Gå til innhold

Dell stoppet Schenker rett før utlevering


Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd dette før?

 

Schenker tok kontakt i dag tidlig for levering en gang etter kl 16.00. Litt før 16.00 fikk jeg telefon fra Schenker om at de ikke fikk lov til å levere pakken da de hadde mottatt e-post fra person hos Dell som sa at den ikke skulle leveres ut.

 

Hos Dell vet de ikke at den har blitt stoppet og heller ikke hvorfor, men skal undersøke. Hos Schenker kan de ikke si noe om grunnen, men jeg ble bedt om å sende e-post til en hos Dell for å høre hva årsaken er. Jeg renger med dette er samme person som stoppet pakken.

 

Kan det ha med at betaling ikke har gått igjennom? Skal pakken ha kommet så langt på vei før de oppdager dette?

Endret av Shagma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan nok være grunnen, men jeg trodde de belastet med en gang du bestiller...

Ja jeg har ikke handlet privat hos Dell før så jeg vet ikke hvordan de gjør det, men det er vanlig at de trekker kortet før de sender hos andre nettbutikker.

 

Jeg klarer ikke komme på noen andre (gode) grunner for å stoppe utsendelse ca. 1 time før den når døren min :(

 

Jeg har sendt en e-post til adressen jeg fikk av Schenker, men ikke fått noe svar enda.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar
Sjekk kortet på, så finner du fort ut av om de har trekt eller ikke.

 

Det er ikke mitt kort og det er derfor pakken ble stoppet. Har snakket med de og de har problem med at mottaker adressen ikke er det samme som kortholder sin adresse. De tror med andre ord at jeg forsøker å svindle. Hvorfor Dell oppfatter det slik er ikke godt å si. Har handlet på samme måte i andre nettbutikker i flere år.

Lenke til kommentar
Sjekk kortet på, så finner du fort ut av om de har trekt eller ikke.

 

Det er ikke mitt kort og det er derfor pakken ble stoppet. Har snakket med de og de har problem med at mottaker adressen ikke er det samme som kortholder sin adresse. De tror med andre ord at jeg forsøker å svindle. Hvorfor Dell oppfatter det slik er ikke godt å si. Har handlet på samme måte i andre nettbutikker i flere år.

 

Vi skal vel egentlig være glad for at leverandører tar tak i forholdet mellom avvik mellom kortholders adresse og mottakeradresse. Det at mange ikke gjør det, gjør det faktisk enkelt for svindlere.

 

Nå har en del nettbutikker løst dette med muligheten for alternative leveranseadresser. Dvs. at man ved registrering må oppgi en adresse for leveranse som er identisk med kortholders adresse, men for selve leveransen kan oppgi en avvikende adresse.

 

I hvilken grad dette er nødvendig avhenger også i stor grad av autentisering/verifiseringssystem. F.eks bruker jo svært mange norske nettbutikker Verdified by Visa og/eller MasterCard SecureCode. Brukes dette trengs ikke kontrollen av adresser hos nettbutikk, da hele identitetskontrollen er overtatt av Visa og/eller MasterCard. Personlig har jeg ikke handlet hos Dell, så jeg aner ikke hvilken løsning de bruker. Men de ha i alle fall ikke angitt Verified by Visa eller MasterCard SecureCode på sine sider.

 

Så langt jeg vet er også kravet om samsvar mellom adresser noe som kommer fra kortutstederne.

Lenke til kommentar

Hva med om Dell hadde ringt kortholder (deg) før de ringte Schenker. Høres veldig klønete ut.

Dell har uansett ikke noe å tape på det da de hadde fått pengene. Ved en eventuell svindel er det jo banken som erstatter tapet.

 

Burde være mer logisk å avklare med korteier, enn å bare anta at det dreier seg om svindel...

Lenke til kommentar
Hva med om Dell hadde ringt kortholder (deg) før de ringte Schenker. Høres veldig klønete ut.

Dell har uansett ikke noe å tape på det da de hadde fått pengene. Ved en eventuell svindel er det jo banken som erstatter tapet.

 

Burde være mer logisk å avklare med korteier, enn å bare anta at det dreier seg om svindel...

 

Nei, Dell må bære et eventuelt tap ved svindel dersom dette skyldes mangelfulle eller feil rutiner i forhold til kortselskapets/bankens krav. I dette tilfellet har de garantert fått beskjed ved endelig verifisering med kortselskapet at transaksjonen ikke gikk igjennom, altså de fikk ingen penger.

 

At Dell kunne verifisert med kortholder først er en annen sak. Men så vidt meg bekjent har ikke Dell tilgang til kortholders telefonnummer. Det eneste de får beskjed om er når "betalingen" skal verifiseres er at det ikke er overenstemmelse mellom de to adressene. Og denne beskjeden kommer fra kortselskapet, ikke banken. Så de må eventuelt gå gjennom kortselskap/banken.

