Gå til innhold

Anmeldelse: The Hunter (PC)


Anbefalte innlegg

Jakoozie: Hvorfor har man da flysimulatorer, racingsimulatorer, 'soldat'simulatorer osv? Jeg vil si det er flere jegere enn flygere eller bilracere, så da syns jeg et jaktspill skal anmeldes som et jaktspill, ikke et "shoot 'em up" med dyr. Jeg tror noen sa tidligere i tråden at omtrent 400 000 nordmenn har bestått jegerprøven, og det er flere enn dem som er interessert i jakt (jeg har ikke tatt jegerprøven, men koser meg med The Hunter).

Jeg vil anslå at The Hunter byr på 5-10 ganger høyere konsentrasjon/tilgang på dyr enn en gjennomsnittlig jeger ville fått under optimale forhold i Norge, og vil du ha mer ville det ført til en 'simulator' hvor man fant et nytt dyr hver gang man gikk over en åskam. Det ville bare vært totalt feil etter min mening.

Poenget mitt er at om 400 000 nordmenn gidder å bry seg med jakt når de må sitte ute ei hel uke ute i alskens væruten å ha sett ett enkelt dyr, så tipper jeg at det er minst like mange som gidder det når de kan sitte inne (eller ute) et par timer foran PC'en og faktisk finne et par dyr. I tillegg tror jeg en større andel av den siste gruppen er gamere.

 

Cardinal: Veldig enig med deg. Et simulatorspill er ikke gjennomspilt før du har prøvd alt du kan simulere (noe som i praksis betyr en tilnærmet uendelig testperiode). Det kan vi selvsagt ikke kreve av våre kjære anmeldere, men de bør i det minste ha brukt nok tid i spillet til at de kjenner det ganske så godt. 8-10 timer er ikke nok til å prøve de generelle mulighetene - vært på store deler av kartet, prøvd alle tilgjengelige våpen/utstyr, utforsket de fleste jaktmetoder osv.

Hadde anmelder prøvd å jakte på post ved steinmonumentene oppe i nordvest på øya? Eller ved innsjøene på midten? Eller kanskje funnet en klippe som overså litt åpent terreng? Jeg har bare vært aktiv på ca. 60 % av kartet etter omtrent 30 timer, og har sett minst 6 eller 7 ganske forskjellige typer terreng som gir hver sine muligheter for å jakte.

 

The Stig:

Jeg gjentar spørsmålet fra min forrige post: Hvilke ting er vanskelige å lære og gjør læringskurven bratt?

Jeg spilte spillet første gang uten å ha lest noen form for manual eller 'tips og triks', men fant ut av de fleste kontrollene og mekanismene selv innen jeg fant og skjøt min første hjort i løpet av 15-20 minutter.

Man bruker WASD for navigering (standard), nummertastene for våpen og diverse utstyr (standard), M for map (standard), I for inventory (standard), Ctrl og Shift for å skifte stilling (standard). Tab har selvfølgelig en funksjon, og når jeg kom på at jeg også hadde kikkert og trykket på B(inoculars), så fant jeg den også. De enkelte gjenstandene brukes med venste og høyre musetast, så det funka også greit å finne ut av. So far, so good.

Jakta var jo litt verre - der ble det mer testing og feiling. Jeg fant ut at jeg faktisk måtte peke på dyret jeg skulle skyte (med rifla :ohmy:) og trekke av.

Spøk til side så var det bare tre ting jeg ikke fant ut selv i løpet av de 15 minuttene - hva man bruker HunterMate til (samling av spor og tagging av felte dyr), muligheten for å holde pusten med Space, samt at det går an å springe (Caps Lock er ofte ikke tilknyttet en funksjon så jeg testa den ikke).

Alt i alt er HunterMate den delen av spillet som er 'komplisert', men det dekkes godt nok i 'Hunting Advice' under Help på nettsiden. Resten av spillmekanismene er 'common sense' - ikke lag lyd, hold en lav profil i nærheten av dyr, sikt på hodet eller brystpartiet for å drepe med første skudd, følg sporene/lyden for å finne dyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hva du snakker om med dårlig downlad speed?. Jeg lasted ned med 1000kb/s tok ca 10min å laste ned. se bilde

Når de andre klagde over farten var det mye større pågang enn det er nå. Hele systemet til The Hunter var tregt i over ei uke etter launch. Det har skjedd en del siden da.

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at hver anmeldelse er en subjektiv uttalelse fra anmelder. Om han ikke likte spillet betyr ikke at du ikke kan like det. Trenger dere virkelig bekreftelse fra offentlig hold om dere faktisk har det kjekt mens dere spiller?

 

Et spill skal underholde det er spillets hensikt, hvis spillet ikke underholder har enten utvikleren gjort en feil, ellers passer ikke spillet deg.

 

Spillet passet ikke anmelderen, det burde det gå an å respektere. Han utdypet også hvorfor spillet ikke passet akkurat han. Men at det kunne være morsomt for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Har spilt spillet i ei uke nå. Og jeg synes spillet virker lovende. Det kommer jo garantert flere våpen og dyr etterhvert(sporhund?hehe). Dessuten skal vel den store øya og sikkert åpnes. Det å skyte en 10poengs hjort eller større er en herlig opplevelse, selv om jeg aldri ville ha gjort det i virkeligheten.

Det er et tidkrevende spill, man kan ikke forvente resultat etter 10 min spilling. Har sittet i et par timer og kun felt et par dyr. Og noen gang i 30min og felt 4 dyr. Varierer en del.

 

Det mest spennende er når du sitter der i skogen med kikkerten og snur deg rundt, så plutselig ser du rett inn i øyne på et dyr ikke langt fra deg, nesten litt skremmende.

Har aldri vært interessert i jakt, men dette var spennende. Dessverre krever det en del, så jeg kan nok dessverre ikke kjøre det så bra som jeg kunne ha tenkt meg.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar
Det er viktig å huske på at hver anmeldelse er en subjektiv uttalelse fra anmelder. Om han ikke likte spillet betyr ikke at du ikke kan like det. Trenger dere virkelig bekreftelse fra offentlig hold om dere faktisk har det kjekt mens dere spiller?

 

Et spill skal underholde det er spillets hensikt, hvis spillet ikke underholder har enten utvikleren gjort en feil, ellers passer ikke spillet deg.

 

Spillet passet ikke anmelderen, det burde det gå an å respektere. Han utdypet også hvorfor spillet ikke passet akkurat han. Men at det kunne være morsomt for spesielt interesserte.

Jeg kan respektere at anmelderen ikke falt pladask for spillet, men det er en dårlig unnskyldning for å ikke bruke den tiden som trengs for å oppleve alt det spillet har å tilby. Om du anmelder et rollespill spiller du gjennom hele storylinen, selv om det tar 20-30 timer. Da er det etter min mening feil å bare vie 8-10 timer på The Hunter før man kommer med en dom. Flere aspekter av spillet har bare såvidt blitt nevnt.

Jeg har aldri sagt at anmelder ikke får komme med sin subjektive mening, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...