:

 

:D eller når nrk og tv en gang bygger ut digital tv, er vel noen muligheter der også?

Lenke til kommentar

Vi skulle hatt flere bredbånds aktører som eide sine egne linjer og ikke leide de av telenor, slik at det kan bli litt mer konkuranse. Nå har nermest Telenor monopol da de eier linjene som Bluecom, Tele2 og Tiscali bruker. De eneste som jeg vet som eier sine egne linjer(ADSL) er firstmile og NGT. Telenor er noe dritt som vi alle burde boikotte. Men som noen nevnte, bredbånd gjennom strømnettet må jo bare bli bra siden alle har strøm i huset :) , men tipper det er slik at de setter opp "strøm-bredbånds" sentraler der bare de som bor 5km ifra disse sentralene får bredbånd. Frustrerende...

Lenke til kommentar

:D eller når nrk og tv en gang bygger ut digital tv, er vel noen muligheter der også?

ikke bare nrk, men Norvisjon (tror det er navnet) som er en sammensetning av nrk, tv2, tvnorge osv. Det vil vel ikke bli mulighet for internett gjennom disse tror jeg. Det vil ikke bli nok kapasitet, dessuten så er radiolink dårlig og laggete uannsett.

Lenke til kommentar
De eneste som jeg vet som eier sine egne linjer(ADSL) er firstmile og NGT. Telenor er noe dritt som vi alle burde boikotte. Men som noen nevnte, bredbånd gjennom strømnettet må jo bare bli bra siden alle har strøm i huset :) , men tipper det er slik at de setter opp "strøm-bredbånds" sentraler der bare de som bor 5km ifra disse sentralene får bredbånd. Frustrerende...

 

NGT eier ikke så mye linjer, de leier linjene fra Telenor Networks. FM eier heller ikke så mye linjer vil jeg tro.

På stamnett finnes det endel leverandører, på spredenettet er det stort sett bare TNN som har noe og tilby.

Det jeg har sett av beskrivelse av denne nett over strømnettet baserer seg på fiber frem til trafo.

Hvor lang rekkevidde det har husker jeg ikke men dette er jo nok et stykke frem i tid og som alt annet krever det nok en brukbar kundemasse før det er lønnsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...