Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n vil ikke boote med 4 minnebrikker, jeg mener det er hovedkortet som er feilen, mens komplett mener det er minnebrikkene!


Anbefalte innlegg

Pc'n min ville ikke boote med 4 minnebrikker, hver minnebrikke på 2GB. Jeg omplasserte alle brikkene og prøvde med både 1,2,3,4 brikker i samtidig. Da fant jeg ut at så lenge jeg ikke hadde noen minnebrikke i den venstre minneslotten på hovedkortet så var alt bra. Derfor sendte jeg hovedkortet tilbake til komplett. 1 uke seinere får jeg denne mailen:

 

"Ditt hovedkort har blivit testat OK i Burn in Test med RAMminne i alla 4 dimmslots (se medlagd rapport samt bilder) Du bör se över hurvida dina nuvarande ramminne, då problemet förmodligen ligger i att de är defekta."

 

Synes dette var rart, fordi alle brikkene funket perfekt så lenge de ikke sto i minneslotten helt til venstre!

 

Er dette "burn in Test" programmet til komplett 100% til å stole på? Noen som har en forklaring på hva som evt. kan ha skjedd her?

 

Hovedkort: Asus P5N7A-VM

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 (4x2GB)

CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz

Skjermkort: XFX Radeon HD 4870 512MB GDDR5

HD: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

Strømforsyning: MIST 500W

OS: XP 64-bit

Endret av NyLakkert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at komplett ikke får feil. Det du kan gjøre er å låne 4 minnebrikker av venner og teste med dem, eller teste minnet på en annen pc. Da burde du fort finne ut om det er minnet eller hovedkortet det er noe galt med.

 

Tipper det de mener med "Burn in" er at de har kjørt et testprogram for minne. Du kan selv kjøre http://www.memtest.org/ og teste minnet på den måten.

Lenke til kommentar
Siden de ikke har funnet feil på hovedkortet, så kan du jo sende hovedkortet inn i lag med minnebrikkene. Så burde du være sikker på at de finner ut hvor feilen ligger.

 

Har snakket med komplett, de ba meg sende inn hovedkortet og minnebrikkene samlet etter at jeg hadde fått tilbake hovedkortet igjen;( bare så kjipt at dette skal ta så lang tid.

Lenke til kommentar
Stilte du timings og spenning med 1/2 minnebrikker før du smalt i alle 4? Hvis du ikke gjorde det vil ofte mange kombinasjoner ikke boote. Testet du med bare 1 brikke i den venstre dimmen?

 

jeg er enig med freonor, har fikset par maskiner som hadde mye problemer med brikkene og disse var Asus HK i maskinene. hovedkortet gir ikke nok strøm "spenning" til brikkene. husker at hovedkortet gitt bare 1.6V og brikkene skulle ha 2.1V. jeg stilte den til 2.2V og problemene var borte og eieren fornøyd.

 

satt inn 1 brikke og still spenning i bios, sjekk først mye brikkene trenger og bare sett 0.1 volt høyere, da fungerer det nok.

Lenke til kommentar
Stilte du timings og spenning med 1/2 minnebrikker før du smalt i alle 4? Hvis du ikke gjorde det vil ofte mange kombinasjoner ikke boote. Testet du med bare 1 brikke i den venstre dimmen?

 

Prøvde med forskjellige spenninger (2.1 var max), husker ikke om jeg prøvde med 1 brikke(2 uker siden jeg gjorde dette), men prøve ihvertfall med 2. Prøvde også å kjøre lavere MHz. Disse brikkene skal ha 1.9V så da burde ha fått nok volt. For å sjekke at de fikk nok strøm så koblet jeg ut skjermkortet og brukte det interne skjermkortet, men til ingen nytte;(

Lenke til kommentar

Jeg hadde et tilsvarende problem med et gigabyte hovedkort. Det fugerte ikke med rambrikker i den ene ram-sloten. Testet alle brikkene i alle sporene, og samtlige klikket i det tredje sporet, men ikke noe annet sted. Feilen lå jo da tydeligvis i hovedkortet, men prøvde for sikkerhets skyld en eldre rambrikke jeg hadde liggende, og det fungerte utmerket. Denne brikken hadde lavere Mhz, så sannsynligvis var ram-sloten bare delvis defekt, og taklet noe RAM, men ikke all. Det er jo mulig komplett har testet den med en RAM-brikke som er enklere å kjøre.

