Gå til innhold

Plasma-TV og vanlig TV-bilde


Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe en Sony KE-42TS2 plasma-TV. www.priceclub.no har en bra pris på denne.

 

Har vært i butikker og fått se plasma der de kjører DVD, og det blir jo knallbilde, men hva med mottak av vanlig TV-signaler. Blir det fortsatt knallbilde, eller vil oppløsningen gjøre at man får et kornete bilde?

 

Ødelegger jeg bildet når dama skal se Hotel Cæsar hjelper det nok ikke hvor bra TV'en er på DVD, da fyker'n nok ut igjen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo Samsung PS42P2S den billigste plasmaen og ikke kjent for å være helt på topp (har en selv), det kan jo hende Sony er bedre (visstnok er det panelet det samme som Hitachi). Problemet med Samsungen er ikke så lett å beskrive, men "kornete" er ikke helt dekkende. Et problem er fargeoppløsningen, som tydeligvis er for lav, spesiellt ved lite lys. Et annet problem er artifakter ved bevegelse. Mens TV bildet kan være helt topp noen ganger er det relativt dårlig andre ganger, også på DVD. Men det er bra nok til at de aller fleste syntes det er helt topp ved normal titting.

Lenke til kommentar

Vel, Hotel Cæsar eller ikke, jeg tro til og bestilte en slik TV. :D

 

Da vi mottar TV-signalene her via digital dekoder over kabel-tv nettet regner jeg med at bildene burde bli rimelig greie tross alt.

 

Så hvis noen skulle føle trangen til å skaffe seg en pent brukt Sony KV-32FQ75 så er det bare å PM meg :wink:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fornøyd? Må svare et klart tja. Noen ganger er det veldig bra, andre ganger heller dårlig. Så jeg er heller ikke 100% fornøyd.

Leste med interesse Ljud & Bild for Mai, de tester 7 forskjellige skjermer, deriblant Samsung PS-42P2SB. Min heter PS42P2ST, og bortsett fra at SB leveres med tuner og høyttalere, skulle man jo tro at det er samme skjerm. Ljud & Bild har ingen anmerkning på at bildekvaliteten er noe særlig forskjellig fra de andre skjermene, men de mener helt klart at plasma generellt ikke er i nærheten av kvaliteten på en bra CRT. Så jeg føler meg ikke overbevist om at jeg ville vært 100% fornøyd med en vesentlig dyrere Panasonic eller Pioneer heller.

Det som er spesielt bra med plasma er jo størrelsen, syntes 42" er akkurat passe. Bakprojeksjon er definitivt dårligere, projektor kan være det beste men har andre ulemper. Antar det kommer flere ting å velge i fremover.

Det er nok mer enn 2-3 fabrikker, men riktig at mange bruker samme panelet. Det er en oversikt her, men den er vel ikke helt up-to-date.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager å 'bumpe' en gammel tråd, men jeg søkte etter dette emnet fordi jeg har kjøpt meg en Samsung PS-42P2SB selv, på Elkjøp for 29.995,-(pluss 2000,- for stand).

 

Da jeg sto og vurderte skjermen før jeg kjøpte, hadde jeg anledning til å direkte sammenligne den med Philips og Panasonic skjermer som hang ved siden av. Philipsen kostet 50.000,-, og den hadde et nesten identisk bilde som Samsungen. Panasonic (40.000,-)hadde mørkere farger, og bedre kontrastomfang, men jeg og flere med meg som sto der var enig i at Philips og Samsung bildet var mer behagelig å se på i lengden, selv om(eller kanskje på grunn av at?) de var 'dusere'.

 

Jeg er temmelig fornøyd med skjermen, men har de samme reservasjoner som de andre her; det virker som om skjermen ikke har nok farger til å lage jevne fargeoverganger. Egentelig skal det ikke være noe problem i teorien, fordi skjermene har en farge oppløsning på 24bit(16,7 millioner farger), men i praksis ser det enkelte ganger ut som de bare har 256 farger?? (omtrent som når man gjør et bilde med jevne fargeoverganger om fra .jpg til .gif)

 

Samtidig som det også er noe støy på bildet. Dette gjelder også med en digital dekoder som jeg anskaffet meg etter å ha kjøpt skjermen(UPC digital dekoder).

 

Bildet går fra å være perfekt og nydelig noen ganger(TV2 nyhetene, enkelte nye reklamefilmer, DVD) og til å ikke se bra ut i det hele tatt(mørke amerikanske serier med soft filter ser ut til å være en plasma "dødare").

 

Jeg har skrevet et innlegg til Lyd&Bilde om dette(generellt), men tviler vel på om de kommer til å bruke det.

 

Det jeg lurer litt på, er om dette med fargeovergangene er en begrensning i selve plasma skjermene eller om det ligger i tuneren og måten den omformer analoge signaler til digitale?. For hvis det ligger i Analog/Digital konverteren i tuneren, kan jeg jo kanskje bytte til en bedre tuner når de får større datakraft en gang(snakker ikke om digital dekoderen, men om tuneren til selve TVen)?

