Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista x64 - missing or corrupt hal.dll -> maskinen har endret stasjonsbokstaver


Anbefalte innlegg

Hey folkens.

 

Truffet på en sær greie med maskinen i kveld.

 

Etter å ha mottatt nytt Gigabyte EX-58 Extreme parret med i7 920 og 6 gig OCZ DDR3, reinstallerte jeg Vista 64 bit i kveld.

 

Alt var happytimes og windowsupdates tuslet og gikk i sedvanelig tempo.

 

Etter ørten og fjørten reboots med både det ene og det andre som skulle inn, oppgraderte jeg også BIOS'en min.

 

Etter dette, skjedde det noe rart.

 

Maskinen booter med meldingen HAL.DLL is missing or corrupt.

 

Digg.

 

Kjører Win Vista recovery console, og oppdager at systemdisken nå har fått bokstav F:

C: tilhører nå en partisjon på en helt annen disk.

 

Fett nok. Napper ut den andre disken som "skaper seg" og booter igjen. Samme melding.

 

Sjekker i recovery console på nytt, og nå har disken fått bokstav D:, hvor selvfølgelig bildedisken min er på den andre partisjonen som så fint har plukket den uviktige og meningsløse bokstaven C:

 

Jeg er ikke keen på å reinstallere igjen. Lurer på om det er noen glupe hoder her inne som kanskje har en liten ide om hvordan få byttet om på bokstavene uten å boote Vista, og uten å lage mer krøll i bootfilene. Dem bør jeg også på en eller annen måte greie å kjøre en restore på.

 

På forhånd takk for gode innspill :)

Blir nok ikke mer forsking på meg i kveld, da eg nå er usedvanlig klar for dyne og pute, men fredagen og helgen vil medgå til å prøve å fikse dette uvanlig morsomme problemet :)

 

Happytimes.

 

--stoffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen grunn til å tro at bokstavene er byttet om.

Bokstaven på en disk settes av det operativsystemet som kjører. Når du kjører Recovery Console så er det et annet OS, og det setter sine egne bokstaver.

Først må du sjekke at bootrekkefølgen er riktig, at du ikke prøver å boote fra feil disk. BIOS oppgrdering betyr jo at innstilingene blir tilbakestillt.

Hvis det er OK er det vel bare å la Recovery Console prøve å fikse bootproblemene. Hvis det funker og du kan boote så finner du bokstavene slik de var.

Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til å tro at bokstavene er byttet om.

Bokstaven på en disk settes av det operativsystemet som kjører. Når du kjører Recovery Console så er det et annet OS, og det setter sine egne bokstaver.

Først må du sjekke at bootrekkefølgen er riktig, at du ikke prøver å boote fra feil disk. BIOS oppgrdering betyr jo at innstilingene blir tilbakestillt.

Hvis det er OK er det vel bare å la Recovery Console prøve å fikse bootproblemene. Hvis det funker og du kan boote så finner du bokstavene slik de var.

 

Har forsøkt dette, uten hell.

Den finner feil, men greier ikke å rette dem.

 

Details sier da at den vil rette feilen til å boote fra D: nå, hvilket også blir feil dersom den faktisk skulle bli C igjen during boot.

 

BIOS settings er rett.

Endret av Stoffen
Lenke til kommentar

"Fant" ut av dette.

Bootet maskinen på nytt fredag ettermiddag, og da funket alt plutselig...

Bra med litt karma av og til.

 

nå får eg prøve å finne ut hvorfor maskinen fryser når den itte har no å gjør på..

Rock solid med last, ustabil uten last.

 

men det er/blir en annen historie

 

men case closed.

 

--stoffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...