Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Nøytralisering av syrer og baser


Anbefalte innlegg

Det jeg vet om nøytralisering er at det er en kjemisk reaksjon mellom en syre og en base slik at løsningen får pH = 7. Står en C) oppgave i boka som lyder slik:

 

Hvilken stoffmengde NaOH trengs for å nøytralisere 100mimetex.cgi?cm^{3} 0,010M HCl?

 

Her ser jeg jo med engang at jeg kan regne ut stoffmengden til HCl, chart?cht=tx&chl=n = c \cdot v = chart?cht=tx&chl=0,010 \cdot 0,100 = chart?cht=tx&chl=1,0 \cdot 10^{-3} mol

 

Er det stoffmengden eller konsentrasjonen som skal være lik for at det skal være nøytralisert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg har noe om det i Nami boka mi, 5 min (ca) så får du svar ;) Håper jeg.

 

EDIT:

Piss! Boka ligger på skolen. Men slik jeg husker det så må det være like mye av hvert stoff, da blandingen blir nøytralisert. Konsentrasjonen bestemmer hvor surt eller basisk noe er.

Er ikke helt sikker på dette, men hvis du har tid så kan jeg sjekke det ut på mandag.

Er det bare en oppgave eller skal dere praktisere i laben?

 

Natrich

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Det jeg vet om nøytralisering er at det er en kjemisk reaksjon mellom en syre og en base slik at løsningen får pH = 7. Står en C) oppgave i boka som lyder slik:

 

Hvilken stoffmengde NaOH trengs for å nøytralisere 100mimetex.cgi?cm^{3} 0,010M HCl?

 

Her ser jeg jo med engang at jeg kan regne ut stoffmengden til HCl, chart?cht=tx&chl=n = c \cdot v = chart?cht=tx&chl=0,010 \cdot 0,100 = chart?cht=tx&chl=1,0 \cdot 10^{-3} mol

 

Er det stoffmengden eller konsentrasjonen som skal være lik for at det skal være nøytralisert?

Det er stoffmengden. En nøytralisering foregår etter formelen n1 = n2 , og da kan du jo like gjerne sette c1V1=c2V2 (også kjent som fortynningsloven). Konsentrasjonen av syren og basen kan være ulik. Og du har kanskje tenkt over at du noen ganger ikke trenger å tilsette så mye syre for å nøytralisere en base. Det kommer jo av at konsentrasjonen av syren er mye høyere enn konsentrasjonen av basen. Dette vil du oppleve ved titreringer. Da trenger det ikke nødvendigvis være samme konsentrasjon av syre og base, men stoffmengden (m/M eller cV) må være lik! Dette kalles ekvivalenspunktet på en titrerkurve. Halvtitrerpunktet derimot, det vil si halvveis opp til endepunktet, der er konsentrasjonen av syre og base lik. ;)

 

Håper svaret hjalp deg! :p

Lenke til kommentar
Det jeg vet om nøytralisering er at det er en kjemisk reaksjon mellom en syre og en base slik at løsningen får pH = 7. Står en C) oppgave i boka som lyder slik:

 

Hvilken stoffmengde NaOH trengs for å nøytralisere 100mimetex.cgi?cm^{3} 0,010M HCl?

 

Her ser jeg jo med engang at jeg kan regne ut stoffmengden til HCl, chart?cht=tx&chl=n = c \cdot v = chart?cht=tx&chl=0,010 \cdot 0,100 = chart?cht=tx&chl=1,0 \cdot 10^{-3} mol

 

Er det stoffmengden eller konsentrasjonen som skal være lik for at det skal være nøytralisert?

Det er stoffmengden. En nøytralisering foregår etter formelen n1 = n2 , og da kan du jo like gjerne sette c1V1=c2V2 (også kjent som fortynningsloven). Konsentrasjonen av syren og basen kan være ulik. Og du har kanskje tenkt over at du noen ganger ikke trenger å tilsette så mye syre for å nøytralisere en base. Det kommer jo av at konsentrasjonen av syren er mye høyere enn konsentrasjonen av basen. Dette vil du oppleve ved titreringer. Da trenger det ikke nødvendigvis være samme konsentrasjon av syre og base, men stoffmengden (m/M eller cV) må være lik! Dette kalles ekvivalenspunktet på en titrerkurve. Halvtitrerpunktet derimot, det vil si halvveis opp til endepunktet, der er konsentrasjonen av syre og base lik. ;)

 

Håper svaret hjalp deg! :p

 

Er en stund siden jeg har hatt kjemi. Var dette det samme siom jeg sa? :p

Lenke til kommentar
Det jeg vet om nøytralisering er at det er en kjemisk reaksjon mellom en syre og en base slik at løsningen får pH = 7. Står en C) oppgave i boka som lyder slik:

 

Hvilken stoffmengde NaOH trengs for å nøytralisere 100mimetex.cgi?cm^{3} 0,010M HCl?

 

Her ser jeg jo med engang at jeg kan regne ut stoffmengden til HCl, chart?cht=tx&chl=n = c \cdot v = chart?cht=tx&chl=0,010 \cdot 0,100 = chart?cht=tx&chl=1,0 \cdot 10^{-3} mol

 

Er det stoffmengden eller konsentrasjonen som skal være lik for at det skal være nøytralisert?

Det er stoffmengden. En nøytralisering foregår etter formelen n1 = n2 , og da kan du jo like gjerne sette c1V1=c2V2 (også kjent som fortynningsloven). Konsentrasjonen av syren og basen kan være ulik. Og du har kanskje tenkt over at du noen ganger ikke trenger å tilsette så mye syre for å nøytralisere en base. Det kommer jo av at konsentrasjonen av syren er mye høyere enn konsentrasjonen av basen. Dette vil du oppleve ved titreringer. Da trenger det ikke nødvendigvis være samme konsentrasjon av syre og base, men stoffmengden (m/M eller cV) må være lik! Dette kalles ekvivalenspunktet på en titrerkurve. Halvtitrerpunktet derimot, det vil si halvveis opp til endepunktet, der er konsentrasjonen av syre og base lik. ;)

 

Håper svaret hjalp deg! :p

 

Er en stund siden jeg har hatt kjemi. Var dette det samme siom jeg sa? :p

Jepp, jeg gikk bare litt mer i dybden. ;)

Lenke til kommentar

Viktig å være presis med hva man mener, særlig når det gjelder forskjell på total- og faktisk konsentrasjon (evt. stoffmengde). Poenget har kommet frem, men allikevel: hvis man f.eks. har en prøve av HCl og skal titrere med NaOH, så er det vanlig å skrive ekvivalensbetingelsen som C0NaOH = C0HCl, dvs. at totalkonsentrasjonen av tilsatt stoff er lik totalkonsentrasjonen av stoffet som skal bestemmes.

 

Det er også dette man mener hvis man skriver at n0NaOH = n0HCl, da er det de totale tilsatte mengdene av stoffene som er like. Når man derimot sier at konsentrasjonene er like ved halvtitrerpunktet, så er det de faktiske konsentrasjonene som er like, altså CNaOH = CHCl. Derimot vil selvsagt C0NaOH = 1/2·C0HCl ved halvtitrerpunktet.

 

Forvirra? Ikkje etter denne episoden av «Forviklingar» ... :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...