Gå til innhold

Hjelp til kjøp av banjo


Kakofoni

Anbefalte innlegg

Hallois duder (for det meste)! Jeg vil ha en banjo. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal lete hen for å finne en skikkelig en. Musikkbutikkene her i byen har funnet ut at de skal bare ha én banjo. Halvparten er da Stagg-banjoer og den siste halvparten (det vil si "den andre banjoen") har jeg jo ikke sammenligningsgrunnlag på.

 

Her på forumet er det mange oppegående folk som sikkert vil hjelpe meg til å finne en banjo. Prisklasse 1500 (satser ikke på å bli noen ellevill banjospiller og dessuten liker jeg det litt "billig og skittent")

 

Tanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste banjoer i den prisklassen er trolig produsert på den samme kinesiske OEM-fabrikken og påklistret et eller annet merkenavn. Ikke dermed sagt at de er dårlige. Jeg kjøpte Morgans modell i fjor og er egentlig ganske fornøyd med den. Den er god å spille på, men låter litt bøtte. Dog er teknikk veldig avgjørende. Poenget er at det sannsynligvis ikke er mye å hente på research i forkant her med mindre du går for brukt.

Jeg er redd du må legge på en 500-lapp for å finne noe nytt i Norge som ikke er på tilbud. Min var nedsatt til 1800. Kasse koster skjorta.

 

Jeg har inntrykk av at norske musikkhandlere som regel ikke fører clawhammer-banjoer. Det finnes nemlig to hovedtyper, og den andre er den vanlige bluegrass-typen. Bluegrass-banjoer har resonanskasse mens clawhammer mangler, og det har ganske mye å si for lyden. Jeg skulle gjerne hatt begge deler, men tenk litt på hvordan du ønsker å spille.

 

Clawhammer låter sånn:

 

Bluegrass er det mye mer lyd i:

 

(tviler forresten på at noen av disse instrumentene er særlig billige, men dette gir en pekepinn)

 

Førstnevnte er altså mer av et rytmeinstrument, kanskje bedre egnet til å synge alene. Det går forresten fint an å skru av treklossen på bluegrass-banjoen for å oppnå noenlunde samme lyd, men det er jo litt styr.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg er på jakt etter banjo (litt samme motivasjon som trådstarter), og er knapt noen aficiando, vil gjerne ha den litt billig. Etter å ha sett videoene er det uten tvil clawhammer-lyden jeg er ute etter, og lurer på hvordan en slik banjo kan anskaffes. Siden jeg vet ingenting om instrumenter (eller banjoer) mottas råd med den største ærbødighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...