Gå til innhold

Opptak Bjørn West 22-24 april 2009.


40mm

Anbefalte innlegg

Innsatsstyrke Bjørn Vest skal ha opptak i perioden 22 - 24 april samt at 016 avdelingen fortsetter sitt opptak frem til 26 april. Tjenesten er allsidig med behov for personell innnen alle kategorier. Spesielt søkes det etter 016 personell, personell til hundetroppen og personell med sambandsbakgrunn.

 

Bjørn West er en av landets største innsatsstyrker med variert og interessant tjeneste. Alt fra kraftverk og kommunikasjonslinjer i høyfjellet til kaier eller anlegg langs kysten skal beskyttes. Samtidig inneholder området Norges peneste by som også er den nest største. Alt dette gjør treningsrammene interessante og krevende. Tjenesten er godt lønnet og kameratskapet mellom soldatene virkelig en motivasjonsfaktor.

 

For å bli med må du gjennom tre dagers opptak hvor du blir testet fysisk og psykisk. Dette sikrer en god basis hos alle våre soldater. Dersom du er laget av noe mer enn gjennomsnittet og liker ekstra utfordinger kan vi anbefale 016.

 

 

 

 

Krav til alle som søker:

 

Gjennomført førstegangstjeneste

Norsk statsborger

Minst 18 år

Ikke over 44 år for menige

Ikke over 55 år for befal

 

Har du flere spørsmål: ring oss på 55546300.

 

(Tatt i fra hv-09 sine lokale sider, link http://www.mil.no/hv/hv-09/start/article.j...rticleID=175556 )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Massiv bump her:

 

Jeg vurderer å dra på opptak til BW til neste år, og du virker som rett mann til å stille spørsmål.

1. Hvordan beregnes styrkeprøvene? Jeg ser minimumskravene tilsvarer befalsskolen, men er det en snittkarakter som teller, eller gjelder minstekravene for hver øvelse enkeltvis? Jeg har dummet meg tilstrekkelig ut på FOS allerede, og kommer ikke til å vise meg på BW før jeg er sikker på å klare disse kravene :)

2. Jeg har bakgrunn fra vakthold og sikring i Luftforsvaret, noe som innebærer at jeg har opplæring på bl.a. patruljetjeneste, objektsikring, VKP, SIBO, arrestasjonsteknikk/selvforsvar og FSAN2 utover ordinær rekruttskole. Jeg ser for meg at en uke eller to i kongens klær ute i skogen er et herlig avbrekk fra sivillivet, faktisk har lederskapsøvelsen på FOS vært selve sommerferien min de foregående to somrene. Hva slags linjer vil du si passer til meg/bør jeg være kvalifisert til?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tenker du på I-styrke eller 016? For I-styrke er det (såvidt jeg husker fra da jeg var på I-styrke opptak til Rype) nok at du får "Bestått" på de fysiske testene samt klarer deg gjennom de andre testene (som typisk omhandler lagarbeid o.l.).

 

For 016 bør du nok påregne å minimum oppnå beste karakter og gjerne godt over dette også.

Lenke til kommentar

Jo, men er det samlet gjennomsnittskarakter for styrkeprøvene som teller, eller må hver styrkeprøve bestås enkeltvis?

 

For befalsskolen har man et snittkrav på karakter 2, der 2-erkravene for hangups, pushups og situps er henholdsvis 4, 16 og 20. Om du klarer karakterene 1.5, 2.5 og 2 er du imidlertid fortsatt innenfor minstekravet på 2 i snitt. Du kan i teorien ta null hangups og fortsatt få bestått dersom du gjør det bra på de andre øvelsene. Gjelder dette også HV-opptak, eller kun befalsopptak?

 

Og jeg tenker nok heller på I-styrke enn 016 for å si det sånn. Jeg er langt under sekserkravene.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk litt usikker på. Vi ble fortalt (såvidt jeg husker) at man ikke trenger bestått på alle styrkeprøvene. Det viktigste er at man har basisstyrken, så jeg tror nok du klarer deg med mer enn bestått på armhevinger og situps og 3000m, så skal du nok greie deg uten hangups, ja. Dette får man uansett informasjon om på opptaket.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...