Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Influenza: Farlig å innta gammel Apocillin 660?


Celsior

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått en influensa. Jeg har hatt det siden mandag. På kvelden etter at jeg hadde vært på legevakta (var der på fre) satte det seg skikkelig i brystet. Men jeg føler meg svimmel, huden er konstant klam og det er tungt å puste. Jeg kjenner kroppen min svært godt, og jeg synes det er rart at jeg ikke blir kvitt dritten. Tempen varierer alt i fra 37,4 til 40,8 uavhengig av natt/dag. Så jeg har fått tak i 6mnd utgått penicillin fra eksen. Jeg tenker å knaske det til jeg blir frisk, men i.o.m at medisinen er utdatert lurer jeg på om det kan skape komplikasjoner? Jeg kommer til å ta 2 om kvelden, 1 om dagen og 1 midt på dagen. Første dose har jeg allerede tatt og da tok jeg 2 (i kveld).

 

Jeg fikk beskjed om å komme tilbake igjen hvis jeg ble verre og jg skulle passe på at det ikke satte seg i brystet. Dette har jo skjedd så jeg regner med min medisinering er 100% korrekt. Diagnosen jeg har kommet frem til er at dette må være en streptokokkinfeksjon. FYI, tok ikke CRP når jeg var på legevakta... Gutt 22.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penicillin (antibiotika) skal kun benyttes ved bakterieinfeksjoner. Influensa er en virusinfeksjon, og apocillin vil dermed ikke ha noen effekt på influensaen. Men, spør for sikkerhets skyld! Mistenker du streptokokker (som må utredes), er jo dette bakterier, og da er antibiotika mer aktuelt. Men som sagt: forhør deg med fagfolk! Mitt svar overrekkes intet ansvar (da man i prinsippet ikke skal stole på forumbrukere når det kommer til helsespørsmål). ;)

 

 

Ønsker deg god bedring og at du får den hjelpen og de rådene du har behov for! :)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har fått en influensa. Jeg har hatt det siden mandag. På kvelden etter at jeg hadde vært på legevakta (var der på fre) satte det seg skikkelig i brystet. Men jeg føler meg svimmel, huden er konstant klam og det er tungt å puste. Jeg kjenner kroppen min svært godt, og jeg synes det er rart at jeg ikke blir kvitt dritten. Tempen varierer alt i fra 37,4 til 40,8 uavhengig av natt/dag. Så jeg har fått tak i 6mnd utgått penicillin fra eksen. Jeg tenker å knaske det til jeg blir frisk, men i.o.m at medisinen er utdatert lurer jeg på om det kan skape komplikasjoner? Jeg kommer til å ta 2 om kvelden, 1 om dagen og 1 midt på dagen. Første dose har jeg allerede tatt og da tok jeg 2 (i kveld).

 

Jeg fikk beskjed om å komme tilbake igjen hvis jeg ble verre og jg skulle passe på at det ikke satte seg i brystet. Dette har jo skjedd så jeg regner med min medisinering er 100% korrekt. Diagnosen jeg har kommet frem til er at dette må være en streptokokkinfeksjon. FYI, tok ikke CRP når jeg var på legevakta... Gutt 22.

Legevaktsleger har rundt ti pasienter i timen, mot allmennlegens tre, de skal stort sett bare sjekke om det er så akutt at du må legges inn der og da eller om det kan vente til neste arbeidsdag. Ta deg for all del en tur til allmennlegen også.

Jeg syns du hadde litt vel kraftige temperatursvingninger, særlig hvis det svinger uavhengig av tidspunkt på døgnet.

 

Kast forøvrig det penicillinet, det har sannsynligvis ikke store effekten lenger og dosen er ikke tilpasset deg. Ring og få akuttime hos allmennlegen din, så kan han ta både CRP/SR og ta en titt på tonsillene/lymfekjertlene dine.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man ikke skal ta antibiotika i tide og utide uten legens anvisninger er for det første at det finnes flere typer antibiotikaer som virker på forskjellige måter, og den du har egner seg kanskje ikke akkurat til din influensa.

