Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Justering innsprøyting på 92 nizzan prarie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har akkurat hatt en lekkasje på en innsprøytingsdyse. Holderen var hull i og det lakk ut litt bensin der. Bilen gikk normalt men når jeg kom opp i 80 og prøvde å øke farten fusket den. Ga jeg derimot full gass gikk den derimot normalt. Jeg har nå byttet holderen og nye o ringer. I forbindelse med bytte måtte jeg skru av en del deler. Blant annet en boks som jeg antar har noe med justeringa av innsprøytinga. Se bilde. Etter at jeg byttet ble det tett men nå fusker bilen mer en før. Noen som har tips eller er dette noe jeg må på verksted for å få fikset.

post-31314-1237485025_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er en gasspjeldsensor, som forteller innsprøytningshjerne hvilken posisjon gasspjeldet har. Som du ser er det mulig å justere denne ved å vri på den (ovale skruehull).

Om denne sensoren er en enkelt bryter som forteller når gasspjeldet er lukket/åpent eller midt imellom eller om det er en variabel motstand som forteller nøyaktig posisjon på gasspjeldet vet jeg ikke på din bil.

Er ikke denne sensoren riktig "kalibrert" vil du kunne oppleve at motoren ikke går helt som den skal.

Skrevet

For å justere denne trenger du bare å løsne de to 8(?)mm boltene du ser. Men hvordan den skal være justert varierer fra bil til bil. Mulig Nissan kan hjelpe deg med svar på det spørsmålet.

Hvis du er sikker på at gasspjeldsensoren er roten til problemet da såklart. Avhengig av hvordan fuskingen utarter seg ville jeg sjekket om motoren drar falskluft en plass.

Skrevet

Prøv og juster deg frem og se hva som skjer..

Hvis det har seg sånn at motoren fusker når du har gass pedalen på et spesielt punkt/posisjon kan den ha ryki under demontering. De kan være litt sensitive. Eller så står den jo helt til en side prøv og sett den midt på.

Se over at alle kabler sitter osv..

Skrevet

Har prøvd å justere en uttallige ganger nå. Men problemet er der fortsatt. Når jeg jeg justerer så forandrer tomgangen seg litt, + - 200 omdr. Jeg må kjøre for å kjenne feilen og den kommer ikke før jeg kommer opp i ca 75 km. Virker nesten som jeg har for høy tenning. Ved 75 og forsiktig gasspådrag så lugger den. Ved kickdown (dette er automat) så girer den seg ned og går helt normalt.

Det merkelige er at fuskinga begynte når jeg fikk lekkasje på innsprøytingsdysa, men denne er nå byttet og tett. Kan også nevne at jeg har byttet plugger og luftfilter samtidig. Har også gått over alle slanger og slikt og kan ikke se at den drar falsk luft noe sted. :dontgetit:

Skrevet
Har prøvd å justere en uttallige ganger nå. Men problemet er der fortsatt. Når jeg jeg justerer så forandrer tomgangen seg litt, + - 200 omdr. Jeg må kjøre for å kjenne feilen og den kommer ikke før jeg kommer opp i ca 75 km. Virker nesten som jeg har for høy tenning. Ved 75 og forsiktig gasspådrag så lugger den. Ved kickdown (dette er automat) så girer den seg ned og går helt normalt.

Det merkelige er at fuskinga begynte når jeg fikk lekkasje på innsprøytingsdysa, men denne er nå byttet og tett. Kan også nevne at jeg har byttet plugger og luftfilter samtidig. Har også gått over alle slanger og slikt og kan ikke se at den drar falsk luft noe sted. :dontgetit:

Det er ikke mulig å se alle lekkasjer bestandig, så kjøp deg en boks startgass, og spray over alle slanger osv, med motoren i gang... øker turtallet når du sprayer en plass, så trekker den falskluft der en plass ;)

Byttet du bare plugger og luftfilter? ikke fordelerlokk og pluggkabler?

Skrevet

Har ikke prøvd med startgass enda. Fordelerlokk og pluggkabler ble byttet for et halvt år siden. Tenkte også på lufmassemåleren. Men hvordan finne ut om det er den. Den går jo ikke å åpne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...