Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiater vs Psykolog.


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
prøvde psykiater. nå går jeg til en psykolog. har ikke fått noe som helst hjelp.

Hva gjør du selv for å bli frisk? Du kan ikke forvente å gå til en person og så skal vedkommende trylle deg frisk.

 

:)

 

 

Det er begrenset på hva man kan gjøre hvis man er psykisk syk. hence hvorfor man drar til en psykolog.

 

Jeg har prøvd alt fra å endre tankegang, være mer optimistisk, ha en mer positiv holdning til livet. Har prøvd å gå turer hver dag, komme meg ut oftere, skaffe meg venner. Jeg kan trygt si at jeg har prøvd alt ... nesten alt.

 

Jeg går til psykolog for å få veiledning. Hvordan takle hverdagen, hvordan kontrollere angstanfall osv.

 

Jeg prøvde en del av disse tingene nevnt overfor _før_ jeg ble henvist til psykolog.

 

Du er litt ignorant du, Mirann. Å dra til en psykolog er en av de siste utveiene. Ingen som ber om at psykologen skal utføre magi for å få deg frisk. Tenk på de som sliter med sosial angst? Hvor mye kan vedkommende gjøre selv for å bli frisk? Tror du det bare er å "drite" i problemene og komme seg ut?

 

Det blir samme som å si at en fyr som har brekt foten må prøve å gipse den selv.

Dette skrev du:

Finner ikke forskjellen mellom en psykolog og en psykiater. Begge er noe dritt.

 

Sliter med depresjon for tiden, har prøvd begge. Ingen av de fungerer.

Da er det vel ikke så fryktelig rart at jeg spurte om det jeg gjorde? Jeg har ikke sagt (og tror heller ikke) at det er bare å ta seg sammen, så er alt i orden. Det som kunne tolkes ut i fra det du skrev var at du mener psykolog/psykiater skal fikse livet uten egeninnsats. Og det var heller ikke frekt ment, derav smilefjeset.

 

Men, jeg mener det er feil å si at det er begrenset hva man kan gjøre når man er psykisk syk. Veien er nok mye lengre og tyngre, men å gi seg selv begrensninger hjelper ikke på. Og ja, jeg vet det ikke er bare bare, men man bør heller ikke grave seg enda mer ned ved å sette bånd på seg selv. :)

 

 

 

 

 

Mangel på empati passer ikke bra med legeyrket. Om flere leger, psykologer, psykiatere hadde vært flinkere til å åpne opp og utvide repertoaret sitt hadde flere fått riktig diagnose. Men dette har vel også mye med hvordan utdanningen er lagt opp.

Veldig enig. Og jeg føler meg naiv når jeg trodde studiet faktisk var annerledes. (Men man kan håpe på at det går mest på person, enn selve utdanningen.)

Lenke til kommentar
Mangel på empati passer ikke bra med legeyrket. Om flere leger, psykologer, psykiatere hadde vært flinkere til å åpne opp og utvide repertoaret sitt hadde flere fått riktig diagnose. Men dette har vel også mye med hvordan utdanningen er lagt opp.

I et annet tråd har jeg utdyppet mitt forhold til ordet depresjon.

I stille meg uforstående til hvorfor du trekker inn empati.

 

Men, jeg mener det er feil å si at det er begrenset hva man kan gjøre når man er psykisk syk. Veien er nok

Det virkelige problemet er definisjon på psykisk syk.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Man har folk som går til legen og tror det er noe alvorlig gale med hjertet, som ender opp med å ta utallige undersøkelser. Som egentlig har opplevd panikkangst i en årrekke. Eller folk som ender opp psykologkontoret og egentlig har mangelsykdommer, b12 mangel, jern osv. Utvider man synsfeltet litt her så ville mange flere blitt friskere mye raskere. Og det er jo det som er målet.

Lenke til kommentar
Man har folk som går til legen og tror det er noe alvorlig gale med hjertet, som ender opp med å ta utallige undersøkelser. Som egentlig har opplevd panikkangst i en årrekke. Eller folk som ender opp psykologkontoret og egentlig har mangelsykdommer, b12 mangel, jern osv. Utvider man synsfeltet litt her så ville mange flere blitt friskere mye raskere. Og det er jo det som er målet.