 

Den andre grunnen, som er den viktigste, er at hvis antibiotika skal brukes til alle mulig småtteri som man fint overlever uten ved å ri gjennom stormen og bli frisk igjen, er at bakteriene muterer ganske raskt og blir antibiotikaresistente. Forhåpentligvis innen den tiden få av bakteriene rekker å mutere så skal det være så få igjen at kroppen kan ta hånd om dem selv før det smitter videre. For hvis du da får smittet den antibiotikaresistante versjonen av bakteriene videre så vil ikke det antibiotikumet virke på den sykdommen og evt andre sykdommer den bakterien utvikler seg til å bli i fremtiden.

 

Derfor prøver vi å begrense bruken av antibiotika til det mest nødvendige, og derfor er det ekstremt viktig at alle som får antibiotikakurer følger legens anvisninger og ikke avslutter før pakken er tom, selv om du føler deg frisk. At du har en gammel pakke Apocillin liggenes betyr at noen ikke har gjordt som de skal før da de avsluttet kuren for tidlig. Det er viktig at alle bidrar til at antibiotika kan beholdes som et nyttig legemiddel og ikke blir helt ubrukelig mot alle sykdommer i den nærmeste fremtid pga misbruk..

 

Dessuten hvis du har en virusinfeksjon, så vil ikke antibiotikaen virke, som det blir nevnt over. Det er fordi virus kun er noen biter DNA som injiseres inn i kroppens egne celler og tar kontroll over de. Antibiotika ødelegger ikke kroppens egne celler, og derfor vil de virusinfiserte cellene i kroppen fortsette angrepet uten noe effekt.

 

Dra til legevakta igjen og få noe som virker!

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Vil sterkt anbefale deg en tur innom legevakten før du starter selvmedisinering. Uansett er det lurt å få tatt CRP, og jeg synes det er veldig rart at de ikke tok det på deg når du var der først.

 

Du kan styke kroppen ved å ta dugelig med C-vitamin, Sink, Solhatt og Vitamin E. Unngå også sukker da det nedregulerer immunforsvaret og pass på å drikk mye rent vann.

 

Andre ting som er fungerer er fersk hvitløk (både antiviralt og antibakterielt), kanel, anis, kardemomme.

 

Spis også litt honning, men ikke ha den i varm te.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har fått en influensa. Jeg har hatt det siden mandag. På kvelden etter at jeg hadde vært på legevakta (var der på fre) satte det seg skikkelig i brystet. Men jeg føler meg svimmel, huden er konstant klam og det er tungt å puste. Jeg kjenner kroppen min svært godt, og jeg synes det er rart at jeg ikke blir kvitt dritten. Tempen varierer alt i fra 37,4 til 40,8 uavhengig av natt/dag. Så jeg har fått tak i 6mnd utgått penicillin fra eksen. Jeg tenker å knaske det til jeg blir frisk, men i.o.m at medisinen er utdatert lurer jeg på om det kan skape komplikasjoner? Jeg kommer til å ta 2 om kvelden, 1 om dagen og 1 midt på dagen. Første dose har jeg allerede tatt og da tok jeg 2 (i kveld).

 

Jeg fikk beskjed om å komme tilbake igjen hvis jeg ble verre og jg skulle passe på at det ikke satte seg i brystet. Dette har jo skjedd så jeg regner med min medisinering er 100% korrekt. Diagnosen jeg har kommet frem til er at dette må være en streptokokkinfeksjon. FYI, tok ikke CRP når jeg var på legevakta... Gutt 22.

Hei.

 

Hvis det er "influensa", skal du ikke bruke Penicillin. Misbruk av penicillin fører til diare. Det kan gjør vondt verre.

Hvis feberen din vedvarer, må du oppsøke legevakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...