Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg vil ha .no domene.


Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

 

Jeg skal nå skaffe meg et domene (sannsynligvis fra numberonehost.no) og lurer på følgende:

 

Da jeg både skal bruke den til privat og i jobbsammenheng, ønsker jeg å skaffe et .no domene. Jeg er kun en undersåtter i et firma og ønsker ikke å legge inn mine personlige sider og arbeid under de sidene. Sidene til bedriften er heller ikke noe å skryte av.

 

Spørsmålet blir da: kan jeg registrere meg selv gratis under bedriftens navn og få et .no domene?

 

Kan jeg f.eks bruke gamlefar sin bedrift selv om han har et helt annet bedriftsnavn enn det jeg ønsker som domenenavn. Jeg registrer da domenenavnet under ham og innholdet har ikke noe ham eller bedriften å gjøre. Er dette mulig?

 

Takker for all råd og veiledning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tør ikke svare på de spørsmåla da jeg ikke har nok kunskaper om det, men:

 

Du kan lage deg ett enmannsforetak, det er gratis så lnege du ikke omsetter for over 30.000, ulempen er at du må sende inn årsrapport hvert år, noe som ikke er en big deal hvis det ikke er noen intekter eller utgifter...

Det er en lett måte å skaffe seg ett foretaksnummer på, som er det du trenger for å kjøpe dot.no domene

Lenke til kommentar
Hei, godtfolk!

 

Kan jeg f.eks bruke gamlefar sin bedrift selv om han har et helt annet bedriftsnavn enn det jeg ønsker som domenenavn. Jeg registrer da domenenavnet under ham og innholdet har ikke noe ham eller bedriften å gjøre. Er dette mulig?

 

Takker for all råd og veiledning

 

Ja, det går fint.

Se www.norid.no for info om reglene.

Lenke til kommentar

har planer om å skaffe meg et .no domene selv, og må derfor starte et enmannsforetak. men så kom jeg over følgende problemstilling, som jeg tror er en missforståelse av meg : fastname krever foretaksnummer. det koster masse penger å være registrert i foretaksregisteret. men det er gratis å være registrert i enhetsregisteret. spørsmålet mitt blir da: må man være registert i foretaksregisteret for å få foretaksnummer, eller får man foretaksnummer ved å være registrert i enhetsregisteret ?

 

dette rotet seg litt til i hodet mitt, så jeg håper noen kan avklare dette..

 

forresten, hvilken registrar er å anbefale?

 

jeg skal kun ha domenenavnet (.no) og helst så mange gratis e-mails som mulig...

 

mvh soniX

Lenke til kommentar
har planer om å skaffe meg et .no domene selv, og må derfor starte et enmannsforetak. men så kom jeg over følgende problemstilling, som jeg tror er en missforståelse av meg : fastname krever foretaksnummer. det koster masse penger å være registrert i foretaksregisteret. men det er gratis å være registrert i enhetsregisteret. spørsmålet mitt blir da: må man være registert i foretaksregisteret for å få foretaksnummer, eller får man foretaksnummer ved å være registrert i enhetsregisteret ?

 

Det koster ingenting og registrere seg og få et foretagsnummer, det har ingenting med foretagsregisteret og gjøre.

Lenke til kommentar

Leste ett sted for ikke lenge siden at man nå har lov til å registrere sitt eget navn, evt. eget etternavn som .no domene selv om man ikke har foretaksnummer. Men det var kun eget navn som kunne registreres.

 

Husker ikke hvor jeg leste dette, men man måtte søke om det husker jeg. Uansett, er det ikke ditt eget navn du skal ha som .no domene, så hjelper det lite med den metoden. Tror imidlertid du kan bruke "gamlefar" sin bedrift for å registrere ett domene som ikke har noe med hans bedrift å gjøre.

Lenke til kommentar

Det du må være klar over da er at innholdet på siden vil knyttes mot bedriften den er registrert på. Bryter innholdet med loven for eksempel vil bedriften komme til å måtte stå ansvarlig. Hvis noen søker på ditt domenenavn i Brønnøysund-registeret vil de også kunne se hvilken bedrift som står bak. Jeg vil tro at disse bedriftene ikke er så veldig interessert i det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...