Snublefot, det er akkurat poenget mitt. Men alt du skrev er det kun lege som kan diagonisere.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

En psykolog kan vel gi deg diagnosen panikkangst? Kan ikke skrive ut medisinene nei. Men de fleste fastleger skriver ut det psykologen anbefaler. Tror det er mange flere som får feil type medisiner når de bare går til fastlegen og får medisiner, i stedet for å samt gå til psykolog. Da kan man finne ut hvilke type psykologiske problemer man har, gå mer i dybden på ulike symptomer osv. Synd at så få i voksen alder får mulighet til det. Pga lange køer osv. Når det egentlig er det beste. En fastlege kan vel neppe treffe på riktig medisiner i løpet av ti minutter ? Er det noe som er umotiverende så er det å teste ut ti forskjellige medisiner som gjør deg sykere. Når det egentlig bare hadde vært behov for et par skikkelige samtaler.

Lenke til kommentar

Et direkte personangrep og kommentar til dette er slettet. Det er greit at dere har sterke meninger om emnet, men debattér det saklig. Mener dere noen tar feil så argumenter for hvorfor. Angrip argumenter, og ikke person. At profesjonskriger blir personlige kommer ikke til å bli akseptert her på forumet.

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at dette er en debatt som er lagt død for lenge, lenge siden i fagmiljøene. Det fremstår som tydelig for meg at her er det mange misforståelser som herjer og lite kunnskap koblet med sterke meninger. Egentlig ganske skummelt, med tanke på at mange bruker dette forumet for å søke svar på ting de lurer på.

 

For å klare opp i det jeg ville kalle noen misforståelser:

 

1. Psykologer og psykiatere har ikke forskjellige synspunkt på hva som forårsaker psykiske lidelser. Både psykologer og psykiatere er enige at det som forårsaker en psykisk lidelse kan være både av psykogen og mer psykobiologisk art. For å vurdere dette må man vurdere hver pasient individuelt og ta i betraktning av de symptomene og den lidelsen som kommer til uttrykk.

2. Mange psykiatere driver også med psykoterapi. Blant annet er psykoterapi som er avledet fra Freuds teorier langt mer populære blant psykiatere enn hos psykologer. Både psykiatere og psykologer driver med kognitiv atferdsterapi, men det kommer ann på behandlerens personlige utdanning/interesse/teoretiske perspetkiv om den tilbyr den typen behandling.

3. Kun psykiatere kan skrive ut medisin - ikke psykologer. Men fastlegen kan også skrive ut medisin. Ofte samarbeider psykologer med fastlegen eller med en psykiater om bruk av medisinering i behandlingen av en pasient.

4. Psykologer kan også legge inn pasienter på tvang på sykehus. Dersom en psykolog er psykologspesialist (5 år etterutdanning) får han i likhet med en psykiater (legespesialist) vedtaksmyndighet.

5. Psykiatere og psykologspesialister kan begge bli faglige ledere innen psykisk helsevern og er sådan likestilt i kompetanse.

6. Medisin har vist seg overlegen psykoterapi for enkelte lidelser som f.eks. schizofreni og bipolar affektiv lidelse, mens psykoterapi er overlegent for angstlidelser. Dette betyr ikke at psykologer er noe bedre eller dårligere enn psykiatere.

 

For å konkludere; norsk helsevesen og fagmiljøene seg i mellom anser psykiatere og psykologer som likeverdige faggrupper. Jeg synes det er det er litt trist at noen fortsatt prøver å underbygge en kunstig avstand mellom to profesjoner som burde samarbeide, og ikke motarbeide hverandre.

Lenke til kommentar

Malley, det var oppklarende og konsist.

 

Men jeg stusser litt på punkt 4. Jeg trodde virkelig ikke at en psykolog har mulighet til å legge inn noen, verken på tvang eller frivillig. Heller ikke at det automatisk følger vedtaksmyndighet av spesialitet for psykologer, men at noen (som trengr det) får vedtaksmyndighet når de arbeider ved sykehus som kan holde pasieter på tvang.

 

Det er for øvrig et prøveprosjekt på gang i visse fylker der psykologer får begrenset rett til å sykemelde.

