Gå til innhold

Trene hardt for øking av muskelvolum?


Anbefalte innlegg

2-4 reps er for maksimal styrke, 5-12 for volum. Når jeg trener for å bygge volum, har jeg maks reps i programmet 7 reps, og minste er 4. Dette er i baseøvelsene såklart (mark bøy og benk), og i hjelpeøvelsene (curl, roing, dips osv) har jeg som regel 10 reps eller mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

With strength comes size :)

 

Men uansett:

 

"StrongLifts 5×5 is a strength training program that will help you to build muscle, lose fat, get stronger and learn correct exercise technique so you avoid injuries."

 

 

Dette er fra Stronglift sin 5x5 (vet ikke hvilken du trener) men vil tro det gjelder alle former for 5x5 ;)

Endret av Nash
Lenke til kommentar

Jeg trener et nybegynnerprogram laget av Børge Fagerli som en gang lå på www.myrevolution.no men som ikke har kommet opp enda pga de nettopp har fått denne nye siden, før heter det www.myorevolution.com

 

Faktisk så er det et lite problem at jeg ikke lenger har programmet tilgjengelig, ettersom jeg ikke er 100% sikker på hvordan programmet ser ut, jeg har bare øvelsene, og vissheten om at alle øvelser er 5x5. Men øvelsene varierer fra trening til trening :/

 

Om noen vet hvordan det ser ut kan de vær så snill si ifra her :)

Lenke til kommentar
With strength comes size :)

 

 

Ikke helt korrekt.

 

Når man trener nedi 2-3 repetisjoner, bygger du minimalt med volum.. da trener du opp nervesystemet til å håndtere tungere vekter

 

Er ikke helt sikker på åssen det med nervesystemet er, men det at du bygger minimalt med volum er klinkende klart.

 

Som jeg sa, var jo 5-12 reps volum, så om du trener 5x5 så blir du større

Lenke til kommentar
With strength comes size :)

Ikke helt korrekt.

 

Like fullt... Om du drar 250 kg i markløft, presser 150 kg i benken og bøyer 200 kg -vil- du være satan så stor, uavhengig av hvilke reps-område du har trent i. ;)

 

Akkurat....jeg ville heller fokusert på baseøvelsene, riktig teknikk (altså ingen ego-løfting) og intensitet....jeg har kjørt 5-6 reps de siste 2 åra (både 5x5 fullkrops og 3x6 4- og 5-splitt) og vil ikke akkurat si jeg er så veldig liten...

 

Altfor mye isolasjonsøvelse-løfting rundt omkring...gjør det enkelt, så kommer styrken og volumet !

Lenke til kommentar
With strength comes size :)

Ikke helt korrekt.

 

Like fullt... Om du drar 250 kg i markløft, presser 150 kg i benken og bøyer 200 kg -vil- du være satan så stor, uavhengig av hvilke reps-område du har trent i. ;)

 

Skal vi vedde? Hørt om styrkeløft?

 

Folk nede i 60kgs klassen benker 150, drar over 250 i mark, og bøyer over 200 - og om du veier 60 kg er du fader ikke stor

Lenke til kommentar
Skal vi vedde? Hørt om styrkeløft?

 

Folk nede i 60kgs klassen benker 150, drar over 250 i mark, og bøyer over 200 - og om du veier 60 kg er du fader ikke stor

 

Prøver du å være morsom? Jeg ler... Norgesrekorden i 60kg-klassen styrkeløft er 600 kg, og det er løfting med utstyr. Så det du sier stemmer ikke engang. Og om en på 60 kg tar 600 kg totalt vil han se faen så stor ut, selv om han ikke veier mye. Skulle likt å høre deg si til en sterk styrkeløfter på 70 kg at han så liten ut...

 

http://img131.imageshack.us/img131/6276/img1167uw4.jpg Han der tar vel sånn underkant av 500 med utstyr og er rundt 70 kg. Men du synes kanskje han er liten?

Lenke til kommentar
En fyr på 60kg er liten.. har kanskje lite fettprosent og veldig markerte muskler, men han er liten.

 

Nå er realiteten at en på 60 kg aldri vil løfte 600 totalt - du må opp på 70-80 kg for å gjøre det (raw). Så du snakker fremdeles bare rent hypotetisk. :) Gir like mye mening som at jeg sier at en kis på 40 kg som tar 1000 kg allikevle ikke vil se stor ut.. hehe.

Lenke til kommentar
En fyr på 60kg er liten.. har kanskje lite fettprosent og veldig markerte muskler, men han er liten.

 

Nå er realiteten at en på 60 kg aldri vil løfte 600 totalt - du må opp på 70-80 kg for å gjøre det (raw). Så du snakker fremdeles bare rent hypotetisk. :) Gir like mye mening som at jeg sier at en kis på 40 kg som tar 1000 kg allikevle ikke vil se stor ut.. hehe.

 

Tallene var kanskje litt i overkant av det realistiske.. men, en fyr på 60kg vil ikke heller få utrolig mye på utstyret. Jeg veier 80 kg, og i benk får jeg i overkant av 20. I markløft er det få som får så veldig mye, og i knebøy snakker vi rundt en 40-50.. så han som har rekorden sammenlagt ligger fortsatt i overkant av rundt 520 kg uten utstyret, ville jeg ihvertfall tru :) og det er jo ikke lite det heller

Lenke til kommentar

Noen som kan beskrive eller vise til en video der man utfører de 3 øvelsene korrekt?

 

Ble litt interessert i å legge dem til i programmet nå!

 

 

Har det forresten noe å si, eller er det store forskjeller på å utføre de øvelsene (som lar seg utføres) i smith-maskin (eller hva det heter) eller ikke??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...