 

At Dell tydeligvis ikke har gode nok systemer for kortbetaling er en annen sak.

Lenke til kommentar

Det at Dell prøver å forhindre kortsvindel er bra, men måten det gjennomføres på er ganske molbo. For det første er systemet per i dag ikke særlig brukervennlig da det sikkert finnes mange andre eksempler på personer som ønsker å bestille noe til en annen adresse enn den som er oppgitt for kortet. For det andre, selv om Dell eventuelt har foretatt sjekk etter sine rutiner vil det fremdeles være mulig å be for eks. Schenker om å levere på annen adresse enn den som er oppgitt på ordren. Dette har jeg selv gjort tidligere da jeg ikke har vært tilgjengelig på leveringsadressen i øyeblikket pakken skal leveres. Jeg har til og med fått en annen person til å signere ut pakken for meg på en annen adresse.

 

Nok om det... Senest i går fikk jeg telefon fra person hos Dell i Irland hvor han ville vite mer om adresser og kortadresser osv. I tillegg snakket jeg med norsk (svensk) support og de hadde fremdeles ingen anelse om hva som skjer. På oppfordring har de nå sendt e-post til denne personen i Irland for å finne ut mer.

 

Her er siste statusoppdatering i en e-post fra Dell som kom nå nettopp:

 

"Vi er ikke i stand til å levere Deres Dell ordre , (ordre Nr xxxxxxx) da vi har forsøkt å kontakte Dem uten hell..

 

Vi har bruk for å komme i kontakt med Dem omgående, da orderen allerede er betalt."

 

Hvasade?

Lenke til kommentar
Det er ikke mitt kort og det er derfor pakken ble stoppet.

Her opplever DELL at både korteiers navn og adresse er uoverensstemmende med mottakers navn og adresse. Ikke så overraskende at leveransen ble stoppet.

Det er i hvert fall overraskende for meg siden Dell er de eneste jeg vet om som reagerer på dette. De kan heller ikke endre adresse i ettertid i systemet sitt slik at jeg nå er bedt om å bestille på nytt. Som om det å legge inn ordre på nettet er en bedre identitetssjekk enn om man ringer det inn.

 

Enten må Dell tilrettelegge bedre for at kundene skal kunne handle hos de eller så må faktisk kunder endre kortadresse til enhver plass de vil ha levert varene. Det finnes flere eksempler på legitime grunner for å få levert varer et annet sted enn den adressen man har registrert på kortet.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar

@Shagma:

 

Bruker de stedene som ikke reagerer på dette Verified by Visa eller MasterCard SecureCode, eller annet frittstående verifiseringssystem. Har de andre stedene verifisering av fakturaadresse. Noe f.eks Amazon har.

 

At Dell tydeligvis langt fra har et optimalt betalingssystem indikerer din erfaring klart. Å kunne skille faktura-/leveringsadresse samt i Norge bruke Verified by Visa etc, bør være en selvfølge.

 

Men ser du litt bak, og ikke minst følger med hvordan prosessen er på andre nettbutikker vil du se at de har minst like rigide systemer, men at de fungerer bedre pga. måten løsningene er bygd opp.

 

Det å bestille på nettet er langt fra noen bedre identitetsjekk enn telefonbestilling. At det skal være bedre krever faktisk at verifiseringer som Verified by Visa, adressesjekk etc gjennomføre. Om ikke er de faktisk akkurat like dårlige, eller faktisk er telefon bedre fordi det gir muligheten til enklere interaktiv kontroll.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg må bare legge til de siste hendelse i saken. Dell leverte altså aldri noen maskin på noen av adressene og jeg bestillte til slutt på nytt med eget kredittkort og leveringsadresse i samsvar med kredittkort. Det viser seg likevel at Dell har trukket pengene fra kortet som ble brukt i den første bestillingen. Etter å ha kontaktet Dell flere ganger har korteier nå levert inn klage via banken for å få pengene tilbake ettersom Dell aldri leverte varene.

 

Jeg finner det litt merkelig at Dell først nekter å levere varene fordi de mener de ikke kan bruke kredittkortinformasjonen og så viser det seg at de faktisk har trukket beløpet og i ettertid ikke er i stand til å refundere beløpet :thumbdown:

Lenke til kommentar
Er vel standard at nettbutikker trekker etter varen er sendt men før den er mottat?

Jeg mener det er slik at de først kan reservere beløpet for deretter å trekke beløpet fra kortet når varen går ut døren. Jeg antar også at det ikke er lov å trekke før varen er sendt, men i dette tilfellet hadde varen kommet nesten helt frem til døren før Dell stoppet utleveringen.

