Gå til innhold

oPPGRADERE bIOS pÅ mSI hOVEDKORT...


vegge

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle oppgradere biosen på mitt hovedkort, MSI K7MASTER. I readmefila står dette:

 

How To Upgrade BIOS:

1. Make a bootable system floppy disk by typing [FORMAT A:/S] from the DOS prompt.

2. Download the BIOS file from MSI web page.

3. Extract the BIOS file into the bootable floppy.

4. Boot up system with the bootable floppy disk.

5. Run Award (Ex. Awdfl770) or AMI (Ex. amifl822.exe) Flash utility & follow the on-screen instructions.

6. After flashing the BIOS, reboot system, press [DEL] to go into BIOS setup.

7. Select [Load Setup Default] for or [Load Optimized Defaults] and press Key [Enter] and press Key [Y].

8. Press Key [F10] than answer [Y] to reboot system again and finish upgrade procedure.

 

Det jeg lurer på er:

1. Hva er bootable system floppy disk? Oppstartsdiskett? Format a:/s... ehh?

3. Skal jeg pakke bios filene ut på disketten som allerede inneholder noe?

 

Hadde satt pris på en liten forklaring. Har aldri oppdatert bios før, og vil helst ikke gjøre noe galt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Format A: /s betyr rett og slett at du formatterer og kopierer systemfilene inn på disketten. Gjør det først, på en diskett du VET er bra.

Pakk deretter ut BIOS på disketten, og merk deg navnet på fila f.eks. Ex. amifl822.exe.

 

Restart maskinen. Har du imidlertid vært inne i BIOS tidligere for å f.eks. endre boot-sekvens, må du gå i BIOS og endre denne igjen. Gå inn på menyen "Advanced bios settings" og sjekk at A: står som 1st bootable device. om ikke, så endre til dette. Lagre, og start på nytt.

Etter at systemfilene er lastet, velger du .exe-fila for BIOS-flash, og da skal resten gå av seg sjøl!

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

-> Det jeg lurer på er:

1. Hva er bootable system floppy disk? Oppstartsdiskett? Format a:/s... ehh?

3. Skal jeg pakke bios filene ut på disketten som allerede inneholder noe? <-

 

I Win98 SE: sett i en diskett, høyreklikk på A:-stajon, velg Formater, og under formateringstype, marker 'Kopier systemfiler' ( /s står for 'systemfiler' ), så kopierer du flash- og biosfiler til samme diskett.

Lenke til kommentar

Først av alt - takk for svar folkens!

 

 

HVA SOM SKJEDDE:

 

I tillegg til systemfilene, la jeg også inn følgende filer på disketten: autoexec.bat, AWFL789.EXE, K7 Master.txt, Readme.txt og w6341kms.150.

 

Prøvde først å finne bios protection i bios, men tror ikke jeg har noe sånt!? (fant det i hvert fall ikke)

 

Restartet maskinen og automatisk begynte maskinen biosoppdateringa (tror jeg) Filnavnet w6341kms.150 stod på skjermen i tillegg til sånne beskjeder om å ikke trykke på resetknappen o.l...

 

Fulgte instruksene og startet opp maskinen som normalt.

 

 

 

HVA JEG TRODDE SKULLE SKJE...:

 

I følge readmegreiene skulle jeg vel ha kjørt opp AWFL789.EXE manuelt, men istedenfor startet alt av seg selv og filnavnet w6341kms.150 stod på skjermen...

 

Ellers står det fortsatt Award bios 6.00 under oppstart. Jeg trodde det skulle stå 7.70 eller noe jeg...

 

Går jeg inn på Startmeny-Programmer-Tilbehør-Systemverktøy-Systeminformasjon står det; "BIOS-versjon/Dato: Award Software International, Inc. 6.00 PG, 14.01.2002" Dette må vel bety at jeg har oppdatert bios?

 

I tillegg hadde jeg håpet på at temperaturene i pc-en skulle forandre seg, men de er nøyaktig like.

 

 

 

ET PAR AVSLUTTENDE SPØRSMÅL:

 

1. Har jeg oppdatert bios?

2. Kan man oppdatere bios så mange ganger man vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...