 

Det ordner seg nok når du sender inn både RAMbrikke og hovedkort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Idag hentet jeg delene på postkontoret. Komplett hevder at det ikke er noe feil med verken hovedkortet eller rambrikkene, og derfor har jeg fått faktura på frakt og testgebyr. På testarket de sendte med står det at de har benyttet et XP 32-bit operativsystem og max ram de har fått nytte av er 3583MB. Hvordan kan de da sende meg testgebyr og si at dette hovedkortet er kompitabelt med 8GB?

Lenke til kommentar

Fordi kortet er laget for 8gb, men 32-bit klarer bare å nyttegjøre opptil 4gb.

Vil tippe på at de først har prøvd 2 minne brikker også tatt ut dem og satt de 2 andre i de 2 andre slottene. Da kan de sjekke at den klarer å nyttegjøre seg all rammen, men trenger ikke 64-bit system. Hvis de ikke har gjordt det sånn men bare satt i alle brikkene og testet at pcen får max ram, så har de ikke gjordt en god nok jobb.

Hadde selv en defekt minne port, men nettopp pga 32-bit system og 8gb ram så merket jeg det ikke før noe annet på hovedkortet feila. Og før folk spør hva jeg skal med 8gb ram og 32-bit OS, så var det pga planner om oppgradering til Vista/Windows 7.

Lenke til kommentar

OS XP 64bit??

 

Hvorfor i alle dager kjører du noe slikt og ikke Vista 64bit?

 

Men over til det problemet jeg hadde med Vista 64bit, det ville ikke boote under installasjon med 2x2gb minne, men når jeg kun brukte den ene minnebrikken gikk det fint...kan regne med at dette også kan være problemet her. Heldigvis har dette problemet blitt løst med slipstreaming av SP1 i Vista

Lenke til kommentar
OS XP 64bit?? Hvorfor i alle dager kjører du noe slikt og ikke Vista 64bit?

Windows XP Professional x64 Edition er ikke noe "slikt" men et helt kurrant og svært stabilt OS. Har brukt det i flere år med (4 x 2) 8GB RAM. Jeg er enig med NyLakkert i at maskinen burde vært testet med dette OS-et. Hvis Komplett likevel bootet maskinen med alle brikkene i Windows XP 32-bit så har de jo sitt på det tørre. Det framgår ikke helt hvordan testingen har foregått med hensyn til antall / mengde RAM samtidig.

Lenke til kommentar
Fordi kortet er laget for 8gb, men 32-bit klarer bare å nyttegjøre opptil 4gb.

Vil tippe på at de først har prøvd 2 minne brikker også tatt ut dem og satt de 2 andre i de 2 andre slottene. Da kan de sjekke at den klarer å nyttegjøre seg all rammen, men trenger ikke 64-bit system. Hvis de ikke har gjordt det sånn men bare satt i alle brikkene og testet at pcen får max ram, så har de ikke gjordt en god nok jobb.

Hadde selv en defekt minne port, men nettopp pga 32-bit system og 8gb ram så merket jeg det ikke før noe annet på hovedkortet feila. Og før folk spør hva jeg skal med 8gb ram og 32-bit OS, så var det pga planner om oppgradering til Vista/Windows 7.

 

De sendte med et bildet av testoppsettet, der ser du klart at alle minnebrikkene står i samtidig.

Lenke til kommentar

Kort og godt: Det er et kjent problem at det kan bli krash av 4 x RAMbrikker samtidig på veldig mange hovedkort. En løsning er å prøve med 2 brikker først, og deretter installere WinXP. Slå deretter av PCn og sett inn de 2 siste brikkene. Fungerer for meg i alle tilfeller. Det kan jo også være andre problemer, men jeg tror at feil på hovedkort ikke nødvendigvis er årsaken - ei heller feil på brikkene.

Lenke til kommentar

Dersom pc-en ikke vil boote i det hele tatt med en minnebrikke i det ene sporet, har det vel fint lite å si hva slags operativsystem som er installert? Slik jeg forstår det starter ikke maskinen opp i det hele tatt med ram i det ene sporet.

Men om det fungerte for komplett med de samme rambrikkene, må jo feilen ligge et annet sted en i rambrikkene. Har du noen andre mulige feilkilder, trådstarter? Hva slags strømforsyning bruker du? Om den er litt under par, kan det hjelpe å regulere spenningen ram-en får i biosen og prøve deg litt frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...