Gå til innhold

Hvilke problemer har du med din egen moral?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja,, må vel kanskje være litt som trådstarter. Er i mot dødstraff og lignende, men om noen hadde alvorlig skadet/drept noen i familien min hadde jeg minst gjort det samme tilbake. Ganske tydelig dobbeltmoral der ja. Men jeg ser jo at det blir en konflikt mellom følelser og fornuft og jeg vil alltid støtte et rettsystem bygd på fornuft og jeg vil ikke mene at jeg burde gå ustraffet hen om jeg gjorde noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mitt største problem med moral og etikk er at egen suksess er motpolen til moral og etikk.

Dvs, høy moral og etikk fører automatisk til arbeidsledighet og lavtlønnede jobber som igjen går ut over meg og min familie.

Alle milliardærer og suksessrike mennesker har blitt det fordi de har hoppet bukk over etikk og moral.

Det blir da vanskelig å holde moral og etikk fanene høyt og dermed bli hengende etter i arbeidslivet når man ser hvor bra det går for alle som gir faen i alt og alle.

 

Dernest, er problemet at mine moral, etikk og verdier ikke alltid temmer overens med andres, og da ender man opp med å krangle om begrepene fremfor å holde fast ved begrepenes innhold og ide.

 

Til slutt er det et faktum for min del at jeg blir mer og mer mistroisk og misantropisk og ønsker bare å "luke bort ugresset", dvs avlive alle kriminelle slik at de resterende kan få en trygg og god hverdag.

Men om jeg ønsker å luke vekk ugresset, gjør det meg til en tilhenger av tidenes massedrapsorgier noe som nok kan diskuteres om er riktig moralsk eller etisk.

Men allikevel, i en verden hvor folk sulter og lider, så skulle jeg ønske at det ble opprettet globale hærer som en gang for alle hentet inn enhver kriminell og avlivet den kriminelle.

Snakker da om kriminelle som har begått mer en en parkeringsbot eller fartsbot og lignende småting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg tror jeg er ganske enig med meg selv, for det meste.

 

Det er bra. Problemet kommer først når en IKKE er enig med seg selv... ;)

 

Du lever altså etter regelen : For å slippe å angre på noe lar jeg være å gjøre det! :) Eller rett og slett la være å gjøre ting en angrer på! Men da kreves det god planlegging og at en har tenkt igjennom daker og ting for å få til det...

Lenke til kommentar
Hvordan kan man ha problemer med sin egen moral? Om du har problemer med noen moral så er den ikke din!

 

Dette sier igrunn det meste.

 

Selv står jeg for alt jeg gjør, mener og tenker. Jeg stjeler for eks filmer og spill fra nettet, men har ikke noe problem med det. Det jeg derimot har problemer med er folk som hele tiden skal prøve å rettferdigjøre sine handlinger når det kommer til nedlasting. Spy på dere!

 

Ellers tror jeg ens "sanne" moral først viser seg når en person står overfor et valg/handling og personen vet at ingen får vite om valget/handlingen. Les: Mord, voldtekt, tyveri, utroskap, banne i kirka, etc etc. Samfunnets normer er heldigivs med på å begrense slike uting.

Lenke til kommentar

Jeg har seks unger jeg prøver å fortelle at , musikk, film og spill nedlasting fra nettet er å stjele og har forsøkt denne forklaringen for dem:

 

Det er greit å prøve det de laster ned, men liker de spillet, musikken eller filmen så krever jeg at de går å kjøper spillet/filmen/musikken med den begrunnelsen at det faktisk sitter folk å programmerer spillene/lager filmene og musikken og hvor mange vil holde på med dette hvis alle bare kopierer gratis? At det er alt for mange ledd som skal tjene på film/spill/musikk (ihvertfall musikk!!) er jeg enig i, så jeg er privat litt delt i det synet på dette, men tror ikke pirat nedlastninger er veien å gå. Vi skulle heller ha debattert dette på en skikkelig måte, men her vil ihvertfall ikke musikk bransjen høre på fornuft da de åpenbart ikke vil endre seg med det første SELV om de halvt om halvt har innrømet at det er alt for mange ledd som skal tjene seg rike fra komponist til lyttende ører....

 

Så jeg føler at jeg er LITT i dobbelt moralens land her ja :blush: Men her går mitt ønske om å lære ungene at kopiering er galt i det lange løp, ikke bare for de som rammes økonomisk, men for ALLE når det ikke er flere som gidder å lage noe, selv om jeg personlig ikke helt er enig i alt jeg sier til dem....

