Gå til innhold

Vil ha strengere kontroll på Norges Bank


lockdog

Anbefalte innlegg

e24.no skriver i dag at regjeringen ønsker strengere kontroll på Norges Bank.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article3013776.ece

 

Er dette et forsøk på også å få kontroll på renteendringer?

De rød-grønne har jo også tidligere forsøkt å påvirke renten, i løpet av sin stortingsperiode.

 

Og om de gjør det mulig å få delvis kontroll på renta, vil ikke dette være svært uheldig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
e24.no skriver i dag at regjeringen ønsker strengere kontroll på Norges Bank.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article3013776.ece

 

Er dette et forsøk på også å få kontroll på renteendringer?

De rød-grønne har jo også tidligere forsøkt å påvirke renten, i løpet av sin stortingsperiode.

 

Og om de gjør det mulig å få delvis kontroll på renta, vil ikke dette være svært uheldig?

En konspirasjonsteori er jo alltid forfriskende, men det finnes jo ingenting i artikkelen som tilsier at regjeringen ønsker seg mer kontroll over Norges Bank for sin egen del.

 

Forslagene til endringer i sentralbankloven går tvert imot på ting som:

- Krav om ekstern revisor

- Krav om regnskap i henhold til regnskapsloven

- Klarere definisjon av ansvaret til representantskapet

 

Er det gæli det og nå?

Lenke til kommentar

Det ble kanskje litt for "konspirasjonsaktig" formulert, ja.

 

Jeg mener ikke det er feil at regjeringen vil gi Norges Bank strengere krav, og dette var krav jeg allerede trodde de hadde.

 

Og mulig jeg er litt paranoid for Kristin Halvorsen. Men i og med hun har prøvd å muligheten til å påvirke renta tidligere, så blir jeg alltid litt nysgjerrig når det gjelder lovendringer for Norges Bank.

Lenke til kommentar

Dette er vel som en konsekvens av det som har blitt avdekket nylig. Styret i Norges Bank har ikke finasiell kompetanse. Som så altfor mange styrer i offentlig virkesomhet, er styremedlemmene utnevnt på bakgrunn av partibok. Det medfører at styret ikke klarer å styre administrasjonen som dermed står mer fritt.

Lenke til kommentar
Og mulig jeg er litt paranoid for Kristin Halvorsen. Men i og med hun har prøvd å muligheten til å påvirke renta tidligere, så blir jeg alltid litt nysgjerrig når det gjelder lovendringer for Norges Bank.

Det hadde kanskje vært en idé å lese litt mer enn overskriften før du skrev innlegget ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...