Gå til innhold

Windows på Mac: Parallels eller WMware? Noen kjente problemer?


Anbefalte innlegg

Som nevnt i en annen tråd så er jeg i ferd med å spare opp til en MacBook Pro. Som også nevnt er jeg avhengig av å kunne kjøre en del programmer under Windows, da vi utvikler løsninger for Windowsbaserte kunder, samt et CMS bygget i ASP. I tillegg har jeg en del Windows software som jeg på kort sikt ikke har råd til å bytte ut. (Eller som ikke finnes på Mac.)

 

Så da har jeg to spørsmål til de av dere som har prøvet en eller flere av disse løsningene:

1. Hvilken virtualiseringsløsning fortrekker dere, og hvorfor? Parallels eller WMware Fusion? (Eller Boot camp for den saks skyld.)

 

Jeg er kjent med forskjellene i virkemåte og ytelse, som beskrevet i tester i MacTech. Litt usikker på hvor mye betydning det har. Men primært er jeg ute etter å høre litt om deres erfaringer.

 

Hvor mye belaster det minnet og ha både OSX og Windows oppe? Antar at jeg kjøper den med 4 GB, 8 er fortsatt frytelig dyrt. (Så en brosjyre for 17" med 8GB og 256 SSD hos Edbergen, 40 000 kroner!)

 

2. Er det ting som ikke fungerer så bra? Software som ikke liker seg i virtuell Windows, driverproblemer, trådløst nett osv? Spesielt kommer jeg nok til å kjøre Corel Graphics (X4) på Windows, og ikke minst Skype og Terminal Services mot kunder.

 

På forhånd takk!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ingen erfaringer med Parallels, men jeg kjører WMware Fusion med Windows XP på min MacBook Pro (forrige generasjon). Det fungerer helt utmerket.

 

Jeg hadde litt småproblemer med å få usb til å fungere, men på magisk vis rettet den feilen seg selv etter et par forsøk. Trådløst nett hadde jeg ingen problemer med.

 

Jeg kjører et par applikasjoner selv som ikke finnes på Mac, og jeg må si at jeg ikke tenker stort over hvilket system jeg jobber med. Andre, vanlige applikasjoner (som forøvrig finnes på begge systemer, men jeg har lisenser kun til Windows) som feks. Photoshop, Office osv fungerer også bra, selv om jeg skulle ønske at jeg heller kjørte disse native i OSX.

 

Skype og Terminal Services bruker jeg ikke WMware til, da RDP-klienten til OSX også fungerer fint mot Windows-stasjoner.

 

:)

Lenke til kommentar

RAM kan du forøvrig kjøpe utenom Apple og installere selv etter. Tror de også i de nye versjonene inkluderer instruksjoner i manualen for å gjøre dette, og det er ikke en veldig komplisert affære.

 

Så, tilbake til virtualisering. VMware er fra min erfaring det beste alternativet, veldig brukervennlig, flotte funksjoner og fra hva jeg se, fremdeles den eneste av de to som støtter flere prosessorer.

 

Hvor mye RAM og CPU-er virtualiseringen skal kunne ta utover minimumskravene til operativsystemet bestemmer du selv egentlig. Så om du skal kjøre prosesskrevende ting i Windows, er det bare å dedikere mere RAM evt. en andre kjerne for tiden du skal gjøre jobben.

 

VMWare Fusion er en liten hundrelapp dyrere, men er fremdeles kongen på haugen såvidt jeg kan se.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Takk for svar! Noen der ute som bruker Parallels?

 

Jeg vil antagelig installere Windows 7 på den etterhvert, håper ikke det endrer på ting til det verre. Så det var litt forskjeller på XP og Vista ifølge MacTech. (XP raskere, og spesielt under Parallels.)

 

BTW: Noen som kjører Linux også under en av dem?

 

Skype og Terminal Services bruker jeg ikke WMware til, da RDP-klienten til OSX også fungerer fint mot Windows-stasjoner.

Takk. Det var nyttig informasjon.

 

RAM kan du forøvrig kjøpe utenom Apple og installere selv etter.

Ja, det er sant. Kan nok få forhandleren til å gjøre det også. Fikk ettermontert RAM i iMac'en til mitt hjemmestudio. Det var mye billigere enn det Apple skulle ha,

 

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg vil antagelig installere Windows 7 på den etterhvert, håper ikke det endrer på ting til det verre. Så det var litt forskjeller på XP og Vista ifølge MacTech. (XP raskere, og spesielt under Parallels.)
Windows 7 er veldig effektivt i forhold til Vista, sannsyneligvis for å holde Windows konkurransedyktig på netbookmarkedet, så vil tro at W7 vil være et stort steg opp i ytelse i forhold til Vista, men gjerne noe mer krevende enn XP, naturlig nok.

 

BTW: Noen som kjører Linux også under en av dem?

Jeg tester og kjører med jevne mellomrom Linuxdistroer på maskinen for å kunne gjøre anbefalinger og rettlede venner som trenger litt linuxhjelp, og det har til nå fungert smertefritt med populærdistroene (Ubuntu, Mint, SUSE osv.).

Lenke til kommentar

Takk igjen. Jeg har ikke direkte bruk for Linux for øyeblikket (les ingen kunder som bruker det), men det er er greit å vite at det er mulig. Kan jo alltids lage en minipartisjon til det. Hvordan er det med det, forresten, må disken partisjoneres for de ulike systemene eller blir det en virtuell partisjon som vokser etter behov?

 

Lurer nemlig på om jeg skal koste på meg en SSD. Blir "bare" 128 Gig i så fall, men det er dobbelt så stort som disken jeg har i dag, så det bør holde til mitt bruk. Men alltid litt krøllete om man må forhåndsbestemme størrelsen på partisjonene for hvert OS.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

De virtuelle maskinene vil bli lagret i type filer på maksimal størrelse satt i innstillingene til den virtuelle maskinen. Filene kan flyttes fra disken om det er plassmangel, utvidelser kapasitetsmessig kan også gjøres om det skulle være trangt om plassen. Ingen partisjonering, endring til disken er nødvendig.

 

Det blir simpelten laget en vmware-fil i dokumentmappen (ved default) som kan vokse til grensen du setter, altså den tar ikke mer plass en den faktisk trenger, men har mulighet å bruke mer plass ved behov.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...