Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generelle spm vedrørende mc kjøp


Anbefalte innlegg

Jeg vurdere sterkt å ta førerkort klasse A og har noen ting jeg lurer på og som jeg hadde håpt at noen her kunne svart meg på.

 

- Hvor mye må man betale i årsavgift for motorsykler?

- Hvor mye drivstoff bruker en sykkel på milen (f.eks en Yamaha Dragstar 650cc)?

- Omtrent hvor mye koster forsikringer?

- Er det store vedlikeholdskostnader?

 

- Jeg vurderer å kjøpe brukt Yamaha Dragstar el. Suzuki Intruder, har noen erfaring med disse, evt. andre anbefalinger? (50')

 

Og hvor ofte bruker dere sykkelen deres?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsavgiften er såvidt jeg husker ca. halvparten av hva den er på bil; ca. 1500 kroner.

Forbruket er naturligvis veldig avhengig av motorstørrelse og hvordan du kjører, men jeg vil tippe på noe rundt 0,6 pr. mil på normal kjøring på en 650ccm.

Forsikringen er også avhengig av flere forhold, kanskje først og fremst hvor gammel du er. Er du ung kan den fort bli ganske høy, er du "godt voksen" blir den antagelig ganske billig. Den type sykkel det virker som du er interessert i (cruiser-type?) vil jeg tro er ganske greie forsikringsmessig, racing-sykler er mye dyrere å forsikre. Vedlikeholdskostnadene er i stor grad avhengig av om du reparerer selv eller bruker verksted, men man kan vel si det sånn at du antagelig har råd til det om du har råd til å ha sykkelen.

Både Yamaha og Suzuki er driftsikre og kurante merker som ikke burde by på ubehagelige overraskelser. Pappa har hatt to Yamaha-sykler som ble kjørt noen tusen kilomter i året (en '98 Virago 1100 og en '04 Dragstar 1200) og jeg kan ikke huske at han noen gang hadde problemer med dem. Selv har jeg en '89 Yamaha DT50 som også har vært så godt som problemfri.

Lenke til kommentar

Takk for svar larschroe.

 

Vet du hvorfor sykler bruker så "mye" drivstoff, det er jo biler som bruker 0,4l/mil i dag?

 

Og hva gjør dere med sykkelklær og hjelm når dere går fra motorsyklene deres? Det er litt upraktiskt at man alltid må drasse på en svær dress og hjelm?

 

Jeg fikk svar på forespørsel om pris på forsikring hos Gjensidige: 4650kr/år for 650cc og 3765kr/år for 1100cc (rart det ikke var omvendt). Jeg er 86-modell.

Lenke til kommentar

Du skal nok klare å kjøre på 0,4 med Intruderen også, vil jeg tro. Er jo ikke så voldsomt mye hester i dem akkurat. Men prøv å ikke tenk så mye på drivstoffkostnadene. Sykkel er noe du skal kose deg med en gang i blant, ikke som A-B-kjøretøy året rundt.

 

Er vanlig å drasse med seg. Upraktisk er det, men hva skal man gjøre? Går jo an å låse fast hjelmen da, men dressen er nok lur å ha med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...