Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når det lukter råttent fis/egg av eksosen...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe sier meg at bilen skal ha KUN 95 blyfri, og du har fylt 98. Da ødelegger du katalysatoren og det vil lukte råtne egg. Dette skjer fordi eksosen ikke er den samme og dermed ødelegger katalysatoren. Når du først er i gang kan du like godt kjøre tom tanken, bytte katalysator og fylle på 95 igjen.

Lenke til kommentar

Så lenge katalysatoren er kald, altså rett etter oppstart, så fungerer den ikke skikkelig, og da slippes det ut små mengder av hydrogensulfid, som lukter som råtne egg. Når katalysatoren blir varm forsvinner lukta normalt.

 

Hvis lukta derimot vedvarer også etter at motor/eksosrør/katalysator er varm, så kan dette tyde på at det er på tide å bytte katalysatoren, en ny koster typisk rundt 7000 kroner.

Lenke til kommentar
Noe sier meg at bilen skal ha KUN 95 blyfri, og du har fylt 98. Da ødelegger du katalysatoren og det vil lukte råtne egg. Dette skjer fordi eksosen ikke er den samme og dermed ødelegger katalysatoren. Når du først er i gang kan du like godt kjøre tom tanken, bytte katalysator og fylle på 95 igjen.

Tulll. Katalysatoren skades ikke av å kjøre med 98 oktan.

 

Derimot skades den av å kjøre med blybensin over lengre tid, men det får du neppe fylt på bilen, da de som skal ha blyfri har mindre påfyllingshull enn fylletuten på blybensin passer inn i. Det er vel ingen som selger blybensin lenger heller....

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som selger blybensin lenger heller....

Det stemmer, nå er det kun blyerstatningsbensin å få kjøpt i tillegg til blyfri (så all bensin er altså blyfri i praksis). Esso var det siste selskapet som solgte vaskeekte blybensin i Norge, og de sluttet med det i løpet av våren 1996. Etter det er det kun solgt bensin med blyerstatning på de røde "blypumpene". Blyerstatningen er ikke fullt så ødeleggende for katalysatoren som blybensin, så noen få tanker med blyfri (grønn) 95- eller 98-oktan renser katalysatoren igjen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Så lenge katalysatoren er kald, altså rett etter oppstart, så fungerer den ikke skikkelig, og da slippes det ut små mengder av hydrogensulfid, som lukter som råtne egg. Når katalysatoren blir varm forsvinner lukta normalt.

 

Hvis lukta derimot vedvarer også etter at motor/eksosrør/katalysator er varm, så kan dette tyde på at det er på tide å bytte katalysatoren, en ny koster typisk rundt 7000 kroner.

 

Lukta kommer typisk når motoren er god og varm ja, og helst i kaldt vær... :S Men 7000?! Er det mer å tjene på å bytte katalysator da, enn kun å bli kvitt råtten lukt?

Lenke til kommentar

For å få bilen godkjent på neste EU-kontroll må katalysatoren være åkei. Men hvis du er "heldig", så er det kun lamdasonden som er gåen. Denne koster "bare" en tusing. Lamdasonden skal sørge for at luft/bensin-blandingen i motoren alltid er 14/1, dette gir en eksos som katalysatoren er i stand til å rense.

 

Grunnen til at katalysatoren er så dyr er den indre konstruksjonen. Inne i den er det en slags "svamp" av keramer. Alle svamp-hullene gir en stor indre overflate, utbrettet er denne overflaten omtrent så stor som en fotballbane. Og på denne overflaten er det dampet på et tynt skikt av edelmetallet platina (dyrere enn gull), det er dette metallskiktet som fungerer som en kjemisk katalysator og som altså renser eksosen. Den som skjer rent kjemisk er at alle uønskete eksosgasser blir gjort om til drivhusgassen CO2.

Lenke til kommentar
For å få bilen godkjent på neste EU-kontroll må katalysatoren være åkei. Men hvis du er "heldig", så er det kun lamdasonden som er gåen. Denne koster "bare" en tusing. Lamdasonden skal sørge for at luft/bensin-blandingen i motoren alltid er 14/1, dette gir en eksos som katalysatoren er i stand til å rense.

 

Grunnen til at katalysatoren er så dyr er den indre konstruksjonen. Inne i den er det en slags "svamp" av keramer. Alle svamp-hullene gir en stor indre overflate, utbrettet er denne overflaten omtrent så stor som en fotballbane. Og på denne overflaten er det dampet på et tynt skikt av edelmetallet platina (dyrere enn gull), det er dette metallskiktet som fungerer som en kjemisk katalysator og som altså renser eksosen. Den som skjer rent kjemisk er at alle uønskete eksosgasser blir gjort om til drivhusgassen CO2.

 

Må jeg inn på verksted for å skifte lamdasonden?

 

Jeg fikk bilen godkjent på forrige EU-kontroll med lukt, men det kan kan jo hende at det kommer av det varme været som var og at bilen må kjøre i minst 15-20 minutter før det begynner å lukte, og at de ikke la merke til det? Eller har de andre måter å kontrollere dette på?

 

Takk for info foresten! :)

Lenke til kommentar
Noe sier meg at bilen skal ha KUN 95 blyfri, og du har fylt 98. Da ødelegger du katalysatoren og det vil lukte råtne egg. Dette skjer fordi eksosen ikke er den samme og dermed ødelegger katalysatoren. Når du først er i gang kan du like godt kjøre tom tanken, bytte katalysator og fylle på 95 igjen.

 

Så du mener kattepusen går istykker hvis man fyller 98blyfri istedenfor 95 blyfri? Blyholdig bensin får man ikke kjøpt lenger, begynner å bli noen år siden, og selv da innholdt den ikke bly, men andre metaller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...