Gå til innhold

Hjelp til å bygge PC over flere måneder.


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli litt lei av laptoppen, så jeg tenkte jeg skulle bygge meg en PC. Problemet er dog penger, så jeg tenkte jeg skulle kjøpe deler litt sånn gradvis over noen måneder. Lurte på om noen hadde lyst til å foreslå deler, jeg trenger alt bortsett fra skjerm. Vil helst holde meg under 7-8 tusen. Spiller litt PC, men det går mest i konsoll. Fint å ha litt muligheter selvsagt, men viktigere at den er stillegående og holder seg relativt kjølig. Må dog kunne spille MKV 1080p. Lydkort har jeg ikke bestemt meg for om jeg vil ha eller ikke, spørs på mulighetene på hovedkortet og pris.

 

Lurte dessuten på hva dere tror er beste rekkefølge å kjøpe i, slik at jeg unngår å sitte der med noe utdatert når jeg er ferdig med å bygge. Jeg har selv tenkt Kabinett - psu - kjøling - ram - hovedkort - lydkort - prosessor - gpu, men veit ikke hvordan prisutvikling pleier å være.

 

Når det gjelder kabinett vil jeg helst ha noe litt stilrent, uten masse bells and whistles.

 

Setter kjempepris på all hjelp, selvsagt. Håper jeg utfylte sånn nogenlunde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan foreslå nøyaktig hvilke komponenter, så vil jeg foreslå å begynne med de delene som er mest stabile i pris.

 

Ergo kabinett og psu først.

Eget lydkort trenger du neppe siden de aller fleste hovedkort som er aktuelle har et helt greit innebygget.

Kjøper du et kab med noen vifter i og en boxed prosessor og ikke har planer om brutal overklokking, så er ekstra kjøling heller ikke noe du trenger å bruke penger på.

 

Rekkefølgenm jeg tok når jeg gjorde det samme var denne: Kabinett>psu>hovedkort>optisk drev>disker>ram>prosessor>grafikkort.

 

Brukte et halvt år, da er det kjipt å kjøpe noe som stuper i pris i mellomtiden...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er lurt å starte med kabinett, strømforsyning og kjøling; helt enig siden også prisen her er relativt stabile. Etter dette så er det sannsynligvis veldig varierende prisutvikling. Jeg tror det som endrer seg mest er dyre skjermkort, nyere prosessorer og rambriker. Hovedkortene vareierer også en del, spesielt de nye. Derfor er det lurt å avgjøre om du skal spille eller ikke og hvilken plattform som du skal ha. Dersom du bestemmer det, ville jeg kjøpt hovedkortet før prosessor og skjermkort. Jeg symnes altså at den rekkefølgen din virker helt logisk. Mest sannsynlig er det mest å spare på å vente med prosessor og skjermkort.

 

Du bør logsik sett velge et system for enten sokkel AM3 (AMD Phenom) eller Intel 1366 (I7).Velger du Intels nye, så vil nok hovedkortene for i7 også synke mye de neste månedene. AM3 er det ikke så mye å spare på tipper jeg.

Lenke til kommentar

Dere som sier jeg skal sette av og vente, er det virkelig så mye å hente på å kjøpe kabinett, psu, etc om 4-5 mnd?

 

Jornboss. Skjønner logikken din, om ikke alt hva du sa. :D Hvis noen har lyst til å foreslå noen komponenter setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
ordne deg heller med fast avdrag fra lønningskontoen eller noe sånnt til sparekontoen og når du har nok penger til en hel pc så kjøper du hele greia.

 

det er bare ergelig å sitte å se på hardware som ikke kan brukes i fler måneder

Støtter denne. Ingen vits å kjøpe masse deler som ikke gjør annet enn å samle støv når man får bedre/billigere om noen måneder.

Lenke til kommentar

Prøv å spar penger for å kjøpe alt samlet. Sett av 1500 i mnd fram til høsten. Da har det kommet nye modeller i både cpu- og gpuverdnen.

 

På cpu fronten:

AMD kommer med ny toppmodell, intel gir ut core i5.

 

På gpu fronten:

AMD/ATI slipper sitt nye oppjusterte kort, nvidia kommer med nye toppmodeller.

 

 

Det er gode kjøp å gjøre i nær fremtid tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...