Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere RIR uten ekspansjonstang?


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Jeg har planer om å legge opp diverse vannrør hjemme, RIR fra Uponor. Uponor viser hele tiden til en ekspansjonstang, men denne har jeg ikke funnet i noen norske butikker enda. Det jeg finner er på Ebay til helt ville priser. Så, er det noen som vet om det er mulig å presse på rørene uten å ha brukt denne tangen først? Kan man eventuelt presse noe annet som er kjegleformet opp i enden på røret for å få den rette formen? Jeg antar at sistnevnte tar litt tid, men akkurat det skal jeg overleve. Er jo ikke mange endene som skal bearbeides.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk innom en grossist for å handle (ahlsell feks), hvis grossist ikke er villig til å selge til privatpersoner kan du få en kompis som jobber som elektriker/rørlegger whatever til å handle for deg.

 

Det finnes en manuell ekspansjonstang og ekspansjonsverktøy på batteri. Manuelle er selvsagt billigst og fungerer like bra.

 

Så over til spørsmålet ditt; Ettersom det finnes forskjellige hoder til verktøyet, alt etter om det er 15 mm eller 18 mm pex du skal kople, betyr jo det at du skal være sinnsykt dyktig for å finne noe 'kjegleformet' som har samme størrelse. Røret skal ikke utvides for mye heller, men for all del, det kan jo sikkert fungere, men jeg ville fått tak i en tang/ringt rørlegger og brukt 500-600 kroner for å være sikker på skikkelig arbeid.

Lenke til kommentar
Stikk innom en grossist for å handle (ahlsell feks), hvis grossist ikke er villig til å selge til privatpersoner kan du få en kompis som jobber som elektriker/rørlegger whatever til å handle for deg.

 

Det finnes en manuell ekspansjonstang og ekspansjonsverktøy på batteri. Manuelle er selvsagt billigst og fungerer like bra.

 

Så over til spørsmålet ditt; Ettersom det finnes forskjellige hoder til verktøyet, alt etter om det er 15 mm eller 18 mm pex du skal kople, betyr jo det at du skal være sinnsykt dyktig for å finne noe 'kjegleformet' som har samme størrelse. Røret skal ikke utvides for mye heller, men for all del, det kan jo sikkert fungere, men jeg ville fått tak i en tang/ringt rørlegger og brukt 500-600 kroner for å være sikker på skikkelig arbeid.

 

 

Mange takk for svar. 500-600 for en slik tang ja, det er jo slikk og ingenting. Problemet til nå har vært at jeg ikke har funnet noen som selger slike, men Ahlsell var et godt tips!

 

Edit: Grrrrr... de ville bare selge via rørlegger ja. Da gjelder det å finne en snill rørlegger i Osloområdet. (hint, hint, dersom det er noen her.. ;) )

Endret av RBW
Lenke til kommentar

Uponor Quick&Easy er dessverre bare det (raskt og enkelt) hvis man har tilgang til spesialverktøyet.. Finnes mye uponor-deler og utstyr hos VVSkupp, men tydeligvis ikke akkurat den tanga. Det finnes imidlertid andre fordelere og veggbokser, hvor rørene monteres med klemringer i stedet, noe som er mer praktisk og rimelig for gjør-det-selveren med bare vanlig verktøykasse, men litt mer plundrete og tidkrevende for den proffe rørleggeren.

Lenke til kommentar
Uponor Quick&Easy er dessverre bare det (raskt og enkelt) hvis man har tilgang til spesialverktøyet.. Finnes mye uponor-deler og utstyr hos VVSkupp, men tydeligvis ikke akkurat den tanga. Det finnes imidlertid andre fordelere og veggbokser, hvor rørene monteres med klemringer i stedet, noe som er mer praktisk og rimelig for gjør-det-selveren med bare vanlig verktøykasse, men litt mer plundrete og tidkrevende for den proffe rørleggeren.

 

Doh! Det er flere typer fra Uponor ja. Har funnet det meste jeg trenger fra VVSkupp, men de mangler verktøyet. Trodde man måtte ha det verktøyet, men hvis man kan bruke noen klemringer og slikt så er jo det vesentlig enklere for en stakkar.

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Denne tanga er svinedyr. En kamerat av meg kjøpte ny til 2000,-

Ligger en brukt på Finn: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16144004

 

Ellers er det som nevnt mulig å benytte tradisjonelle tilkoblinger (FPL-PX), slik som her: http://www.vvskupp.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=5631

 

Pass på at veggboksen er tilpasset koblingstypen du skal bruke! Den de selger hos vvskupp er ment brukt sammen med FPL-PX mener jeg å huske.

 

Skal selv igang med et slikt prosjekt og har satset på sistnevnte løsning :-)

 

Lykke til!

Endret av Jaxry
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...