 

KISS er et av de bandene som har tatt affere med kopiering og de lager derfor ikke flere plater. De turnerer isteden, for da er de som skal se på NØDT til å betale for konserten der og da.... og det syntes jeg personlig er synd, for det beviser at musikk bransjen er i ferd med å grave sin egen grav.... og at vi i fremtiden får høre ny musikk kun på konserter....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
For å slippe å angre på noe lar jeg være å gjøre det! :) Eller rett og slett la være å gjøre ting en angrer på!

Du glemmer en twist..

"There are two ways of achieving happiness: -One is to never do anything you'll regret

-The other is to never regret anything you do."

 

Jeg prøver og klarer stort sett å leve etter nr 2.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man ha problemer med sin egen moral? Om du har problemer med noen moral så er den ikke din!

well.

Hva om du har et moralsk ståsted som sier deg at one-night-stands er galt, men en gang i fylla havner du med ei dame hjem likevel?

Det meste som stikker i samvittigheten, går vel egentlig mer eller mindre mot ens egen moral? For å ta et "stygt" eksempel, du er helt i mot å slå barn, men en dag når lillemann har kludret på hele veggen med sprittusj og spredd brukte bleier på hele kjøkkenet - og du spontant gir ham en smekk.

 

Er ikke ovennevnte eksempler å gå mot sin egen moral, og dermed få en konflikt?

Lenke til kommentar
Jeg har seks unger jeg prøver å fortelle at , musikk, film og spill nedlasting fra nettet er å stjele og har forsøkt denne forklaringen for dem:

Å laste ned musikk, filmer og spill er piratkopiering, ikke stjeling. Å trykke penger hjemme er heller ikke stjeling. Å låne bøker fra biblioteket og scanne dem inn på PCen, for deretter å selge PDF-filen er heller ikke stjeling. Stjeling er når jeg tar fra deg noe og du mister det. Du må gjerne fortelle ungene dine at mange taper på det og at de ikke burde laste ned, men å laste ned film er verken voldtekt, mord eller tyveri.

Lenke til kommentar
Jeg har seks unger jeg prøver å fortelle at , musikk, film og spill nedlasting fra nettet er å stjele og har forsøkt denne forklaringen for dem:

 

Det er greit å prøve det de laster ned, men liker de spillet, musikken eller filmen så krever jeg at de går å kjøper spillet/filmen/musikken med den begrunnelsen at det faktisk sitter folk å programmerer spillene/lager filmene og musikken og hvor mange vil holde på med dette hvis alle bare kopierer gratis? At det er alt for mange ledd som skal tjene på film/spill/musikk (ihvertfall musikk!!) er jeg enig i, så jeg er privat litt delt i det synet på dette, men tror ikke pirat nedlastninger er veien å gå. Vi skulle heller ha debattert dette på en skikkelig måte, men her vil ihvertfall ikke musikk bransjen høre på fornuft da de åpenbart ikke vil endre seg med det første SELV om de halvt om halvt har innrømet at det er alt for mange ledd som skal tjene seg rike fra komponist til lyttende ører....

 

Så jeg føler at jeg er LITT i dobbelt moralens land her ja :blush: Men her går mitt ønske om å lære ungene at kopiering er galt i det lange løp, ikke bare for de som rammes økonomisk, men for ALLE når det ikke er flere som gidder å lage noe, selv om jeg personlig ikke helt er enig i alt jeg sier til dem....

 

KISS er et av de bandene som har tatt affere med kopiering og de lager derfor ikke flere plater. De turnerer isteden, for da er de som skal se på NØDT til å betale for konserten der og da.... og det syntes jeg personlig er synd, for det beviser at musikk bransjen er i ferd med å grave sin egen grav.... og at vi i fremtiden får høre ny musikk kun på konserter....

 

Jeg synes egentlig at både musikk- og platebransjen har skutt seg selv i foten. Det finnes ingen god grunn til at skuespillere skal tjene flere titalls millioner per film. Den dagen de får ned lønna der, begynner jeg å kjøpe filmer og musikk. De kan godt tjene et par millioner i året, men når de kjøper egne øyer og samler på luksusbiler, da har det gått for langt.

 

Skal nevnes at jeg kjøper musikken til mindre band og filmselskaper, samt favorittband.

 

(skriver ikke nynorsk fordi jeg er lat:/ )

Lenke til kommentar
j1m: Det finnes flere hundre involverte i hver film du ser, og en eller to av dem tjener mange millioner. Resten tjener vanlig lønn som snekker og sminkør og designer og lysmann, og det er de som taper på en falmende filmindustri, ikke de som allerede har fått 10 million per film i et tiår.

 

Det forhindrer fortsatt ikke at opptil flere titalls prosent av filmens budsjett går med på å betale høyt betalte skuespillere/regissører. Hvis man ikke vil sponse det men samtidig se filmen, kan man se det som et offer som er verdt det hvis man ikke betaler for filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...