Gå til innhold

hvordan stille oppdateringsfrekvensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må nok redigere /etc/X11/XF86Config (som root). Her er et utdrag ev det du trenger å redigere:

Section "Monitor"

 Option       "CalcAlgorithm" "CheckDesktopGeometry"

 HorizSync    27-75

 Identifier   "Monitor[0]"

 ModelName    "1600X1200@60HZ"

 VendorName   "--> VESA"

 VertRefresh  50-60

 UseModes     "Modes[0]"

EndSection

Så setter du inn dine egne verdier i stedet for mine :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

til meg står det

Section "Monitor"

       Identifier   "Monitor0"

       VendorName   "Monitor Vendor"

       ModelName    "G90f"

       DisplaySize  370        270

       HorizSync    30.0 - 97.0

       VertRefresh  50.0 - 160.0

       Option      "dpms"

EndSection

 

Hva mener dere jeg skal forandre her?

Lenke til kommentar
Hva mener dere jeg skal forandre her?

 

Det eneste du trenger å forandre i XF86Config-fila di er HorizSync og VertRefresh. Verdiene for disse finner du i monitor-manualen, eller du må google etter dem. Setter du disse verdiene riktig, blir alle frekvenser automatisk satt til det maksimale monitoren tåler.

Lenke til kommentar

 

Det eneste du trenger å forandre i XF86Config-fila di er HorizSync og VertRefresh. Verdiene for disse finner du i monitor-manualen, eller du må google etter dem. Setter du disse verdiene riktig, blir alle frekvenser automatisk satt til det maksimale monitoren tåler.

 

Det er jo ikke tilfelle. I utgangspunktet sto den rett etter det som er oppgitt til skjermen. Jeg har forandra fra 180 til 160 da jetg trodde det var rett. Men får ikke mer enn 85Hz uansett

Lenke til kommentar

XFree86 klarer ikke å finne maks Hz hos meg heller. Skjermen min klarer 85Hz i 1152x864, men jeg får bare 75Hz uansett hva jeg gjør. Bruker riktig hsync og vsync. Det samme skjer med enkelte versjoner av nvidia driverne i Windows også. Det er noe med at driverne prøver å finne ut hva skjermen takler, men klarer det ikke. Har prøvd å disable det auto detection opplegget i XF86Config, men den bare ignorerte det.

 

Den eneste måten jeg klarer å komme utenom sperra, er ved å bruke en modeline generator. Jeg valgte 1152x864 i 85Hz på lista der, og kopierte den lange linja med tall og plasserte den sammen med hsync og vsync i XF86Config.

 

Det kan jo være verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar

Forresten, jeg fant et program som het gtf som lager modelines fra kommandolinja. Man kan også bruke generatoren som står på sida. Jeg prøvde programmet, og fikk en modeline som funka bedre enn den jeg hadde fra før. Den gamle modelinen jeg brukte utnytta ikke hele skjermen, men det gjorde den jeg fikk av det programmet.

 

Var skikkelig enkelt å bruke, skrev bare:

gtf 1152 864 85

så fikk jeg en modeline jeg kunne lime inn i XF86Config!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...