Gå til innhold

Hvilke problemer har du med din egen moral?


Anbefalte innlegg

Hvis du synes det er greit så er det jo det, jeg vil bare påpeke at du straffer hundrevis av mennesker fordi én person tjener for mye.

 

Og han som tjener så mye er gjerne grunnen til at du har hørt om filmen og gjerne vil se den.

 

Så ikke denne posten før nå.

 

Anyway. Hvis jeg ser på filmer uten å kjøpe dem, på grunn av at jeg synes systemet er dårlig, så går det kanskje ut over mange personer (men dog ikke de på gulvet som har jobbet med filmen. De får like godt betalt og om filmen er en suksess eller ikke, har ikke så mye å si, så lenge de kan selv vise til at de gjorde en god jobb for filmen.) Men det ville ikke gitt meg noe særlig med bekymringer. Det er de selv som har valgt å få jobb i et slikt system.

 

Når det gjelder stjernen. Det er kanskje en av grunnene til at jeg har hørt om filmen jeg vil se, men det rettferdiggjør fortsatt ikke lønningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsom tråd dette her. Jeg opplever svært ofte problemer med min egen moral. Jeg er selvutnevnt utilitarist, og som de fleste vet er ikke akkurat utilitarisme problemfritt. Særlig når man lever i et samfunn som er gjennomsyret av deontologi. Å være enslig utilitarist blant en gjeng deontologer er ikke akkurat enkelt. Og verre er det når man har fått deontologi indoktrinert gjennom skolen og oppveksten. Jeg merker ofte at min instinktive reaksjon ikke er den rette ut fra min moral.

 

Det er egentlig ganske interesant dette med at samfunnet vårt er så gjennomført deontologisk (med en veldig stor innflytelse av kristenmoral), særlig med tanke på at det juridiske lovverket vårt er svært så tuftet på utilitarisme.

 

Løsningen må vell være at jeg flytter til Oxford ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...