 

Én ting jeg har gjort for å få et så bra bilde som mulig, er å prøve å gi den digitale overføringen fra kabelnettet til dekoderen så gode forutsetninger som mulig, ved å lage en egen kabel av godt merke(Supra EFF som jeg så har satt en ferrit ring på), fra vegguttaket til dekoderen, og ved å demontere vegg-boksen og lodde en kontakt direkte til kabelen fra veggen.

 

Dette har faktisk hjulpet en del, fordi digital signalet kommer fram så rent som mulig til dekoderen.

 

Men som sagt i andre innlegg er jo noen av problemene der også ved DVD avspilling, så helt kvitt dette blir man vel ikke.

 

Men jeg har lagt merke til at butikkene nesten utelukkende viser filmer som Toy Story, Ice Age, Shrek og andre dataanimerte filmer, og grunnen til det tror jeg er at det er vanskelig å se disse problemene på denne typen filmer, fordi de er så lyse, skarpe, og uten lange jevne farge overganger.

 

MEN for all del... Jeg er egentelig fornøyd, tross alt finnes det ikke CRT TVer i denne størrelsen, så da må man i så fall gå for prosjektor, noe som gjerne er enda dyrere, og mer upraktisk i hverdagen. Eller bakprojeksjon, men de har andre problemer.

 

Samsung PS-42P2SB fikk forresten en meget god omtale i DVD og Hjemmekino nr. 3 2003. 91% av 100%.

 

De nevner ikke disse "problemene" i det hele tatt, unntatt å si at det "selvfølgelig ikke er vanskelig å finne feil når vi går nærme skjermen", men at "ingen 42 tommere er laget for å bli betraktet på kort avstand".

 

Alt i alt er jeg glad jeg kjøpte TVen, men hvis jeg skulle gi andre en anbefaling, tror jeg kanskje jeg ville ventet et år omtrent, og se om farge problemene er fikset da.

Lenke til kommentar

Slike rimelige Plasmaskjermer har 8-bits bildebehandling, mens bedre skjermer har 10-bits. Og dette ligger i selve skjermen, ikke i tuneren.

Det er en god grunn til at de bruker "tegnefilm" til å demonstrere med, de gir et godt resultat.

Ta en titt på Avforum, Digitale TV-apparter. http://www.avforum.no/forum/

Se også denne: http://slate.msn.com/id/2067153/

Har min fremdeles, tross disse problemene er det ikke aktuellt å bytte til en 32" CRT eller en bedre plasma til 3-dobbel pris.

Lenke til kommentar

Hei. Den msn artikkelen er jo litt gammel allerede , men det stemmer nok fortsatt for billigere skjermer. Skjermen min ble produsert i April i år, så jeg kan jo håpe at det er en oppdatert modell, selv om den er billig, he he...

 

-Men... jeg har akkurat fått bekreftet mine mistanker; jeg har reagert litt på at bildet enkelte ganger "myldrer" av bildepunkter som ser ut til å slå seg av og på i stor hastighet; ser ut som en maur tue innimellom...

 

Jeg tenkte først at dette kanskje var en teknologi de hadde brukt for å hindre innbrenning, iogmed at tenning/slukking av pixler ville iallefall bremse innbrenning.

 

-Og det ser ut til at jeg hadde rett!

 

Gikk inn på Samsung's hjemmesider, på den svenske delen(fordi det er den eneste skandinaviske delen), og så på spec's på Samsung plasmaen:

 

http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product...fTV%2fPlasma-TV

 

(håper linken fungerer, den er jo døds lang!)

 

Det jeg la merke til her er teknologien de kaller "Auto Pixel Shift, som minskar risken för inbränning"...

 

Høres jo ut som det jeg nevnte, med at pixelene altså blir slått av/på i høy frekvens.

 

Greit nok at det hindrer innbrenning, men det gjør jo også at bildet av og til "flimrer" og "beveger seg" der hvor det skulle ha vært helt stille(ved visning av en vegg for eksempel).

 

 

 

Jeg har fått brukbart bilde med innstillingene:

 

Kontrast 90

 

Lys styrke 50

 

Sharpness 50

 

Colour 43

 

Colour tone Normal

 

 

-Hvilke innstillinger bruker du?

Lenke til kommentar

Jeg bruker "standard" instilling. Noen ganger er dette for mye lys, f.eks når hele skjermen blir hvit i en eksplosjon. Da slår skjermen seg av, det er vel en beskyttelseskrets som slår inn. I stillingen "mild" kan jeg spille disse partiene uten at den slår seg av, men det gir et ganske blasst bilde.

Har aldri sett noe som kan ligne på den "maurtuen" du beskriver. Auto Pixel Shift skal det ikke være, tror det er en langsom, umerkelig prosess.

Som jeg har nevnt før er det noen ganger noen rare effekter hvor ting beveger seg rart, f.eks et skilt som står fast på en vegg ser ut til å bevege seg i forhold til veggen. Jeg antar at dette er en effekt fra skalering eller deinterlace. Video prosessering er kompliserte saker, det er en teknologi under utvikling.

 

PS: bruk URL tag på slike lange linker, er irriterende å scrolle sideveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...