Gå til innhold

Ren hydrogen eller hydrogen-oksygen


Anbefalte innlegg

Hallo.

jeg hadde tenkte å prøve meg litt på en av de enkleste elektrolysene som finnes, vann.

Tenkte jeg da skulle prøve å lage hydrogengass og okysgen ved elektrolyse av vann. Planen var så å fylle dette på en ballong, og se om jeg fikk til noen form for eksplosjon. Men da har jeg ett spørsmål:

Hva vil gi den beste, og mest synlige eksplosjonen av en ballong fylt med så ren hydrogengass som mulig, eller en blanding av oksygenet og hydrogenet som bli dannet?

Så vidt jeg har forsått blir det dannet ren oksygen ved anoden, og hydrogen ved katoden. Da vil jeg tro at han enten kan samle all gassenn som bli dannet, eller bare hydrogenet.

Så hva burde jeg prøve på for å få en best, og synlig eksplosjon?

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best (i betydningen kraftigst) eksplosjon får du med en blanding av hydrogen og oksygen i samme forhold som du får ut av elektrolysen. Hvis du bare har rent hydrogen i ballongen når du tenner på, må oksygenet til forbrenningen tas fra luften, noe som vil bremse reaksjonen (mer merkbart jo større ballongen er).

Lenke til kommentar

Det vil uansett ikke bli noen synlig eksplosjon (bortsett fra ballongen som sprekker), for hydrogen forbrenner med en usynlig flamme.

 

Da det hydrogenfyllte luftskipet Hindenburg tok fyr 6. mai 1937 i Lakehurst, New Jersey, så var det den svært brennbare ytterhuden som ga de synlige flammene.

hindenburg.jpg

Lenke til kommentar

Så det vil ikke bli noen eksplosjon, og alt man vil se er ballongen sprenge?

Så er disse videoene også egentlig bare ballongen som tar fyr:

-- En random fyr som tenner på en hygrogen ballong.

-- En litt tøff video med slow motion av en hydrogen ballong som sprenger
Lenke til kommentar

Om du tar opp all gassen (dvs. 2:1 hydrogen:oksygen om du spalter H2O), og tenner på, får du en skikkelig smell - knallgass. Men VÆR FORSIKTIG!!! Knallgass heter ikke knallgass for ingenting.

 

Rent hydrogen brenner også bra, men ikke like fort da det er avhengig av oksygen fra rommet rundt, som tar litt tid på å komme til.

 

Det heftigste jeg har vært borti av slike morrosaker er vel metangass, som utvikler sinnsykt mye varme.

 

Acetylen (C2H2) er også ganske hissig flamme - laget det en del ganger på naturfagslabben i 10. klasse, gjerne i friminutter og slikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...