Gå til innhold

Finnes det er en strømsparings funskjon i ubuntu?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Kjører nå Ubuntu 8.10, og batteri tiden er vel under 1t 30min. Finnes det en strømsparings funskjon?

 

Kjører nå med så lite lys i skermen så mye, men det hjelper ganske lite. Lå på rundt 2t 45min med windows.

 

Har Intel Core2duo. Tror den kjører på full guffe hele tiden, siden den blåser varmt hele tiden.

 

edit: Er ny i Linux så ikke bruk alt for innvikla ord :p

 

Tips?

Endret av Deutzfahr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på GNOME-panelet, velg Add to Panel, legg til CPU Frequency scaling monitor. Den viser hvilken frekvens CPU-en kjører på.

 

Ønsker du å kunne force endringer i hvordan prosessoren kjører (frekvens eller modus) via dette verktøyet, må du gjøre følgende:

 

Åpne en terminal og kjør:

 

sudo dpkg-reconfigure gnome-applets

 

Trykk Ok, deretter Yes. Nå kan du _venstre_klikke på verktøyet på GNOME-panelet for å endre.

 

At GNU/Linux på laptop er mer krevende enn Windows XP (Vista og?) er vel ganske kjent. Ubuntu skal automatisk gjøre visse endringer når du drar ut strømkabelen for å spare strøm.

 

Du kan også følge med på CPU-temperaturen (og andre sensorer) på GNOME-panelet.

 

Installasjon i terminal:

 

sudo apt-get install sensors-applet

 

Grafisk: Åpne Synaptic og søk etter pakken sensors-applet og installer.

Lenke til kommentar

Men generelt er jeg enig i at dette er et problem i GNU/Linux. Selv har jeg en macbook 5,1 og får ca. 2,5 timer. Med OS X får man ~4-5.

 

Mye av dette tror jeg kommer av strømsparing i GPU (grafikkortet) og ikke CPU. Så da er det opp til de som skriver driverne til grafikkortet, og dessverre er dette som oftest proprietære drivere vi har liten innflytelse på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...