Lenke til kommentar

Her Må jeg bare komme med en kommentar til kjøp hos Dell

 

Jeg har selv kjøpt en Dell inspiron 9400 maskin i 2006 og er kjempefornøyd med maskinen. Jeg fikk 2 år og noen dager etter bestilling problemer med skjermkortet. Jeg undret meg litt over dette og tok etter hvert kontakt med Dell og fortalte hva som var hendt med maskinen jeg hadde kjøpt. En teknikker ringte meg tilbake etter en time og bad meg kjøre en diagnose på maskinen mens han var på linja. Vi fant sammen ut at det garantert var skjermkortet som var blitt ødelagt. Han skulle sende resultatet til noen andre på Dell og jeg skulle få en epost med et løsningsforslag.

 

Det som kom på eposten min to dager senere var et prisoverslag for hva det ville koste å få reparert skaden. Det ville komme på ca 4800 kr med frakt begge veier. Bare skjermkortet skulle de ha over 2000 kr for og arbeidspenger og noen avgifter og frakt. Jeg reagerte med litt irritasjon og så ringte jeg forbrukerombudet og lurte på hva loven sier, hvilke rettigheter jeg har og om man ikke skal kunne regne med å kunne bruke en datamaskin i mer enn to år? Dell sa nemlig at det var et års garanti med maskinen som standard men at man kunne KJØPE seg mer garanti for noen tusenlapper ekstra.

 

Svaret jeg fikk fra fobrukerombudet var at jeg skulle hilse fra DEM og fortelle at Dell var pålagt etter norsk lov å reparere skaden så snart som overhodet mulig samt å dekke fraktkostnadene både fra og til eieren av maskinen. Jeg skrev en svar på mailen jeg hadde fått med det svindyre prisoverslaget der jeg bad å hilse fra forbrukerombudet og fortalte at de burde reparere skaden snarlig og at de gjerne kunne hente maskinen hos meg ved første anledning samt at jeg ventet den snart tilbake med nytt skjermkort.

 

Svar kom etter to timer fra Dell med et nytt prisoverslag der det stod 0 Kr i totalkostnad.

 

Det er lov å prøve seg, heter det. Men dette viser at en årvåken kunde kan ha mye å tjene på å sjekke sine rettigheter før man leverer produktene til dyre reperasjoner : )

 

Har enda laptoppen jeg og er kjempefornøyd med den jeg =)

Lenke til kommentar
Her Må jeg bare komme med en kommentar til kjøp hos Dell

 

Jeg har selv kjøpt en Dell inspiron 9400 maskin i 2006 og er kjempefornøyd med maskinen. Jeg fikk 2 år og noen dager etter bestilling problemer med skjermkortet. Jeg undret meg litt over dette og tok etter hvert kontakt med Dell og fortalte hva som var hendt med maskinen jeg hadde kjøpt. En teknikker ringte meg tilbake etter en time og bad meg kjøre en diagnose på maskinen mens han var på linja. Vi fant sammen ut at det garantert var skjermkortet som var blitt ødelagt. Han skulle sende resultatet til noen andre på Dell og jeg skulle få en epost med et løsningsforslag.

 

Det som kom på eposten min to dager senere var et prisoverslag for hva det ville koste å få reparert skaden. Det ville komme på ca 4800 kr med frakt begge veier. Bare skjermkortet skulle de ha over 2000 kr for og arbeidspenger og noen avgifter og frakt. Jeg reagerte med litt irritasjon og så ringte jeg forbrukerombudet og lurte på hva loven sier, hvilke rettigheter jeg har og om man ikke skal kunne regne med å kunne bruke en datamaskin i mer enn to år? Dell sa nemlig at det var et års garanti med maskinen som standard men at man kunne KJØPE seg mer garanti for noen tusenlapper ekstra.

 

Svaret jeg fikk fra fobrukerombudet var at jeg skulle hilse fra DEM og fortelle at Dell var pålagt etter norsk lov å reparere skaden så snart som overhodet mulig samt å dekke fraktkostnadene både fra og til eieren av maskinen. Jeg skrev en svar på mailen jeg hadde fått med det svindyre prisoverslaget der jeg bad å hilse fra forbrukerombudet og fortalte at de burde reparere skaden snarlig og at de gjerne kunne hente maskinen hos meg ved første anledning samt at jeg ventet den snart tilbake med nytt skjermkort.

 

Svar kom etter to timer fra Dell med et nytt prisoverslag der det stod 0 Kr i totalkostnad.

 

Det er lov å prøve seg, heter det. Men dette viser at en årvåken kunde kan ha mye å tjene på å sjekke sine rettigheter før man leverer produktene til dyre reperasjoner : )

 

Har enda laptoppen jeg og er kjempefornøyd med den jeg =)

Hvorfor kontaktet du forbrukerombudet? Det er Forbrukerrådet som tar seg av slike saker.

Og om dette var privatsalg i Norge, så har du 5 års reklamasjonsrett. Men mange butikker og produsenter vet at mange kunder ikke vet om dette, og det kommer dem til gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...