Gå til innhold

Hvilken SSD disk bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SLC skal ha kortere accesstime, og klarer derfor mer IOPS. SLC har somregel også en del høyere sekvensiell skriv, og litt høyere sekvensiell les.

Bortsett fra det så har SLC 10 ganger lenger levetid (sånn ca), så hvis du skal bruke de i en sammenheng som skriver veldig mye til de, eller i servere, så burde du ha SLC.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva er forskjellen på intel x25-m 80GB og 160GB?

 

Sånn bortsett fra pris og størrelse!

 

Ser at prisen på Vertex 120GB er 3578,-(29,82,-/GB) nå...

samt at intel x25-m 80GB ligger på 2811,-(35,14,-/GB)

 

Og ifølge tester så ligger I/O på 2500 på vertexen og 3300 på intel!

 

Så med tanke på pris forskjellen... er det noe stor grunn å gå for intel sin? Eller er OCZ sin god nok?

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Vertex er "god nokk", men x25-M er bedre (for bruk til OS og programmer). Der Intel vinner ved praktisk bruk er hovedsaklig på små block-random-write-accesstime når enheten er i "brukt" modus.

 

Der man vil merke størst forskjell er installasjon av oppdateringer eller andre I/O sensitive oppgaver ved kontinuerlig tung (mot disk) multitasking.

 

Hvem du kjøper burde du se ann lommeboka og plassen du trenger. Mitt tips er å først se an MINIMUM plasskrav du har, og deretter velge så bra som mulig enhet etter hva lommeboka tillater. (minimum plasskrav vil typisk for de fleste være 50-80GB for Vista+programmer. For linux, W7, eller xp kan det kaskje holde med 20-50?)

Lenke til kommentar

Krevende spill grafisk og prosessormessig er ikke nødvendigvis de mest krevende fra disken. Hvis du skal ha SSD som spilldisk vil Apex eller Titan være midt i blinken. De koster mindre, har god kapasitet, 200MB/s båndbredde, og har god nokk accesstime og IOPS til å gi deg de samme fordelene in-game som en x25-m vil gi.

Lenke til kommentar

Jeg så tilsvarende artikkel på hw.no! ^^ Siden jeg skal bruke disken til OS generelt og deretter spill så tror jeg at jeg bestiller en Intel SSD... Intel har også lagt ut en firmware oppdatering som vistnok skal løse problemet med fragmentering! ^^

 

Takker for svar... Laptop'en får kanskje(!) kose seg med en vertex... 60GB eller noe!

Lenke til kommentar
Jeg så tilsvarende artikkel på hw.no! ^^ Siden jeg skal bruke disken til OS generelt og deretter spill så tror jeg at jeg bestiller en Intel SSD... Intel har også lagt ut en firmware oppdatering som vistnok skal løse problemet med fragmentering! ^^

 

Takker for svar... Laptop'en får kanskje(!) kose seg med en vertex... 60GB eller noe!

Fragmantering? Det jo noe man absolutt ikke trenger å gjøre på en SSD da det ikke gir noen ytelsesøkning på noen måte.

Lenke til kommentar

Hyperfast teknologien er ikke laget for gøy regner jeg med! ^^ Sjekk diskkeeper!

 

Fra: http://www.reghardware.co.uk/2009/04/20/re...sd_intel_x25_m/

 

The new firmware is supposed to "enable your SSD to deliver the best performance in your PC", a statement that has been taken by some commentators as a tacit admission that the X18-M and X25-M shipped with a fragmentation problem that leads to the drive becoming cluttered with junk.

 

Firmware: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...p;DwnldID=17485

 

Ifølge firmwaren som ble sluppet så er det et problem med fragmentering!

Lenke til kommentar
Leste du "som vistnok skal løse problemet med fragmentering" eller bare fragmentere? ^^

 

Finner ikke artikkelen akkurat nå desverre...

Er jo uansett irrelevant da en SSD ikke skal defragmanteres.

Det det er snakk om er GARBAGE COLLECTION og håndtering av freespace, ikke fragmentering. Mange tar feil av dette pga for lite teknisk forståelse.

Alle SSD står i fare for å oppleve _MIDLERTIDIG_ redusert skrivehastighet ved patologisk skriving. Alså kontinuerlig skriving i høyere hastighet enn kontrolleren klarer å rydde unna ledig plass. Dette forekommer oftest ved kontinuerlig random write opp mot maks hastighet over lengre perioder (flere minutter eller timer). Det finnes mange metoder å minimere effekten av dette på, men frem til ATA TRIM blir implementert er det store problemet at SSDen tror den må beholde ugyldig data, siden filsystemet ikke sier i fra at det har blitt slettet før det må overskrive det.

De mest effektive løsningene er overprovisjonering av lagringsmedie og bruk av en større RAM cache med write attenuation. Ved hjelp av dette kan en SSD klare å rydde unna plass like raskt som maks skrivehastighet (ved blokkstørrelsen det skrives i).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...