Lenke til kommentar

Har en venninne som har(/hatt) store depresjoner, og drevet med selvskading etc. Hun fikk ingen hjelp fra psykologer, snarere tvert imot, men fikk god hjelp av psykiatere.

 

Kan selvsagt være et enkelttilfelle, men når man ser på utdanningen til de to ville jeg personlig vært mye mer fortrolig med å gå til en psykiater.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt gode og dårlige erfaringer med begge deler. Det man fort oppdager er at i det offentlige helsesystemet i hvertfall så er det utrolig mange som ikke er flinke. De er overarbeidet og lei. Man føler seg ikke komfortabel eller respektert når de blander deg med andre eller halvsover. Fant ikke noen jeg hadde tro på og slappet av med før jeg gikk over til det private.

Lenke til kommentar
For å konkludere; norsk helsevesen og fagmiljøene seg i mellom anser psykiatere og psykologer som likeverdige faggrupper. Jeg synes det er det er litt trist at noen fortsatt prøver å underbygge en kunstig avstand mellom to profesjoner som burde samarbeide, og ikke motarbeide hverandre.

Din konklusjon...

 

Psykiater anse ikke psykologi som "likeverdige" faggrupper. Psykolog er helse-medarbeider, akkurat som Fysioterapautene for Ortoped. Behandlingsmessig er psykologene underlegent, dette gjelder også for diagonstikk.

Hvordan klarer en psykolog å skille mellom angst og palpitasjon? Evnt infarkt? Hva med Somatoformene? Hvilket fag i psykologistudiet kvalifiserer psykologene for det?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Psykologistudiet innbefatter "biologisk psykologi". Psykologer er som vi er enige om ikke leger, men helt uten kjennskap til fysiologi er de ikke.

 

Dessuten... Gitt hvor belastende det dessverre fortsatt er å ha en "psykisk lidelse", er det neppe psykolog man typisk oppsøker først.

 

Muligheten for feil diagnose er selvfølgelig reell nok. Også leger kan ta feil.

Lenke til kommentar
Gjest Matodont
For å konkludere; norsk helsevesen og fagmiljøene seg i mellom anser psykiatere og psykologer som likeverdige faggrupper. Jeg synes det er det er litt trist at noen fortsatt prøver å underbygge en kunstig avstand mellom to profesjoner som burde samarbeide, og ikke motarbeide hverandre.

Din konklusjon...

 

Psykiater anse ikke psykologi som "likeverdige" faggrupper. Psykologer er en helse-medarbeider, akkurat som Fysioterapautene for Ortoped. Behandlingsmessig er psykologene underlegent, dette gjelder også for diagonstikk.

Hvordan klarer en psykolog å skille mellom angst og palpitasjon? Evnt infarkt? Hva med Somatoformene? Hvilket fag i psykologistudiet kvalifiserer psykologene for det?

Jeg fikk faktisk et infarkt som har gitt meg varig skade etter å ha vært hos en psykiater som ikke tok symptomene mine på alvor. Uansett hva jeg sa ble det tolket som om jeg var en idiot som bare innbilte meg at jeg var syk ("det er jo ofte sånn at hvis man kjenner litt for godt etter, blah blah blah" :mad: ). Så fikk jeg infarktet, dro til sykehuset, og til slutt fant de ut hva som feilte meg (ja, jeg er ordentlig syk, ikke noe psykisk).

 

Er ikke det akkurat det du er redd for at psykologene skal gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Mastodont
Muligheten for feil diagnose er selvfølgelig reell nok. Også leger kan ta feil.
Jepp. Med en rekke symptomer på sykdommen som forårsaket infarktet var jeg hos én psykolog, to vanlige leger ("spesialist i allmennmedisin") og tre (!) psykiatere (en regelmessig) før jeg fikk ovennevnte infarkt.

 

Takk for hjelpen sier nå jeg.

Lenke til kommentar

Bottom line er at du må til en lege for diagonosen.

Det er leit at enkelte begår feil, men det legimitere ikke psykologens rett til å diagonisere.

 

Storyen hadde blitt noe helt annen om du var utredet av en psykolog.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Bottom line er at du må til en lege for diagonosen.

