Gå til innhold

Parabol mot 2 satelitter og PVR


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bestille parabolløsning og det ser ut som valget faller på CD (velger å gå for parabol fordi jeg ønsker å ta inn freesat-kanalene fra UK). Her er kravene til løsningen:

 

* Ta inn både CD-kanaler og Freesat kanaler, så "sømløst" som mulig

* Ta inn minst 2 kanaler samtidig (live + opptak)

 

Har lest litt rundt på nettet for å prøve å skjønne tekniske begreper ifm parabolløsninger, men har ikke skjønt alt enda. Kom f.eks over en post der det ble nevt at det var problem med EPG fordi man bare hadde 1 LNB inngang på tuneren, som bare er et eksempel på ting jeg ikke skjønner helt enda. Av andre ting jeg lurer på:

 

1. Hva trengs av "ekstrautstyr" etter at CD-montør har skrudd opp løsningen hjemme hos meg, må jeg f.eks kjøpe ekstra LNB og strekke flere ledninger gjennom husveggen?

 

2. Kan en tuner håndtere kanaler fra begge satelitter samtidig?

 

3. Noen som har erfaringer, eller er det noen gotchas som jeg bør vite om?

 

 

 

takk :)

Endret av geirgp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt videre da... lært litt mer og lurer på litt til.

 

Forstår det slik at man trenger LNB med 2 hoder for at en HD PVR skal fungere skikkelig, dvs for at man skal kunne se en kanal samtidig som man tar opp en annen. Hvis jeg har skjønt det riktig betyr det også at man strekke 2 coax-ledninger fra parabolen til tuneren. Hvorfor er det slik?

 

Jeg fant nemlig signal-splitter på en nettbutikk, ville det ikke være bedre å plassere en slik rett foran tuneren og bare ha 1 coax-ledning gjennom veggen. Eller vil det ikke fungere, hva er i såfall hensikten med slike splittere? Her er den jeg fant: http://www.cableworld.no/parabol-tilbehoer...er-(2-veis).asp

Lenke til kommentar

Dekoderen sender signal til lnb som styrer skifte mellom lågband og høgband, og mellom horisontal og vertikal polarisasjon. Dersom lnb er stilt inn på f.eks. lågband horisontal polarisasjon kan du ikkje samstundes sjå kanalane på høgband og/eller vertikal polarisasjon. Skal du sjå på to kanalar samstundes (som er noko av vitsen med pvr) treng du difor to uavhengige lnb i same hus, med kvar sin antennekabel. Ein slik splitt som du snakkar om med passiv utgang vil medføre at du ofte ikkje kan sjå på ein kanal og ta opp ein annan samstundes.

 

Du treng to hovud, ein til Astra, og ein til Thor. Kvart hovud må ha minst to utgangar, slik som forklart over. Deretter koplar du ein utgang frå kvart hovud til ein diseq-svitsj. Du treng to slike høgisolerte svitsjar, som du koplar til kvar sin kabel inn til dekoderen. Dermed kan dekoderen skifte satelitt ved hjelp av svitsjane.

 

Elles lurer eg på om pvren til Canal Digital er operatørlåst, slik at ein ikkje får brukt den på Astra2. Dessutan er kanalane vanskelege å ta inn, dersom du ikkje bur på Sør-/Vestlandet. Avstanden mellom Thor og Astra2 er dessutan for stor for å bruke ein vanleg parabol med to hovud. Enten kan du bruke ein toroidal, som er ein spesiell parabol, eller du kan bruke to parabolar. Eg bur i Sunnfjord, og har ein Triax TD-110 dedikert til Astra2. Den er utstyrt med eit hovud med ekstra høg forsterking, og gjev stabilt signal bortsett frå om morgonen eller i snøver. Bur du i Stavanger-området greier du deg med ein mykje mindre parabol. Bur du i Oslo treng du kjempeparabol på over 2 m. Di lenger vekk frå UK, di større dish må du ha.

Lenke til kommentar

Kjøp deg ein toroidal, du. Då kan du ha mange hovud, og med stor avstand mellom satelittane. Ein vanleg dekoder pleier å støtte 4 satelittar, og dersom du brukar 4 hovud og 4-vegs diseq-svitsjar kan du då ta inn to andre satelittar i tillegg. F.eks. Hotbird på 13 gr. aust, og Astra1 på 19 gr. aust. Eller Astra1 og Sirius (Viasat).

Lenke til kommentar

Som nemnt er eg usikker på om PVR-en til CD greier å søke opp kanalane på Astra2. Eg meiner å ha lese at bobben1 fekk inn nokre av kanalane etter å ha triksa ein del, men at dekoderen berre er laga for å søkje inn kanalar på Thor, Sirius, Hotbird og Astra1. CD og Viasat godkjenner berre skitmottakarar, skal ein få noko som fungerer må ein vel skaffe dreambox eller liknande, ser det ut til.

 

SD-mottakarane til både Viasat og CD fungerer stort sett greit på Astra2, men CD 5050 har problem med frekvensar over 12,5 GHz. Min hadde i alle fall det, slik at eg mista enkelte kanalar, slik som Travel Channel.

Lenke til kommentar
Som nemnt er eg usikker på om PVR-en til CD greier å søke opp kanalane på Astra2. Eg meiner å ha lese at bobben1 fekk inn nokre av kanalane etter å ha triksa ein del, men at dekoderen berre er laga for å søkje inn kanalar på Thor, Sirius, Hotbird og Astra1. CD og Viasat godkjenner berre skitmottakarar, skal ein få noko som fungerer må ein vel skaffe dreambox eller liknande, ser det ut til.

 

SD-mottakarane til både Viasat og CD fungerer stort sett greit på Astra2, men CD 5050 har problem med frekvensar over 12,5 GHz. Min hadde i alle fall det, slik at eg mista enkelte kanalar, slik som Travel Channel.

 

 

Sagem HDPVR klarer kun å søke inn Canal Digital kanaler. Den andre Sagem HD boksen uten harddisk kan søke inn kanaler fra Canal Digital, Sirius, Hotbird og Astra1 men kanalsøkfunksjonen til Sagem fungerer veldig dårlig.

 

Sagem HD boksen uten harddisk har ingen støtte for Astra2 (28.2øst) men det er mulig å søke inn kanaler fra 28.2øst ved å trikse litt med oppsettet. Likevel fungerer det ekstremt dårlig. Dette har egentlig ingenting å gjøre med operatørlås men har alt å gjøre med Sagems manglende grunnleggende funksjoner. Viasats Sagem mottagere har eksakt samme problem.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...