Gå til innhold

Nikon D60 eller D80?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge ønsket meg et SLR kamera, og har betstemt meg for realisere drømmen min :)

 

men jeg lurer på hva jeg skal gå for..

valget er mellom nikon d60 nytt, eller D80 brukt..

er ikke noe begeistret for canon, føles rett og slett feil å hendene mine..

 

setter pris på forslag og argumenter for hvilket jeg skal velge :)

 

skal bruke det hovedsakelig på hobbybasis.. landskap, dyr, situasjonsbiler og portretter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er dårlige når det kommer til høy ISO (bruk i lite lys), men ser man bort i fra det ville jeg valgt D80, rett og slett fordi den har langt bedre autofokus. Flere punkter man kan velge individuelt gir deg mange muligheter. 3 punkter blir etterhvert utrolig slitsomt.

 

Større søker og flere muligheter generelt. I tillegg føles D80 veldig bra i hendene.

 

D80 og 50mm f/1.8 passer bra. Spesielt siden du skal bruke kameraet til så mye forskjellig. Det objektivet veier mye opp for litt dårlig ISO-egenskap. I tillegg er det jo nesten gratis ;)

 

Ingen har, så vidt jeg vet, liveview. Og begge har mindre skjerm enn "dagens" kameraer.

 

Og husk at forskjellen mellom d60 og d40 stort sett er prisen. D40 koster 2500,- nå. Og slik jeg oppfatter det er D40 sine 6mpix bedre egnet for høy ISO.

Lenke til kommentar
Ikke bry deg om at de ikke har liveview. En funksjon man fint klarer seg uten (og ja, jeg har det... brukt det en gang).

 

Ja, men så er det også en funksjon som gir mange muligheter. Blant annet 100% korrekt fokus ved feks makro. D60 sin søker er ikke akkurat egnet til det. Manuell fokus med liveview er bare nydelig.

 

Det er i tillegg ikke uten grunn at alle nye dslr har liveview. Så det kan være vel verdt for trådstarter å vurdere om det er viktig.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt D80 selv, og etter å ha prøvd både D40 og D60, så må jeg si D80.

 

D60 er altfor amputert, det har færre AF-fokuspunkter, ikke toppdisplay, ikke to-hjulskontroll, ikke CLS og ikke minst, ikke innebygd AF-motor.

 

D80-huset er litt større også, og sitter derfor litt bedre i hånden min, men det er jo en personlig preferanse som kanskje ikke gjelder for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...