Gå til innhold

[Løst]Objektiv til D300 ifm topptur/fjellturer


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et objektiv til bruk på toppturer og fjellturer, vinter- som sommerhalvåret.

 

Lurer på om noen har konkrete erfaringer og evt anbefalinger?

- Vidvinkel vs tele, zoom "fra og med vidvinkeldelen" eller "fra og med normaldelen" (dvs eks 24-70 vs 50-150 vs 70-200 osv)

- Merke

- VR?

- Vekt

- Pris er ikke uvesentlig, selvsagt, men kan vurderes opp til 15k om det er helt spesielle egenskaper som skiller seg ut o.l.

 

Hva annet bør jeg vurdere?

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei..

 

På lengre turer så er nok vekt ganske viktig og siden du skal bruke D300 er ikke f/2.8 optikk livsviktig.

 

Min anbefaling er Nikon 16-85VR til vidvinkel,normal og tele-delen.

Godt objektiv som ikke veier all verden + at det har VR. Koster rundt 4500.-

 

Til kveldsbildene rundt bålet og i skummringen kan du jo se på Nikon 35mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4.

Begge 2 er veldig kompakte og veier lite.

 

edit: leifs

Endret av saturnia
Lenke til kommentar

Jeg liker vidvinkelbilder fra fjelltopper og vil foreslå Sigma 10-20mm f/4-5,6. Det veier 470g og er 81mm lang og 83,5mm i diameter.

 

Hvis du har god tolmodighet så er det lansert en oppgradert versjon Sigma 10-20mm f/3,5, men pris og tilgjengelighet er foreløbig ukjent.

 

Men dette bør selvsagt ikke være den eneste turkameraten. Normal og tele er også kjekt til sine formål.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på:

Sigma 10-20mm + Nikon 18-200 VR og ikke kjøpe 16-85 VR. Hvis du vil ha sistnevnte så vil jeg heller foreslå følgende "turpakke":

Sigma 10-20mm + Nikon 16-85 VR + Nikon 55-200 VR.

 

Tanken med 18-200 var å gi mindre å bære på og færre objektivbytter enn å dekke det området med 16-85 + 55-200.

Lenke til kommentar

Veldig skeptisk til 18-200. Merkelige fortegninger er rapportert i div tester/omtaler. Kun 2,5 stjerner for optisk kvalitet på photozone.de (3 er gjennomsnittlig). Anbefaler 16-85mm (4 stjerner). Her har du et godt, forholdsvis lett objektiv med tele tilsvarende 128mm på 35mm og god vidvinkel. Supplert med f. eks. den nye 35mm/1.8 for situasjoner med lite lys og et polafilter til zoomen så tror jeg du har det du trenger, i hvert fall om det er landskap som som er hovedmotivet.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Er kjempefornøyd med 16-85mm.

 

Nok vid til at jeg ikke får overbevist meg til å kjøpe supervidvinkel og nok lang til at tele-behovet ikke er påtrengende.

Skarp nok til at fastobjektivet mitt blir kun brukt hvis jeg trenger lysstyrken...

 

Med andre ord vil jeg ikke anbefale dette objektivet hvis du liker å kjøpe utstyr :wallbash::)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...