Gå til innhold

Hjelp med kjøp av nytt objekt, generelt for sport!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tid for nytt objekt for meg!

Jeg er hobbyfotograf (Enn så lenge), og vil investere i et nytt objekt.

Jeg eier et Canon 450d, et helt kurrant kamera. Jeg liker å ta bilder av sport, som f.eks Friidrett.

 

Jeg har sett mye på Canon EF 70-200mm f/4.0L USM;

 

Canon EF 70-200 f/4.0 L

 

Er dette noen jeg bør bruke pengene mine på eller bør jeg kjøpe noe annent ?

Eventuelt hva ?

 

Takk for alle svar.

 

MVH

 

Truls Piiksi Røraas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du tenker å bruke det innendørs er det mulig at f/4.0 blir litt for treigt. Dersom du er villig til å spare og vente litt kan kanskje et brukt 70-200 f/2.8 være et alternativ? Evt. har Sigma et 70-200 f/2.8 som også jeg ville vurdert.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Bare si meg enig med dePt her, for sport vil ikke blender på f/4 duge, spesielt innendørs eller på utendørs opplyst arena på kveldstid. Spar til f/2.8, tror også at Canon sin utgave er mest fornuftig grunnet raskere autofokus. IS er også smart.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:

 

Objektvet ville kun blitt brukt på dagtid ut, men det har fortsatt ikke så mye å si ?

Jeg kan ikke så mye om slikt, så jeg hører på dere.

En mulighet som dere sier er jo å spare til et 70-200 f/2.8.

Men mulig at dette kan bli litt vanskelig, så lenge jeg er 16 og ikke har tid til jobb, og priser er det dobbelte og jeg gjerne skulle hatt det i år. Og Friidrettsesongen er i gang om en måned.

 

Men i prisklassen rundt 6000 kroner +/- , fins det noe bra for mitt behov ?

 

Tusen takk!

 

-

 

Legger til at jeg ser priser på sigma 70-200 f/2.8 ligger på rundt 7 lapper. Er dette et godt alternativ til Canon sitt 70-200 f/2.8?

 

 

 

Truls

Endret av Trusken
Lenke til kommentar

For friidrett på sommerstid (regner med at det er utendørs det er snakk om ettersom du sier sesongen starter om 1 mnd) klarer du deg i massevis med f4 uten IS vil jeg tro. Både Canon og Sigma sin 2.8 er også betydelig større og tyngre, og blir slitsomme å bruke håndholdt ved lengre bruk. Så hadde jeg vært deg ville jeg gått for 70-200 f4, tviler på at du kommer til å angre :)

Endret av Dirty^Dog
Lenke til kommentar

Hvis du skal drive med sportsfotografering trenger du ikke IS, ganske enkelt fordi objektet du skal ta bilde av er ikke i ro. Jeg ville ha gått for et 2,8 objektiv fordi da har du mulighet til å ta bilder om kvelden også. Jeg vet om en drøss av situasjoner jeg skulle ønske jeg hadde hatt et 2,8 objektiv så det kan være lurt.

Hvis du må gå for sigmaen så kan det være lurt å kjøpe seg en monopod (enfots stativ) med det samme. På sigmaen får du med et stativfeste på objektivet så da er det bare å feste det der.

Uansett hva du velger så tror jeg du vil kunne ha det morsomt.

Vil du ha orginal optikk så bør du gå for 4,0 objektivet men klarer du deg med tredjeparts så er sigma sin 2,8 et godt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...