Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin kommer ikke til POST


Anbefalte innlegg

Heisan allesammen!

 

Runner up...

 

Jah, I går kveld etter en tur hos dama begynte PC'n å fuske mer en vanlig. Jeg hitta space, pc'n hoppet ut av sleep og jeg logget inn i Windows. Tenkte jeg skulle fyre en episode simposons til maten. Men, windows fant ikke media disken min, men de 2 andre. Jeg sjekka kabeler og reboota. Nå tok det lang tid før jeg fikk logget inn igjen, selve windows loader progress baren så ut til å ha hengt seg, den beveget seg ikke.

Jeg skrudde av strømmen siden jeg ikke så noen annen mulighet, boota fra CD, prøvde repair (funka ikke) og gjorde en system restore fra dagen før. Denne gangen venta jeg ca 1 min på den hengte windows loader siden, og til slutt gikk den videre. Kom inn i windows og sjekka disk manager, men disken ville fortsatt ikke vises.

 

Gjentok dette noen ganger, jeg kjørte ram diagnostistikk resatte BIOS til default settings. Tok ut alle kabeler i pc og satte inn igjen samt rengjorde litt støv og møkk.

 

Så tenkte jeg ok fuck it, jeg får fikse BIOS tilbake slik det var da(Siden jeg hadde default resatt den). Har en ASUS p5n32 e. Enable overclocking og satte FSB til 1289. Den hadde stått på 1280 før men hadde mer å gå på. Mener å ha hatt den helt opp på 1350 faktisk men satt ned siden jeg følte det var litt brutalt.

 

Så f10 save and quit..restarter...går ikke i post.

Ok tenkte jeg, dette har skjedde 100000 ganger før. Må bare resette CHMOS. Men, det gir ikke utslag denne gangen.

 

Alle vifter surrer og går. Alle disker surrer og går, lamper lyser. Men får ikke den PIP lyden og så Bios skjermen før den går videre i boot.

 

Jeg aner ikke hva det er jeg ass, men mulige syndere er.

 

Herpa hovedkort (av hva da av å sette FSB til 1290? lol...)

Herpa PSU (av...å sette FSB til 1290).. ja da så- Er en OCZ mod stream 650w e.l

 

Noen som har noen råd som man orker å gjøre :p

Pelle ut alt av hardware, oh med bare hovedkort i og sette inn en og en del for å se om man får en eller annen feilmelding er langt nede på todo lista...orker ikke...arfg.

 

Takker for alle replies.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FSB på 1290 er veldig høyt...

Normalt er vel FSB på 333mhz, men enkelte hovedkort oppgir den i 4x.

Hva slags prosessor har du?

 

Yes dette er oppgitt i 4x. så 1290/4 = 322,5 x8 multiplier = 2580mhz

Det er en meget moderat overklokking. Har en intel e6400. Er egentlig 2100mhz den.

Har hadde den i starten kjørende på 2.8gig helt fint.

Lenke til kommentar

Kommer det noe opp på skjermen i det hele tatt før POST? Det kan hende at en (eller flere) av RAM brikkene har "gått". Har skjedd to ganger i løpet av de siste 3 ukene med to tidligere arbeidskamerater (den ene kjøpte min "gamle supermaskin", som har alltid vært mildt klokket). Tok bare en av pinnene ut om gangen og fant ut hvilken som var gåen. Sendte den inn til Corsair og de har bekreftet det (fant ut at P5W DH Deluxe hovedkortet brikken satt i har varsling på alt unntatt defekte RAM brikker, så feilen var ikke helt åpenbar med det første).

Lenke til kommentar
Kommer det noe opp på skjermen i det hele tatt før POST? Det kan hende at en (eller flere) av RAM brikkene har "gått". Har skjedd to ganger i løpet av de siste 3 ukene med to tidligere arbeidskamerater (den ene kjøpte min "gamle supermaskin", som har alltid vært mildt klokket). Tok bare en av pinnene ut om gangen og fant ut hvilken som var gåen. Sendte den inn til Corsair og de har bekreftet det (fant ut at P5W DH Deluxe hovedkortet brikken satt i har varsling på alt unntatt defekte RAM brikker, så feilen var ikke helt åpenbar med det første).

 

Kommer ikke opp noe i det hele tatt nei. Derfor er det nok ikke RAM. Den skal vel komme igjennom POST selv om RAM'en er gåen. Men har noen andre brikker liggende og slengende her som jeg kan teste på. Begge er gåene i såfall, for kjørte bare med 1 av de nå og det ga ikke noe annet utfall.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble vekk den disken som skapte problemer helt i starten?

Hvis det er noe feil med den, så kan det kanskje påvirke resten av systemet.

 

All mulig tukling og fikling inni kabinettet kan jo også skape nye problemer om man ikke er påpasselig med å unngå elektrostatiske utladninger (ESD) ...

Lenke til kommentar
Har du prøvd å koble vekk den disken som skapte problemer helt i starten?

Hvis det er noe feil med den, så kan det kanskje påvirke resten av systemet.

 

All mulig tukling og fikling inni kabinettet kan jo også skape nye problemer om man ikke er påpasselig med å unngå elektrostatiske utladninger (ESD) ...

 

Ja, husker før var jeg helt vill med å lade meg ut for å ungå ESD osv. Men etter min erfaring så er et ikke så farlig. Jeg tror jeg kan mekke pc på ullteppe uten at det har noe å si. Jeg tror jeg bare får plukke hele skiten fra hverandre en gang jeg har tid og ork.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...