Det er leit at enkelte begår feil, men det legimitere ikke psykologens rett til å diagonisere.

 

Storyen hadde blitt noe helt annen om du var utredet av en psykolog.

Ikke nødvendigvis dersom det er snakk om et psykisk problem. Jeg tror en psykolog er bedre på psykisk helse enn leger(med unntak av psykiatere, snakket nå om allmennleger).

Lenke til kommentar
Din konklusjon...

 

Psykiater anse ikke psykologi som "likeverdige" faggrupper. Psykolog er helse-medarbeider, akkurat som Fysioterapautene for Ortoped. Behandlingsmessig er psykologene underlegent, dette gjelder også for diagonstikk.

Hvordan klarer en psykolog å skille mellom angst og palpitasjon? Evnt infarkt? Hva med Somatoformene? Hvilket fag i psykologistudiet kvalifiserer psykologene for det?

 

Tydeligvis anser ikke du psykologer som likeverdige psykiatere, men nå er nå ikke du psykiater heller.

 

Og hvorfor skulle en psykiater være med kvalifisert enn en psykolog?

Psykiater = 6 år medisin + 5 år videreutdanning i psykaitri/klinisk psykologi

Psykologspesialist = 6 år psykologi/klinisk psykologi + 5 år videreutdanning i psykiatri/klinisk psykologi

 

Det er akkurat like lang utdanning det, bortsett fra den ene fokuserer på medisin mens den andre psykologi. I noen tilfeller er det kanskje kjekt å ha god kjennskap til medisin, men i andre tilfeller vil jeg tro det er bedre å være mer spesialisert på psykiske lidelser. Men det er jo derfor man jobber tverrfaglig i helsevesenet. Kjenner du egentlig til hvordan psykisk helsevern fungerer i norge, du som studerer i Ungarn?

 

Selvfølgelig kan man blande somatiske symptom med psykiske symptom, og dette er noe det er fokus på psykologutdanning. De fleste psykologer vil kunne skille angst fra palpasjon uten problem, men dette skal ikke være nødvendig siden i det norske helsevesenet er det slik at man henvises til psykolog av fastlegen som undersøker om det er noe somatisk som ligger til grunn for plagene. Men igjen - dette er kanskje annereledes i Ungarn enn her i Norge.

 

Desutten er det faktisk slik at pskykologstudenter har ca 45 sp i nevrovitenskap. Sist gang jeg snakket med en medisinstudent så viste det seg at de faktisk har mindre om hjernen enn det psykologistudenter har. Og hvor mye klinisk psykologi/psykiatri har man egentlig på medisinstudiet? Hadde vært fint om du kunne opplyse om det. Hvor mange ganger har ikke leger sendt pasientene sine frem og tilbake i helsevesenet for lange og unødvendige utredninger når det egentlig ligger noe psykisk til grunn for plagene?

 

For de av dere som fortsatt ikke er overbevist om at psykologer og leger er likestilt i norsk helsevesen kan lese denne artikkelen som oppsummerer det som står om dette temaet i helsepersonellloven, pasientrettighetsloven og lov om psykisk helsevern. Sitert fra artikkelen:

I forskrift om den faglige ansvarlige for å treffe tvangsvedtak i det psykiske helsevernet ble psykologer likestilt med leger/psykiatere mht. behandlingsansvaret for pasientene

 

Hvis dere leser artikkelen kommer det TYDELIG frem at psykologen på ingen måte er underordnet legen - og det altså IKKE slik du påstår Vaio; at psykologen er som fysioterapeuten for ortopeden. Du hadde gjort alle en tjeneste om du faktisk undersøkte litt før uttaler deg - som selverklært medisinstudent her på forumet burde du vise såpass ansvar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis dere leser artikkelen kommer det TYDELIG frem at psykologen på ingen måte er underordnet legen - og det altså IKKE slik du påstår Vaio; at psykologen er som fysioterapeuten for ortopeden. Du hadde gjort alle en tjeneste om du faktisk undersøkte litt før uttaler deg - som selverklært medisinstudent her på forumet burde du vise såpass ansvar.

Rart at det er kun psykologene som kommer med slik skriv... :D

Uansett, er det en forskjell mellom psykologer og psykiater, fakta, ikke ønske tenking.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...