Gå til innhold

[Løst]Konstruksjon av delefilter (frequency divider)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går vg2. vi har fått i oppgave å lage et delefilter.

vi skal nå levere inn en oversikt over materialer vi trenger til å lage dette filteret.

vi har forstått at det er et filter som deler basslyden og diskantlyden, men ikke noe utover dette eller noe om hvordan det fungerer.

 

har noen peiling på hvordan et slikt filter er satt sammen eller enda bedre: hvilke materialer man trenger for å lage et så ville dette være supert. selv om du bare vet litt om dette ville det vært flott om du skrev hva du visste.

 

tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at bassen skal ha fra 0 - 700Hz, og diskanten skal ha fra 700 Hz og oppover. Antar at høyttalerelementene er 8 ohm.

 

Bassen:

 

Her må vi bruke en spole. En spole i serie, er et lavpass-filter, dvs at den stenger for høye frekvenser og lave får slippe gjennom.

R = 8 ohm , f = 700Hz. Formel for spole : L = R/(2*pi*f) => L = 8ohm/(2*3.14*700Hz) = 1.8mH

 

Diskant:

 

Her kjører vi en omvendt taktikk, dvs at vi vil stenge ut lave frekvenser. Dermed lager vi et Høypass-filter. Dette gjøres ved å sette en kondensator i serie med diskanten. Husk at diskanten skal gå fra 700Hz og oppover.

R = 8 ohm, f = 700 Hz. C = 1/(2*pi*f*R), som gir C = 1/(2*3.14*700 Hz*8 ohm) = 28.4uF

 

Dette er et forenklet delefilter. Formler og utregninger taes med forbehold. Dvs, noen kan gjerne se over :-)

 

Hvis du/dere vil utvide filteret så kan dere google "Notch Filter".

Lenke til kommentar
Skal du lage passivt eller aktivt filter?

 

Hvis du ikke er så nøye på spesifikasjonene så kan du klare deg med en spole og en kondensator.

 

Filteret skal sitte etter forsterkeren så da blir det vel et passivt delefilter.

 

Har jeg da forstått det riktig hvis kondensatoren sitter på kretsen som går til plusspolen til diskanten,

det er en spole på kretsen til plusspolen til bassen.

 

Måten prosjektet er, er at vi får en høytaler der delefilteret er tatt ut, vi skal så lage et delefilter.

Jeg går da ut fra at det finnes en plusskabel og en minuskabel, (vet ikke hva det heter, men dere skjønner vel) så da splitter jeg bare plusskabelen (altså den som "gir strøm") slik at en kabel går til bass og den andre til diskant. Jeg setter så oppsettet slik som i forrige avsnitt (kondensator - diskant | spole - bass). Etter elementene spleiser jeg "kablene" og spleiser dem med minus-kabelen.

 

Beklager for at jeg ikke kan faguttrykk :p

 

Det er vel en fordel og det enkleste å bare sette alt dette (unntatt høytalerelementene) fast til en treplate eller liknende.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Skal du lage passivt eller aktivt filter?

 

Hvis du ikke er så nøye på spesifikasjonene så kan du klare deg med en spole og en kondensator.

 

Filteret skal sitte etter forsterkeren så da blir det vel et passivt delefilter.

 

Har jeg da forstått det riktig hvis kondensatoren sitter på kretsen som går til plusspolen til diskanten,

det er en spole på kretsen til plusspolen til bassen.

 

Måten prosjektet er, er at vi får en høytaler der delefilteret er tatt ut, vi skal så lage et delefilter.

Jeg går da ut fra at det finnes en plusskabel og en minuskabel, (vet ikke hva det heter, men dere skjønner vel) så da splitter jeg bare plusskabelen (altså den som "gir strøm") slik at en kabel går til bass og den andre til diskant. Jeg setter så oppsettet slik som i forrige avsnitt (kondensator - diskant | spole - bass). Etter elementene spleiser jeg "kablene" og spleiser dem med minus-kabelen.

 

Beklager for at jeg ikke kan faguttrykk :p

 

Det er vel en fordel og det enkleste å bare sette alt dette (unntatt høytalerelementene) fast til en treplate eller liknende.

 

 

satten nettopp sammen delefiltere til mine Seas Mimir, kan jo vise koblingskjemat hvis det hjelper deg.

 

mimir_xodcr_web.jpg

Bildet hentet fra www.dynabel.no

 

der ser du hvordan det er koblet, rimlig enkelt filter dette og, diskanten er på toppen og basseren i bånn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...